Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft

Van de Velde verwacht beterschap na terugval in eerste jaarhelft

De lingeriefabrikant Van de Velde heeft in de eerste jaarhelft van 2013 een omzet geboekt van 96,8 miljoen euro. Dat is 2% minder dan in dezelfde periode van 2012. Voor de tweede jaarhelft verwacht het bedrijf echter beterschap.

Europese retailomzet wel gegroeid

De daling komt vooral op rekening van de verkoop in het eigen winkelnetwerk in de VS. In de winkels van Intimacy lag het verkoopcijfer in het eerste halfjaar immers iets meer dan 11% onder het peil van dezelfde periode vorig jaar.

 

In Europa verkocht het bedrijf achter Marie-Jo en Prima Donna dan weer meer in de eigen zaken. Zo nam de omzet bij Rigby & Peller (het vroegere Oreia) met 14% toe door een combinatie van sterke autonome groei en de opening van nieuwe winkels in Keulen, München en Kopenhagen.

 

Zelfs in het Verenigd Koninkrijk werd een stijging van de omzet met 2,1% genoteerd, al sloeg dit door een verzwakking van het Britse pond bij omrekening in euro alsnog om in een daling met 1,5%. In Nederland dragen de Donker-winkels voor 1,3 miljoen euro bij tot de omzet.

 

Geen verrassing na moeizaam eerste kwartaal

In de wholesale bleef de omzetontwikkeling eveneens zwak. Hier werd een daling van de verkopen met 2,1% opgetekend. De verkoop loopt volgens de ondergroedproducent stroef op diverse Europese markten.

 

De cijfers komen evenwel niet als een verrassing: na de eerste drie maanden van het boekjaar meldde Van de Velde al dat het consumentenklimaat zeer moeilijk bleef. Bij de zelfstandige winkeliers werden dalingen van de retailomzet tot meer dan 4% vastgesteld. Wat de wholesale betrof, ging het bedrijf toen uit van een daling voor het hele jaar.

 

Financiële resultaten geeft Van de Velde nog niet vrij. Daarvoor is het wachten tot eind augustus.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top