De nieuwe consument zet prijs voorop, volgens retailbarometer De Persgroep

De nieuwe consument zet prijs voorop, volgens retailbarometer De Persgroep

Prijs speelt een steeds grotere rol bij de aankoopbeslissing, blijkt uit de nieuwe dPA Retail-barometerstudie van De Persgroep Advertising. Die werd donderdag 25 april naar aanleiding van het RetailDetail congres voorgesteld.

Meten is weten

De dPA retail-barometerstudie schetst een beeld van de factoren die een invloed hebben op de manier waarop de consument vandaag zijn aankoopbeslissingen neemt en probeert ook een antwoord te geven op de vraag waarom hij of zij kiest voor een bepaalde retailer en een bepaald product.

 

Het was Gino Van Ossel, expert en hoogleraar in retailmarketing aan de Vlerick Business School, die met het idee op de proppen kwam om dit onderzoek onder het lezerspanel van De Persgroep uit te voeren. Volgens Van Ossel is er namelijk een groot gebrek aan monitoring van de consument. 5.000 mensen namen deel aan de eerste van vier jaarlijkse enquêtes.

 

Prijs doorslaggevend in voedingsretail

Het onderzoek beperkt zich tot drie sectoren, met name voeding, mode en consumentenelektronica en probeert een beeld te schetsen van de evolutie bij zowel fysieke winkels als online shops. De vier factoren op basis waarvan het consumentengedrag werd bestudeerd, zijn prijs (lage prijzen en promoties), aanbod (het aangeboden assortiment en de kwaliteit ervan), ervaring (zowel met betrekking tot het personeel als de omgeving) en comfort (de nabijheid en de openingsuren).

 

In de voedingssector de prijs doorslaggevend (81 procent), maar ook comfort (75 procent) en aanbod (72 procent) scoren hoog. Iets minder belang (58 procent) wordt gehecht aan de ervaring. In de consumentenelektronica blijken vooral prijs (80 procent) en aanbod (83 procent) bijzonder belangrijk te zijn, terwijl comfort (60 procent) en ervaring (66 procent) hier volgens de consumenten een minder grote impact hebben.

 

Comfort van ondergeschikt belang

Voor de modesector is dan weer vooral het aanbod van groot belang (90 procent). De ervaring (74 procent) en de prijs (68 procent) komen op de tweede en derde plaats. Minder belangrijk voor de consument is - alweer - het comfort (58 procent).

 

Gezien de huidige marktomstandigheden weinig verrassende resultaten dus, al is het frappant dat de ondervraagde consumenten comfort en ervaring steevast een ondergeschikte rol toebedelen. Wellicht speelt hier mee dat dit vaak ‘hygiëne-voorwaarden’ zijn: klanten beschouwen ze als vanzelfsprekend en zullen pas het belang ervan aanvoelen als het ontbreekt. Een bijkomende conclusie van de dPA Retail-Barometerstudie is trouwens dat online winkels steeds belangrijker worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top