Vijfde minder omzet bij kledingwinkels dit voorjaar

Vijfde minder omzet bij kledingwinkels dit voorjaar

Uit een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen onder 388 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat hun omzet dit voorjaar met liefst 22% gedaald is in vergelijking met de lente van 2012. Dat was nochtans ook al geen hoogvlieger, met een omzetdaling van 3,5%.

"Rampzalig voorjaar"

Met een omzetdaling van 22% valt het voorjaar dus letterlijk en figuurlijk in het water. Een snelle verbetering zit er ook niet meteen in, want als we de weervoorspellers mogen geloven, wacht ons al zeker tot eind mei slecht weer.  Bovendien start op 6 juni al de sperperiode en het valt dan ook niet meteen te verwachten dat de consument opeens massaal kleedjes, T-shirts, hemden, open schoenen of andere zomerspulletjes zal kopen tegen de volle pot.

 

"Het voorjaar zal voor de modedetailhandel echt rampzalig zijn", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het NSZ. "Bovendien speelt ook de economische crisis de sector nog steeds parten, waardoor de consumenten de knip sowieso op de beugel houden."

 

Hopen op prima zomersolden

"Door het erg teleurstellende voorjaar kunnen de zomersolden enkel maar meevallen", praat de zelfstandigenorganisatie zichzelf en de winkeliers moed in. Een kwestie van redden wat er nog te redden valt voor de handelaar, een buitenkans voor de consument die uit een erg ruim assortiment zal kunnen kiezen.

 

Aangezien het weer nu al een aantal jaren een spelbreker is voor de modezaken, verwacht het NSZ dat modehandelaars in de toekomst almaar vaker tussenseizoensartikelen naar voren zullen schuiven en meer neutrale basisstukken zullen aankopen, eerder dan specifieke zomer- en winterkledij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top