Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft

Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft

De lingeriefabrikant Van de Velde heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 96,8 miljoen euro. Dat is 2% minder dan in dezelfde periode van 2012. Voor de tweede jaarhelft verwacht het bedrijf echter beterschap.

Europese retailomzet wel gegroeid

De daling komt vooral op rekening van de verkoop in het eigen winkelnetwerk in de VS. In de winkels van Intimacy lag het verkoopcijfer in het eerste halfjaar immers iets meer dan 11% onder het peil van dezelfde periode vorig jaar.

 

In Europa verkocht het bedrijf achter Marie-Jo en Prima Donna dan weer meer in de eigen zaken. Zo nam de omzet bij Rigby & Peller (het vroegere Oreia) met 14% toe door een combinatie van sterke autonome groei en de opening van nieuwe winkels in Keulen, München en Kopenhagen.

 

Zelfs in het Verenigd Koninkrijk werd een stijging van de omzet met 2,1% genoteerd, al sloeg dit door een verzwakking van het Britse pond bij omrekening in euro alsnog om in een daling met 1,5%. In Nederland dragen de Donker-winkels voor 1,3 miljoen euro bij tot de omzet.

 

Geen verrassing na moeizaam eerste kwartaal

In de wholesale bleef de omzetontwikkeling eveneens zwak. Hier werd een daling van de verkopen met 2,1% opgetekend. De verkoop loopt volgens de ondergroedproducent stroef op diverse Europese markten.

 

De cijfers komen evenwel niet als een verrassing: na de eerste drie maanden van het boekjaar meldde Van de Velde al dat het consumentenklimaat zeer moeilijk bleef. Bij de zelfstandige winkeliers werden dalingen van de retailomzet tot meer dan 4% vastgesteld. Wat de wholesale betrof, ging het bedrijf toen uit van een daling voor het hele jaar.

 

Financiële resultaten geeft Van de Velde nog niet vrij. Daarvoor is het wachten tot eind augustus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top