Zomerpiek helpt solden in de plus

Zomerpiek helpt solden in de plus
De zomersolden zullen dit jaar minstens evenveel hebben opgebracht als in 2012. Door het mooie weer werd een mooie eindspurt gemaakt, jubelen de modeverkopers. Dat was nodig ook, want na de tegenvallende eerste week stond de teller nog op een zowat 1% verlies.

Algemeen +1%, uitschieters +20%

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) sluiten de koopjes af met een meerverkoop van 0,5% à 1% in vergelijking met vorig jaar. De organisatie baseert zich hiervoor op een bevraging bij 362 modewinkels. Unizo houdt het dan weer op een gelijkaardige omzet als vorig jaar bij de meeste winkeliers, al zagen enkele uitschieters de verkoop toch 20% hoger afvlaggen.

 

Door het mooie weer in de jongste weken deden typische zomerspullen zoals lichte kleedjes, topjes, T-shirts en zomersandalen het erg goed. Gezien het barslechte voorjaar waren die producten tijdens de solden ook nog volop voorradig.

 

Hoewel de solden nog enkele dagen te gaan hebben, lijkt bij de meeste handelaars het vooropgezette doel behaald. De meesten gingen uit van een even grote verkoop als vorig jaar, ook al was er voor de start van de koopjesperiode meer in de winkels blijven liggen. Bij het NSZ ging verwachtte één handelaar op de vijf een stijgende omzet.

 

Traag op gang, forse eindsprint

In vergelijking met vorig jaar was de soldenverkoop echter traag op gang gekomen. Zo zat het weer in de eerste dagen van juli tegen. Bovendien gingen ze dit jaar van start op een maandag, een dag waarop heel wat winkels hun wekelijkse sluitingsdag hebben en er nog heel wat mensen moesten werken. Vorig jaar startten de koopjes meteen met een weekend.

 

Opvallend is wel dat een aantal grote kledingketens nog een extra eindsprint inzetten. De koopjesperiode loopt immers tot de laatste dag van juli. Ze geven voor de laatste dagen kortingen tot 80% om toch nog zoveel mogelijk stock buiten te werken. Het moet de consumenten die door de crisis de vinger op de knip hebben gehouden overtuigen om toch nog een aankoop te doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top