Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft | RetailDetail

Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft

Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft

De lingeriefabrikant Van de Velde heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 96,8 miljoen euro. Dat is 2% minder dan in dezelfde periode van 2012. Voor de tweede jaarhelft verwacht het bedrijf echter beterschap.

Europese retailomzet wel gegroeid

De daling komt vooral op rekening van de verkoop in het eigen winkelnetwerk in de VS. In de winkels van Intimacy lag het verkoopcijfer in het eerste halfjaar immers iets meer dan 11% onder het peil van dezelfde periode vorig jaar.

 

In Europa verkocht het bedrijf achter Marie-Jo en Prima Donna dan weer meer in de eigen zaken. Zo nam de omzet bij Rigby & Peller (het vroegere Oreia) met 14% toe door een combinatie van sterke autonome groei en de opening van nieuwe winkels in Keulen, München en Kopenhagen.

 

Zelfs in het Verenigd Koninkrijk werd een stijging van de omzet met 2,1% genoteerd, al sloeg dit door een verzwakking van het Britse pond bij omrekening in euro alsnog om in een daling met 1,5%. In Nederland dragen de Donker-winkels voor 1,3 miljoen euro bij tot de omzet.

 

Geen verrassing na moeizaam eerste kwartaal

In de wholesale bleef de omzetontwikkeling eveneens zwak. Hier werd een daling van de verkopen met 2,1% opgetekend. De verkoop loopt volgens de ondergroedproducent stroef op diverse Europese markten.

 

De cijfers komen evenwel niet als een verrassing: na de eerste drie maanden van het boekjaar meldde Van de Velde al dat het consumentenklimaat zeer moeilijk bleef. Bij de zelfstandige winkeliers werden dalingen van de retailomzet tot meer dan 4% vastgesteld. Wat de wholesale betrof, ging het bedrijf toen uit van een daling voor het hele jaar.

 

Financiële resultaten geeft Van de Velde nog niet vrij. Daarvoor is het wachten tot eind augustus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.