RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour en Delhaize strijden om zilver op de Belgische foodmarkt

icon
RetailDossier26 juni, 2013

Nek-aan-nekrace voor zilver

Eén van de belangrijkste waarnemingen is volgens Chris Opdebeeck dat Carrefour het vorig jaar opvallend goed deed. Met in 2012 een totale omzetgroei van 2,2% en een toename van 2% op vergelijkbare basis ten opzichte van respectievelijk 1,6% en 0,6% bij rivaal Delhaize, durft de retailwatcher te stellen dat het tussen Carrefour en Delhaize een nek-aan-nekrace wordt om de tweede plaats op de Belgische voedingsmarkt.

omzetevolutie_2013_copy

De afgelopen drie kwartalen groeide Carrefour sneller dan Delhaize, zowel in totale omzet als ‘like-for-like’. Dat is opmerkelijk, gezien de geschiedenis van beide distributieketens. In 2008 verkocht Carrefour immers nog 740 miljoen euro meer dan Delhaize. Dat verschil daalde echter tot 379 miljoen euro in 2009 en in 2010 wist Delhaize door de sociale problemen bij Carrefour de nummer twee op de markt te worden.

 

“Carrefour is vandaag al zo ver gevorderd in zijn inhaalrace dat het verschil met rivaal Delhaize minimaal is geworden. In 2012 bedroeg de voorsprong van Delhaize nog maar 2,5 miljoen euro, wat op een totale omzet van 5,7 miljard euro neerkomt op een luttele 0,0435% meer omzet”, observeert Chris Opdebeeck.

 

Spel van vertragen en accelereren

Voor Delhaize gaat nu dan ook veel afhangen van verdere expansie, merkt RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck  op: “Delhaize heeft recent een omwenteling ingezet. Daaruit bleek evenwel dat zoiets een werk van lange adem is, en dat inzetten op een beter prijsimago alleen niet voldoende is. Nu voelt de retailer de hete adem van Carrefour weer in de nek en moet die turnaround snel vruchten gaan afwerpen.”

 

Ook Vlerickprofessor Gino Van Ossel spreekt in die richting: “Bij Carrefour is de omwenteling achter de rug, bij Delhaize is die nog volop bezig. In 2012 waren een aantal vestigingen herleid tot werven, waarbij de winkel niet meer dan een tent op de parking was. Vanzelfsprekend daalt dan de omzet. En ook in 2013 staan nog winkelverbouwingen op het programma.”

 

Van Ossel wijst erop dat Carrefour de voorbije jaren een flinke remodelling heeft uitgevoerd, niet alleen naar aanleiding van de herstructurering maar waarbij ook heel wat winkels werden aangepakt en opgeknapt. Dat zorgde er uiteraard voor dat ten tijde van de werkzaamheden de omzet kelderde, maar na de heropeningen een hoge vlucht namen. En dat levert een dubbele boost in de cijfers op.

 

Op die manier kampt Delhaize dus met een (tijdelijke) vertraging ten opzichte van Carrefour, maar of Delhaize dan op zijn beurt de spurt zal inzetten nadat de werkzaamheden zijn afgerond, wordt volgend jaar de hamvraag. “Het belooft alleszins spannend te worden”, glundert de retailprof.

Omzetevolutie

 

Carrefour Planet blijft gevoelige snaar raken

Ook groeicijfers van de Planet-hypermarkten van Carrefour zijn frappant: daar waar de formule het op de Franse thuismarkt minder goed doet, met een omzetdaling van 0,1% in 2011/2012 en een daling van 1,8% in het eerste kwartaal van 2013, gingen de Belgische hypermarkten er het vorige jaar 1,4% op vooruit.

 

De hypermarkten die ingericht zijn volgens het Planet-concept, dat Carrefour ondertussen overigens enkel nog reserveert voor de Belgische markt, zagen hun omzet zelfs met 3,8% toenemen. Dat is merkwaardig, aangezien in Frankrijk de ‘uitvinder’ van de hypermarkt volgens sommige analyses al is voorbijgestoken door concurrent E.Leclerc.

 

Nog opvallend is dat de andere hypermarktformules in België niet mee kunnen surfen op deze positieve golf. Zo zag Cora de omzet het afgelopen jaar met 1,8% zakken, terwijl ook Makro een achteruitgang van 2,1% moest noteren.

 

“Wellicht speelt hier het ‘nieuwigheidseffect’ nog wel mee, zoals bij de andere getransformeerde winkels van de Carrefour-groep”, meent Gino Van Ossel. De kans bestaat dus dat die groei nog wel wat zal afzwakken. Al is het anderzijds ook zo dat de markt de non-foodverkoop, die toch een grote rol speelt in hypermarkten, behoorlijk tegenzit. “Als de conjunctuur dus zou hernemen, zullen de hypermarkten daarvan profiteren.”

