Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer | RetailDetail

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Het Spaanse Inditex boekte in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014, dat eind april afliep, een omzet van 3,59 miljard euro. Daarmee verkocht het bedrijf achter onder meer de modeketens Zara en Massimo Dutti weliswaar voor 5,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, toch is het de laagste stijging sinds het derde kwartaal van 2011.

Al derde keer onder de verwachtingen

Het bedrijf schrijft de matige vooruitgang toe aan het slechte weer in het voorjaar, waardoor de kleding in de rekken bleef hangen. Daarnaast is er de nefaste invloed van de economische crisis in thuisland Spanje.

 

Inditex hield aan de lichte omzetstijging een nettowinst van 438,3 miljoen euro over. In dezelfde periode vorig jaar bleef de meter nog staan op 432 miljoen euro. Daarmee tekent het bedrijf de traagste winstgroei op sinds het eerste kwartaal van het boekjaar 2010.

 

De modegigant blijft zo ook voor de derde opeenvolgende keer onder de verwachtingen van de financiële analisten. De brutomarge daalde het voorbije jaar bovendien van 60,2% naar 59,6%.

 

Zowel fysieke als online expansie

Eind april beschikte Inditex over een netwerk van 6.058 winkels in 86 landen. Sinds begin februari kwamen er 49 nieuwe verkooppunten in 30 landen bij. Vooral in Rusland, Japan en China werden nieuwe filialen geopend.

 

Daarnaast zet Inditex ook meer in op onlineverkoop. Zo opende de Zara-keten in april een webwinkel in Canada. Daardoor staat de teller voor webverkoop bij Zara nu op 23 landen: 19 Europese markten, de VS, Japan, China en Canada. Voor het najaar staat de opstart van een online verkoopplatform in Rusland op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.