RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour België in het oog van de storm… in een glas water?

icon
RetailDossier24 april, 2012

Focussen op thuismarkt…

De heisa valt allemaal terug te brengen tot de Franse beursanalisten van ING, die besloten hadden om hun advies over het aandeel van Carrefour te veranderen van ‘verkopen’ naar ‘houden’. Reden: het loont wellicht de moeite om af te wachten waar Georges Plassat, die in juli op de algemene vergadering van de distributeur officieel zal worden ingehuldigd als nieuwe CEO, met Carrefour heen wil.

 

Het analistenrapport heeft zelfs al een duidelijk vermoeden waar de kersverse topman heen zal gaan: om Carrefour nog te redden, zal de tweede grootste distributeur ter wereld de schaal van zijn activiteiten moeten inperken. Al mag het vooral duidelijk zijn dat het enkel een advies van ING is, want zelf geeft Carrefour in die richting niets te kennen. In enkele landen zal de keten – nog steeds volgens ING – tabula rasa moeten maken, om zich te kunnen concentreren waar het voor de distributeur ‘echt’ om draait.

 

Dat is namelijk nog steeds de thuismarkt: Frankrijk blijft met een totale omzet van een kleine 39,5 miljard euro (op een totaal van 91,5 miljard) ook in 2011 nog goed voor 43,2% van de omzet en 39,6% van het bedrijfsresultaat. Waar er dan afgeslankt moet worden? Zowel de ING-analisten als professor Gino Van Ossel aanstippen, zou het al te gek zijn om weg te trekken uit grote groeilanden als China en Brazilië. Ze wijzen op de eerste plaats dan wel naar Argentinië, Italië, Maleisië, Polen, Roemenië, Taiwan en Turkije.

 

… en ontdoen van overtollige ballast

carrefourleegGrote commotie kwam er echter omdat ook België op het lijstje met eventueel te schrappen landen prijkt – hoewel volgens de analisten wel “minder waarschijnlijk”, samen met Griekenland. Volgens distributiespecialist Chris Opdebeeck van Marketing Map zal het echter zo’n vaart niet lopen: “Plassat zal ongetwijfeld eerst zelf grondig de situatie te onderzoeken, alvorens dergelijke grote beslissingen te maken.”

 

Anderzijds zal hij bij de aankondiging van de semestriële resultaten in augustus, die naar alle verwachtingen de neerwaartse lijn van de voorbije twee jaar zullen verderzetten, wel al iets te zeggen moeten hebben. Bij voorkeur dan nog iets spectaculairs ook, want de aandeelhouders staan met de haren overeind. Dat Carrefour nog maar eens een nieuwe koers moet uitzetten, staat buiten kijf. Er wacht Georges Plassat dan ook een bijzonder zware taak te wachten, maar of België daarbij het kind van de rekening wordt, is toch nog maar de vraag.

 

België net weer in positieve richting

“België heeft zijn sanering al gehad. Twee jaar geleden heeft de retailer zijn verlieslatende hypermarkten gesloten en flink geherstructureerd. Nu gaat het echt al veel beter met Carrefour België,” verklaart Vlerickprofessor Gino Van Ossel. “Na een reeks van zeven kwartalen met negatieve omzetgroei op vergelijkbare basis waren er ineens vier positieve bij Carrefour. Heel 2011 vertoonde positieve like-for-like groeicijfers. Je kunt natuurlijk zeggen dat de vergelijkingsbasis ook wel zwak is, na het rampjaar 2010, maar opvallend is wel dat we bij rivaal Delhaize bijna het omgekeerde zien,” beaamt Chris Opdebeeck.

 

Delhaize zag in 2011 inderdaad voor het eerst in jaren zijn vergelijkbare omzet in negatieve richting evolueren, met in de eerste twee kwartalen een status quo en in het derde en vierde trimester achtereenvolgens -0,4% en -1,5%. “De Fransman Gérard Lavinay doet het, de moeilijke omstandigheden indachtig, goed aan het roer van Carrefour België,” besluit retailkenner Jorg Snoeck.

 

carrefourmarket“Carrefour klimt stilaan uit zijn dal in ons land. Dat kan op zich natuurlijk positief zijn als het Franse hoofdkwartier beslist om de Belgische activiteiten in de etalage te zetten, maar toch is dat vrij onwaarschijnlijk,” aldus nog Jorg Snoeck. Om investeerders aan te trekken zijn er wellicht onvoldoende groeimogelijkheden. Ook de kans dat Ahold zijn slag slaat en Carrefour België overneemt, schatten zowel Opdebeeck als Van Ossel laag in. Chris Opdebeeck wijst op de taalbarrière, terwijl Van Ossel vooral de hypermarkten van het Franse enseigne als struikelblok ziet: “Ahold wil geen grote winkels.”

 

‘Geen aangewezen slachtoffer’

De retailspecialisten hebben dus hun bedenkingen bij de these van de ING-analisten. “Al wil dat zeker niet zeggen dat hun betoog geen waarheid kan bevatten. Deze analisten houden de markt goed in het oog en weten wat er speelt,” merkt RetailDetail-oprichter Snoeck op. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Carrefour zich uit een land terugtrekt: in 2005 opende Carrefour winkels in Algerije, om daar vier jaar later mee op te houden en in de plaats daarvan naar Marokko te trekken. In 2009 hield Carrefour het eveneens voor bekeken in Rusland, terwijl het in die periode ook zijn exit uit Portugal voorbereidde – één van de eerste buitenlandse filialen van de groep.

 

Het mag dan ook geen grote verrassing zijn, moest Carrefour zijn internationale activiteiten herbekijken. Alleen is België, zoals gezegd, daarbij niet het meest aangewezen slachtoffer.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN