Vijfde minder omzet bij kledingwinkels dit voorjaar | RetailDetail

Vijfde minder omzet bij kledingwinkels dit voorjaar

Vijfde minder omzet bij kledingwinkels dit voorjaar

Uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen onder 388 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat hun omzet dit voorjaar met liefst 22% gedaald is in vergelijking met de lente van 2012. Dat was nochtans ook al geen hoogvlieger, met een omzetdaling van 3,5%.

"Rampzalig voorjaar"

Met een omzetdaling van 22% valt het voorjaar dus letterlijk en figuurlijk in het water. Een snelle verbetering zit er ook niet meteen in, want als we de weervoorspellers mogen geloven, wacht ons al zeker tot eind mei slecht weer.  Bovendien start op 6 juni al de sperperiode en het valt dan ook niet meteen te verwachten dat de consument opeens massaal kleedjes, T-shirts, hemden, open schoenen of andere zomerspulletjes zal kopen tegen de volle pot.

 

"Het voorjaar zal voor de modedetailhandel echt rampzalig zijn", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ. "Bovendien speelt ook de economische crisis de sector nog steeds parten, waardoor de consumenten de knip sowieso op de beugel houden."

 

Hopen op prima zomersolden

"Door het erg teleurstellende voorjaar kunnen de zomersolden enkel maar meevallen", praat de zelfstandigenorganisatie zichzelf en de winkeliers moed in. Een kwestie van redden wat er nog te redden valt voor de handelaar, een buitenkans voor de consument die uit een erg ruim assortiment zal kunnen kiezen.

 

Aangezien het weer nu al een aantal jaren een spelbreker is voor de modezaken, verwacht het NSZ dat modehandelaars in de toekomst almaar vaker tussenseizoensartikelen naar voren zullen schuiven en meer neutrale basisstukken zullen aankopen, eerder dan specifieke zomer- en winterkledij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.