Zomerpiek helpt solden in de plus

Zomerpiek helpt solden in de plus
De zomersolden zullen dit jaar minstens evenveel hebben opgebracht als in 2012. Door het mooie weer werd een mooie eindspurt gemaakt, jubelen de modeverkopers. Dat was nodig ook, want na de tegenvallende eerste week stond de teller nog op een zowat 1% verlies.

Algemeen +1%, uitschieters +20%

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) sluiten de koopjes af met een meerverkoop van 0,5% à 1% in vergelijking met vorig jaar. De organisatie baseert zich hiervoor op een bevraging bij 362 modewinkels. Unizo houdt het dan weer op een gelijkaardige omzet als vorig jaar bij de meeste winkeliers, al zagen enkele uitschieters de verkoop toch 20% hoger afvlaggen.

 

Door het mooie weer in de jongste weken deden typische zomerspullen zoals lichte kleedjes, topjes, T-shirts en zomersandalen het erg goed. Gezien het barslechte voorjaar waren die producten tijdens de solden ook nog volop voorradig.

 

Hoewel de solden nog enkele dagen te gaan hebben, lijkt bij de meeste handelaars het vooropgezette doel behaald. De meesten gingen uit van een even grote verkoop als vorig jaar, ook al was er voor de start van de koopjesperiode meer in de winkels blijven liggen. Bij het NSZ ging verwachtte één handelaar op de vijf een stijgende omzet.

 

Traag op gang, forse eindsprint

In vergelijking met vorig jaar was de soldenverkoop echter traag op gang gekomen. Zo zat het weer in de eerste dagen van juli tegen. Bovendien gingen ze dit jaar van start op een maandag, een dag waarop heel wat winkels hun wekelijkse sluitingsdag hebben en er nog heel wat mensen moesten werken. Vorig jaar startten de koopjes meteen met een weekend.

 

Opvallend is wel dat een aantal grote kledingketens nog een extra eindsprint inzetten. De koopjesperiode loopt immers tot de laatste dag van juli. Ze geven voor de laatste dagen kortingen tot 80% om toch nog zoveel mogelijk stock buiten te werken. Het moet de consumenten die door de crisis de vinger op de knip hebben gehouden overtuigen om toch nog een aankoop te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top