Zomersolden komen trager op gang

Zomersolden komen trager op gang

De zomerkoopjes kennen dit jaar een tragere start. Volgens de winkelorganisaties komt dat onder meer omdat ze dit jaar op een maandag beginnen en niet op een zaterdag zoals in 2012. Voor het hele koopjesseizoen verwachten de winkelorganisaties nochtans wel goede zaken te doen. Intussen hoopt ook de internethandel een graantje mee te pikken van de solden.

Zwakkere start dan vorig jaar

Terwijl volgens handelsfederatie Comeos de eerste dag van de solden goed is ingezet, merkt Unizo vooral op dat de “eerste resultaten er slechter uitzien dan vorig jaar”. Eén van de redenen voor dat verschil is wellicht dat de eerste koopjesdag bij de grotere modeketens meteen is ingezet met “superkortingen” tot 70%, terwijl de meeste kleine winkeliers starten met kortingen van 20% tot 30%.

 

Wel zijn beide organisaties het er over eens dat de soldenperiode minder goed is ingezet als vorig jaar. Al mag dat niet verwonderen, aangezien de zomerkoopjes verleden jaar op een zaterdag van start gingen.

 

“Veel mensen moeten vandaag werken, waardoor ze nog niet naar de zomersolden kunnen”, zegt Mode Unie. “Bovendien houden heel wat winkels traditioneel hun wekelijkse rustdag op een maandag. Door de solden zijn ze nu uitzonderlijk open, maar dat is niet doorgedrongen tot bij de consument.”

 

Bovendien waren er ook de voorbije weken al heel wat acties. Bedrijven pakten toen onder meer uit met koppelaanbiedingen, die wettelijk toegelaten waren. “De eerste soldenmaandag van 2012 was in ieder geval een stuk minder goed dan vandaag”, merkt Comeos wel op.

 

Voor hele soldenperiode geen daling verwacht

Ondanks die zwakkere start verwachten de winkelorganisaties dat de koopjesperiode succesvol wordt. De hele periode moet de vergelijking met vorig jaar kunnen doorstaan, stelt Mode Unie.

 

“Tijdens de gewone zomerverkoop verkochten zelfstandige modewinkels 7,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Hopelijk maken deze zomersolden die negatieve zomerverkoop een beetje goed”, zegt Unizo.

 

Online retailers doen gretig mee

Intussen proberen ook de webwinkels een graantje mee te pikken van de koopjesperiode. Een bevraging van de vakorganisatie BeCommerce bij 432 leden leert dat ze vooral een sterke verkoop verwachten voor mode en accessoires, multimedia en elektro, hard- en software en tuinbenodigheden.

 

Vorig jaar boekten de Belgische webwinkels 7% van hun omzet tijdens de zomersolden. Dit jaar verwachten ze een half procent beter te doen.

 

 

- Johan Van Geyte en Pauline Neerman

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top