Zomerpiek helpt solden in de plus | RetailDetail

Zomerpiek helpt solden in de plus

Zomerpiek helpt solden in de plus
De zomersolden zullen dit jaar minstens evenveel hebben opgebracht als in 2012. Door het mooie weer werd een mooie eindspurt gemaakt, jubelen de modeverkopers. Dat was nodig ook, want na de tegenvallende eerste week stond de teller nog op een zowat 1% verlies.

Algemeen +1%, uitschieters +20%

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) sluiten de koopjes af met een meerverkoop van 0,5% à 1% in vergelijking met vorig jaar. De organisatie baseert zich hiervoor op een bevraging bij 362 modewinkels. Unizo houdt het dan weer op een gelijkaardige omzet als vorig jaar bij de meeste winkeliers, al zagen enkele uitschieters de verkoop toch 20% hoger afvlaggen.

 

Door het mooie weer in de jongste weken deden typische zomerspullen zoals lichte kleedjes, topjes, T-shirts en zomersandalen het erg goed. Gezien het barslechte voorjaar waren die producten tijdens de solden ook nog volop voorradig.

 

Hoewel de solden nog enkele dagen te gaan hebben, lijkt bij de meeste handelaars het vooropgezette doel behaald. De meesten gingen uit van een even grote verkoop als vorig jaar, ook al was er voor de start van de koopjesperiode meer in de winkels blijven liggen. Bij het NSZ ging verwachtte één handelaar op de vijf een stijgende omzet.

 

Traag op gang, forse eindsprint

In vergelijking met vorig jaar was de soldenverkoop echter traag op gang gekomen. Zo zat het weer in de eerste dagen van juli tegen. Bovendien gingen ze dit jaar van start op een maandag, een dag waarop heel wat winkels hun wekelijkse sluitingsdag hebben en er nog heel wat mensen moesten werken. Vorig jaar startten de koopjes meteen met een weekend.

 

Opvallend is wel dat een aantal grote kledingketens nog een extra eindsprint inzetten. De koopjesperiode loopt immers tot de laatste dag van juli. Ze geven voor de laatste dagen kortingen tot 80% om toch nog zoveel mogelijk stock buiten te werken. Het moet de consumenten die door de crisis de vinger op de knip hebben gehouden overtuigen om toch nog een aankoop te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.