Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Verkoop Zara en Massimo Dutti lijdt onder slecht weer

Het Spaanse Inditex boekte in het eerste kwartaal van het boekjaar 2013/2014, dat eind april afliep, een omzet van 3,59 miljard euro. Daarmee verkocht het bedrijf achter onder meer de modeketens Zara en Massimo Dutti weliswaar voor 5,2% meer dan in dezelfde periode van 2012, toch is het de laagste stijging sinds het derde kwartaal van 2011.

Al derde keer onder de verwachtingen

Het bedrijf schrijft de matige vooruitgang toe aan het slechte weer in het voorjaar, waardoor de kleding in de rekken bleef hangen. Daarnaast is er de nefaste invloed van de economische crisis in thuisland Spanje.

 

Inditex hield aan de lichte omzetstijging een nettowinst van 438,3 miljoen euro over. In dezelfde periode vorig jaar bleef de meter nog staan op 432 miljoen euro. Daarmee tekent het bedrijf de traagste winstgroei op sinds het eerste kwartaal van het boekjaar 2010.

 

De modegigant blijft zo ook voor de derde opeenvolgende keer onder de verwachtingen van de financiële analisten. De brutomarge daalde het voorbije jaar bovendien van 60,2% naar 59,6%.

 

Zowel fysieke als online expansie

Eind april beschikte Inditex over een netwerk van 6.058 winkels in 86 landen. Sinds begin februari kwamen er 49 nieuwe verkooppunten in 30 landen bij. Vooral in Rusland, Japan en China werden nieuwe filialen geopend.

 

Daarnaast zet Inditex ook meer in op onlineverkoop. Zo opende de Zara-keten in april een webwinkel in Canada. Daardoor staat de teller voor webverkoop bij Zara nu op 23 landen: 19 Europese markten, de VS, Japan, China en Canada. Voor het najaar staat de opstart van een online verkoopplatform in Rusland op de agenda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top