De Belg wil met de auto naar de winkel

De Belg wil met de auto naar de winkel

De gemiddelde Belg wil absoluut met zijn auto naar de winkel, en daar houdt hij het liefst van klassiek winkelen: nog maar één Belg op de vier heeft al een QR-code ingescand om meer informatie te krijgen over het gewenste product. Minder dan een consument op de drie vergeleek reeds de prijzen online toen hij in de winkel stond, al is dit bij de jongere generatie wel anders.

Voor kleding naar de binnenstad

De Belg haalt zijn kleding voornamelijk in de grote winkelstraten of in winkelcentra: voor baanwinkels heeft hij het minder. Dit winkelbeeld komt ook voor in de rest van Europa: 78% van de Europeanen verkiest de binnenstad als meest frequente winkellocatie voor mode. Dit stijgt tot 90% voor de West-Europese landen.

 

"De belangrijkste winkelstraten hebben dus geenszins aan relevantie ingebonden", aldus CBRE. Voor kleding gaat de Europeaan immers elke vier weken naar de binnenstad, een bezoek aan een baanwinkel voor dezelfde redenen gebeurt maar om de zes weken.

 

CBRE ziet overigens meer kansen komen voor luxemerken, zeker indien het beschikbare inkomen stijgt. Vandaag gaat in Polen, Hongarije en Rusland nog 70% van de kledingomzet op aan goedkope producten, in Italië is dat maar 36%.

 

Prijs, properheid en bereikbaarheid cruciaal

Twee op drie consumenten bepaalt zijn winkelkeuze op basis van prijs, properheid, veiligheid en bereikbaarheid. Dit laatste is vooral in België belangrijk, want de gemiddelde landgenoot gaat het liefst met de auto op winkelbezoek, veel meer dan andere Europeanen.

 

54% van de Europese consumenten gebruikt zijn wagen om te winkelen in de binnenstad, dit stijgt tot 76% voor buitenstedelijk winkelen. Voor België liggen die percentages gevoelig hoger: voor binnenstedelijk winkelen neemt 60% van de Belgische consumenten de wagen, voor buitenstedelijk winkelen loopt dat zelfs op tot 83%.

 

Voor de lokale supermarkt gebruikt 43% van de Belgen de auto, 35% wandelt en 12% neemt de fiets. Deze percentages verschillen weinig per leeftijdscategorie. Dit alles maakt van bereikbaarheid en voldoende (gratis) parkeerplaatsen een noodzaak in ons land. Dat een straat als de Stationsstraat in Sint-Niklaas hieraan niet kan beantwoorden, verklaart veel van de leegstand, meent CBRE.

 

Online aankopen meestal via pc

Intussen zet het online winkelen zich gestaag door: reeds 43% van de Europeanen tussen 16 en 64 hebben al een aankoop gedaan via het internet. Twee jaar geleden was dat nog maar 40%. Wel zijn er grote regionale verschillen: terwijl 70% van de Duitsers, Zweden en Engelsen online kopen, doet amper 10% van de Hongaren aan e-commerce.

 

Vooral in kleding en schoenen is het online winkelen al ingeburgerd: 62% van de Belgen zou dit wel online kopen, meestal met de computer en in mindere mate met de smartphone of de tablet. Slechts 21% doet hetzelfde voor de wekelijkse boodschappen.

 

Bij online bestellingen van kleding laat 51% van de Belgen die liefst aan huis bezorgen. 18% kiest voor levering in de nabijgelegen winkel en 23% voor een ander afhaalpunt zoals het postkantoor. Voor het afleveren van online gekochte boodschappen kiest 40% van de Belgen voor een levering in de nabijgelegen winkel, 30% voor een levering aan huis en 12% voor een levering in een winkel nabij het werk.

 

Ondanks het toenemend succes van online blijft de fysieke winkel belangrijk, zegt CBRE: zo wil 85% van de Europese consumenten nog altijd de kleding voelen en bekijken in de winkel vooraleer te kopen, in België is dat met 80% maar licht lager. 40% van de Belgen noemt deze look & feel echter nog altijd zeer belangrijk.

 

Showrooming is een jongerenfenomeen

Het gebruik van de smartphone en tablet bij het winkelen is nog niet zo ingeburgerd. 70% van de ondervraagde Belgen vergeleek nog nooit online prijzen via zijn smartphone terwijl hij in de winkel stond. Wel zegt de helft van de 25- tot 34-jarigen dit soms tot altijd te doen: een verhoging van het gebruik lijkt dan ook een normale evolutie.

 

Elders in Europa valt een zelfde vaststelling te doen: 61% van de Europeanen heeft nog nooit zijn smartphone gebruikt om te zien of er acties liepen in de winkel, 62% maakt geen gebruik van sociale media om bij vrienden en kennissen om advies te vragen en 68% heeft nog nooit een app van een winkelcentrum gebruikt.

 

Eenzelfde beeld is er voor het gebruiken van de QR-codes: 73% van de ondervraagden scande nog nooit een QR-code in bij het winkelen om meer informatie over het product te zoeken via het internet. Voor de jongeren tussen 16 en 24 jaar deed ook hier één op de twee dat al wel.

 

 

Vastgoedadviseur CBRE distilleerde dit portret van de Belgische consument uit een groot Europees onderzoek. Daarbij werden meer dan 10.000 consumenten uit tien landen (België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Spanje, Hongarije, Polen, Rusland en Zweden) in maart en april 2013 ondervraagd, van wie 1.053 uit België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top