Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer | RetailDetail

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Het Spaanse Inditex boekte in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014, dat eind april afliep, een omzet van 3,59 miljard euro. Daarmee verkocht het bedrijf achter onder meer de modeketens Zara en Massimo Dutti weliswaar voor 5,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, toch is het de laagste stijging sinds het derde kwartaal van 2011.

Al derde keer onder de verwachtingen

Het bedrijf schrijft de matige vooruitgang toe aan het slechte weer in het voorjaar, waardoor de kleding in de rekken bleef hangen. Daarnaast is er de nefaste invloed van de economische crisis in thuisland Spanje.

 

Inditex hield aan de lichte omzetstijging een nettowinst van 438,3 miljoen euro over. In dezelfde periode vorig jaar bleef de meter nog staan op 432 miljoen euro. Daarmee tekent het bedrijf de traagste winstgroei op sinds het eerste kwartaal van het boekjaar 2010.

 

De modegigant blijft zo ook voor de derde opeenvolgende keer onder de verwachtingen van de financiële analisten. De brutomarge daalde het voorbije jaar bovendien van 60,2% naar 59,6%.

 

Zowel fysieke als online expansie

Eind april beschikte Inditex over een netwerk van 6.058 winkels in 86 landen. Sinds begin februari kwamen er 49 nieuwe verkooppunten in 30 landen bij. Vooral in Rusland, Japan en China werden nieuwe filialen geopend.

 

Daarnaast zet Inditex ook meer in op onlineverkoop. Zo opende de Zara-keten in april een webwinkel in Canada. Daardoor staat de teller voor webverkoop bij Zara nu op 23 landen: 19 Europese markten, de VS, Japan, China en Canada. Voor het najaar staat de opstart van een online verkoopplatform in Rusland op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.