 

Colruyt houdt pole position vast

Wie de cijfers bekijkt, kan niet twijfelen: Colruyt blijft heer en meester van de Belgische distributiemarkt. De discounter uit Halle, die in 1988 nog op de zevende plaats stond, bekleedt sinds 2005 op de eerste plaats in ons land en benaderde in 2012 voor het eerst een marktaandeel van liefst 30%.

marktaandeel_corr

Ondanks een groeivertraging in het eerste kwartaal – begin 2012 tekende Colruyt als formule een uitzonderlijk hoge omzetgroei van 9,6% op, in het eerste kwartaal van 2013 was die groei bijna gehalveerd tot 5,1% – kunnen de andere grote spelers lang niet tippen aan de retailer. Zij realiseerden in het eerste kwartaal van 2013 immers omzettoenames van 3,6% (Carrefour) en 2,4% (Delhaize). 

 

“En de groei, al is die minder snel dan vroeger, kan nog verder gaan”, meent Opdebeeck. “Vandaag spreken ze in Halle over een potentieel van 250 à 260 Colruyt-winkels, 150 Okay’s en 25 Bio-Planets.”

 

Harddiscount haalt momentum

Wat voor zowat alle retailers overal ten lande ‘moeilijke marktomstandigheden’ en ‘zware tijden’ zijn, is voor harddiscounters doorgaans een vruchtbare periode: het is crisis, de consument is prijsbewuster dan ooit en hij is bijzonder gevoelig voor koopjes en promoties.

 

Het mag dus niet verwonderen dat Aldi en Lidl goed boeren in de analyse van Marketing Map. Hun aandeel groeide van 8,4% in 1988 naar 16% in 2012, wat zoveel betekent als bijna een verdubbeling in marktaandeel. Ook het aantal winkels blijft zowel bij Aldi als bij Lidl jaarlijks omhoog gaan (twee nieuwe winkels voor Aldi in 2012, zes voor Lidl), zelfs al heeft vooral Aldi het moeilijk om nog geschikte locaties te vinden.

 

Alles uit de kast bij Aldi en Lidl

“Lidl heeft nog heel wat expansie te gaan, maar Aldi is wat winkelopeningen betreft het groeiplafond zo stilaan aan het bereiken. Daarom zet Aldi nu in op een betere winkelbeleving, door bestaande winkels te transformeren of te verhuizen naar grotere panden, maar het aantal sku’s toch gelijk te houden. Zo wordt er meer ruimtegevoel gecreëerd”, observeert Jorg Snoeck.

 

Ook de recente verruiming van de openingstijden moet in dat kader worden gezien, evenals de uitbreiding van het aantal non-foodpromoties naar twee maal per week. Het zijn strategische zetten waar ook Lidl de laatste tijd volgens Gino Van Ossel al in uitblonk, zoals de uitbreiding van het assortiment met A-merken en bijvoorbeeld vers brood, maar ook de omstreden actie met GfK aantoonden.

 

De omstandigheden zijn ideaal voor prijsvechters en 2013 belooft nog spannend te worden voor hen: “Aldi realiseerde van januari tot mei een omzetplus van 4,8%, een vrij stabiele groei ten opzichte van de 5% in dezelfde periode vorig jaar en 3% in het boekjaar 2011. Ik ben benieuwd wat de rest van dit jaar brengt. Het is echter jammer dat Lidl geen cijfers wil vrijgeven, zodat we niet weten wat er zich daar werkelijk achter de schermen afspeelt”, aldus Jorg Snoeck.

 

Een kwarteeuw in de Belgische distributiemarkt

groei_in_winkelaantallen

Sinds 1987, toen Opdebeeck voor het eerst zijn analyse maakte van de Belgische voedingsdistributie, is het landschap al meermaals grondig hertekend. Toch zijn er drie spelers die in de afgelopen kwarteeuw een enorme evolutie hebben doorgemaakt. Met name Colruyt, Delhaize en Aldi gingen zowel op het gebied van omzet, aantal winkels als aantal vierkante meters met rasse schreden vooruit.

 

Grootste uitblinker is hier weliswaar de Colruyt-groep, die met al zijn voedingsformules samen (Colruyt, Okay en de voormalige CoMarkt-winkels) vandaag drie keer zoveel winkels heeft als in 1987. Vooral de omzet explodeerde daardoor de afgelopen 25 jaar en nam met een factor van 11,1 toe.

 

“Het wordt bovendien steeds belangrijker voor de retailers om een goede relatie te onderhouden met de zelfstandigen”, merkt Chris Opdebeeck tot slot. Nog elk jaar stijgt immers het aandeel van aangesloten winkels bij Delhaize en Carrefour. Hun omzetaandeel benadert tegenwoordig zelfs de 50%. Alleen bij Colruyt is een omgekeerde beweging zichtbaar: daar daalt het aandeel procentueel, omdat de eigen Colruyt-filialen sneller groeien dan franchiseketens Spar retail en Alvo.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN