Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Het Spaanse Inditex boekte in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014, dat eind april afliep, een omzet van 3,59 miljard euro. Daarmee verkocht het bedrijf achter onder meer de modeketens Zara en Massimo Dutti weliswaar voor 5,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, toch is het de laagste stijging sinds het derde kwartaal van 2011.

Al derde keer onder de verwachtingen

Het bedrijf schrijft de matige vooruitgang toe aan het slechte weer in het voorjaar, waardoor de kleding in de rekken bleef hangen. Daarnaast is er de nefaste invloed van de economische crisis in thuisland Spanje.

 

Inditex hield aan de lichte omzetstijging een nettowinst van 438,3 miljoen euro over. In dezelfde periode vorig jaar bleef de meter nog staan op 432 miljoen euro. Daarmee tekent het bedrijf de traagste winstgroei op sinds het eerste kwartaal van het boekjaar 2010.

 

De modegigant blijft zo ook voor de derde opeenvolgende keer onder de verwachtingen van de financiële analisten. De brutomarge daalde het voorbije jaar bovendien van 60,2% naar 59,6%.

 

Zowel fysieke als online expansie

Eind april beschikte Inditex over een netwerk van 6.058 winkels in 86 landen. Sinds begin februari kwamen er 49 nieuwe verkooppunten in 30 landen bij. Vooral in Rusland, Japan en China werden nieuwe filialen geopend.

 

Daarnaast zet Inditex ook meer in op onlineverkoop. Zo opende de Zara-keten in april een webwinkel in Canada. Daardoor staat de teller voor webverkoop bij Zara nu op 23 landen: 19 Europese markten, de VS, Japan, China en Canada. Voor het najaar staat de opstart van een online verkoopplatform in Rusland op de agenda.

Tags: