Zomersolden komen trager op gang | RetailDetail

Zomersolden komen trager op gang

Zomersolden komen trager op gang

De zomerkoopjes kennen dit jaar een tragere start. Volgens de winkelorganisaties komt dat onder meer omdat ze dit jaar op een maandag beginnen en niet op een zaterdag zoals in 2012. Voor het hele koopjesseizoen verwachten de winkelorganisaties nochtans wel goede zaken te doen. Intussen hoopt ook de internethandel een graantje mee te pikken van de solden.

Zwakkere start dan vorig jaar

Terwijl volgens handelsfederatie Comeos de eerste dag van de solden goed is ingezet, merkt Unizo vooral op dat de “eerste resultaten er slechter uitzien dan vorig jaar”. Eén van de redenen voor dat verschil is wellicht dat de eerste koopjesdag bij de grotere modeketens meteen is ingezet met “superkortingen” tot 70%, terwijl de meeste kleine winkeliers starten met kortingen van 20% tot 30%.

 

Wel zijn beide organisaties het er over eens dat de soldenperiode minder goed is ingezet als vorig jaar. Al mag dat niet verwonderen, aangezien de zomerkoopjes verleden jaar op een zaterdag van start gingen.

 

“Veel mensen moeten vandaag werken, waardoor ze nog niet naar de zomersolden kunnen”, zegt Mode Unie. “Bovendien houden heel wat winkels traditioneel hun wekelijkse rustdag op een maandag. Door de solden zijn ze nu uitzonderlijk open, maar dat is niet doorgedrongen tot bij de consument.”

 

Bovendien waren er ook de voorbije weken al heel wat acties. Bedrijven pakten toen onder meer uit met koppelaanbiedingen, die wettelijk toegelaten waren. “De eerste soldenmaandag van 2012 was in ieder geval een stuk minder goed dan vandaag”, merkt Comeos wel op.

 

Voor hele soldenperiode geen daling verwacht

Ondanks die zwakkere start verwachten de winkelorganisaties dat de koopjesperiode succesvol wordt. De hele periode moet de vergelijking met vorig jaar kunnen doorstaan, stelt Mode Unie.

 

“Tijdens de gewone zomerverkoop verkochten zelfstandige modewinkels 7,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Hopelijk maken deze zomersolden die negatieve zomerverkoop een beetje goed”, zegt Unizo.

 

Online retailers doen gretig mee

Intussen proberen ook de webwinkels een graantje mee te pikken van de koopjesperiode. Een bevraging van de vakorganisatie BeCommerce bij 432 leden leert dat ze vooral een sterke verkoop verwachten voor mode en accessoires, multimedia en elektro, hard- en software en tuinbenodigheden.

 

Vorig jaar boekten de Belgische webwinkels 7% van hun omzet tijdens de zomersolden. Dit jaar verwachten ze een half procent beter te doen.

 

 

- Johan Van Geyte en Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.