Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Het Spaanse Inditex boekte in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014, dat eind april afliep, een omzet van 3,59 miljard euro. Daarmee verkocht het bedrijf achter onder meer de modeketens Zara en Massimo Dutti weliswaar voor 5,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, toch is het de laagste stijging sinds het derde kwartaal van 2011.

Al derde keer onder de verwachtingen

Het bedrijf schrijft de matige vooruitgang toe aan het slechte weer in het voorjaar, waardoor de kleding in de rekken bleef hangen. Daarnaast is er de nefaste invloed van de economische crisis in thuisland Spanje.

 

Inditex hield aan de lichte omzetstijging een nettowinst van 438,3 miljoen euro over. In dezelfde periode vorig jaar bleef de meter nog staan op 432 miljoen euro. Daarmee tekent het bedrijf de traagste winstgroei op sinds het eerste kwartaal van het boekjaar 2010.

 

De modegigant blijft zo ook voor de derde opeenvolgende keer onder de verwachtingen van de financiële analisten. De brutomarge daalde het voorbije jaar bovendien van 60,2% naar 59,6%.

 

Zowel fysieke als online expansie

Eind april beschikte Inditex over een netwerk van 6.058 winkels in 86 landen. Sinds begin februari kwamen er 49 nieuwe verkooppunten in 30 landen bij. Vooral in Rusland, Japan en China werden nieuwe filialen geopend.

 

Daarnaast zet Inditex ook meer in op onlineverkoop. Zo opende de Zara-keten in april een webwinkel in Canada. Daardoor staat de teller voor webverkoop bij Zara nu op 23 landen: 19 Europese markten, de VS, Japan, China en Canada. Voor het najaar staat de opstart van een online verkoopplatform in Rusland op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top