Zomerpiek helpt solden in de plus

Zomerpiek helpt solden in de plus
De zomersolden zullen dit jaar minstens evenveel hebben opgebracht als in 2012. Door het mooie weer werd een mooie eindspurt gemaakt, jubelen de modeverkopers. Dat was nodig ook, want na de tegenvallende eerste week stond de teller nog op een zowat 1% verlies.

Algemeen +1%, uitschieters +20%

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) sluiten de koopjes af met een meerverkoop van 0,5% à 1% in vergelijking met vorig jaar. De organisatie baseert zich hiervoor op een bevraging bij 362 modewinkels. Unizo houdt het dan weer op een gelijkaardige omzet als vorig jaar bij de meeste winkeliers, al zagen enkele uitschieters de verkoop toch 20% hoger afvlaggen.

 

Door het mooie weer in de jongste weken deden typische zomerspullen zoals lichte kleedjes, topjes, T-shirts en zomersandalen het erg goed. Gezien het barslechte voorjaar waren die producten tijdens de solden ook nog volop voorradig.

 

Hoewel de solden nog enkele dagen te gaan hebben, lijkt bij de meeste handelaars het vooropgezette doel behaald. De meesten gingen uit van een even grote verkoop als vorig jaar, ook al was er voor de start van de koopjesperiode meer in de winkels blijven liggen. Bij het NSZ ging verwachtte één handelaar op de vijf een stijgende omzet.

 

Traag op gang, forse eindsprint

In vergelijking met vorig jaar was de soldenverkoop echter traag op gang gekomen. Zo zat het weer in de eerste dagen van juli tegen. Bovendien gingen ze dit jaar van start op een maandag, een dag waarop heel wat winkels hun wekelijkse sluitingsdag hebben en er nog heel wat mensen moesten werken. Vorig jaar startten de koopjes meteen met een weekend.

 

Opvallend is wel dat een aantal grote kledingketens nog een extra eindsprint inzetten. De koopjesperiode loopt immers tot de laatste dag van juli. Ze geven voor de laatste dagen kortingen tot 80% om toch nog zoveel mogelijk stock buiten te werken. Het moet de consumenten die door de crisis de vinger op de knip hebben gehouden overtuigen om toch nog een aankoop te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan 5 miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Back to top