RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De renaissance van de retail is aangebroken”, zegt Herman Konings

icon
RetailDossier20 augustus, 2013

Renaissance in de retail

De impact die de samenstelling van onze maatschappij heeft op de retail is groter dan we denken. Een beetje retailer heeft er dus baat bij om ook die demografischische ontwikkelingen in de gaten te houden, meent Herman Konings.

 

“Tussen vandaag, 2013, en 2018 gaan er liefst één miljoen babyboomers met pensioen. Niet alleen hebben zij aanzienlijk wat geld en nu ook een zee van tijd, ze zijn ook de eerste generatie die echt op retail en consumptie gericht zijn. Dat maakt ze een toch nog erg interessante, maar al te vaak vergeten doelgroep,” merkt Konings op.

 

Het omkeren van de generatiepyramide – de groep senioren wordt steeds groter, terwijl de jongste laag van de bevolking dunner wordt – heeft ook nog andere gevolgen voor de klantenpopulatie. Want terwijl ‘generation X’ het nu voor het zeggen heeft, staat ‘gen Y’ al klaar om de fakkel over te nemen.

 

Hoewel zij al van jongsaf aan vertrouwd zijn geraakt met technologie en de razendsnelle veranderingen die daarmee gepaard gaan, zijn het volgens Herman Konings pas de 15-jarigen van nu die de eerste echte ‘digitale inboorlingen’ zijn. “Deze kinderen zijn opgegroeid met de tablet op de schoot. Over een aantal jaar zijn zij een belangrijke consumentenpoel. Hoe zullen retailers daarmee omgaan?”

 

We leven in high-tech tijden

Het belang van technologie zal de komende jaren immers alleen maar toenemen. Herman Konings heeft het zelfs over een ‘personal information economy’, waarbij het allemaal draait om informatie en de zogeheten ‘big data’. Er wordt niet meer zozeer gehandeld in goederen en diensten, er wordt gehandeld in informatie en verhalen.

 

In de winkels zien we zo al dat de consument zijn eigen mobiele toestellen meebrengt, een trend die alleen maar zal worden aangemoedigd door succesvolle retailers. Ze leren de winkeliers niet alleen heel veel over hun klanten, ze dragen ook bij tot de beleving op de winkelvloer en zorgen ervoor dat de consument steeds deel uitmaakt van een groter, crossmediaal geheel.

 

“Meer dan 50% van de Belgen heeft vandaag zo’n mobiel toestel, zij het smartphone of tablet”, weet trendwatcher Konings. “Het zou maar al te gek zijn om daar niets mee te gaan doen, toch? M-commerce, f-commerce, mobiele betalingen: op al die domeinen zijn er toch heel belangrijke, nieuwe ontwikkelingen. De vraag is dus wat we er de volgende twee à drie jaar concreet mee gaan doen.”

 

Een concrete toepassing is alvast ‘click 2 buy’, wat betekent dat consumenten met hun mobiele apparaat kunnen ‘klikken’ op wat ze in een tijdschrift zien of nog op 2D-winkels op drukbezochte wachtplaatsen – denk maar aan de virtuele reisshop die Bol.com deze zomer opende in het Rotterdams Centraal Station – en hop, het zit in hun winkelmandje.

 

Social NOTworking

Maar zoals elke medaille zijn keerzijde heeft, lokt ook de digitalisering een tegenreactie uit. Naast het vele sociale netwerken ziet Konings ook het ‘social notworking’ opduiken – of beter, zijn herintrede maken. “Men gaat tegelijk ook weer belang hechten aan ‘bricks’! Als tegengewicht voor zaken als showrooming wordt het belang van ervaring opnieuw bijzonder groot.

 

”De consumentenpsycholoog neemt de aanwezigen op zijn RetailPodium-workshops daarom ook mee op een trip rond de wereld, om ze overal de nieuwste trends en concepten te tonen op het gebied van winkelinrichting en visuele communicatie. “De consument heeft altijd een bepaald gevoel, een bepaalde visie over hoe het zou moeten zijn. Vandaag verwacht hij dat een winkel ‘ALIVE’ is: accessible (toegankelijk), lively (levendig), intimate (intiem), visceral (instinctief) en exclusive (exclusief).”

 

Hoe dat in de praktijk toe te passen? “Door op de winkelvloer bijvoorbeeld kleine evenementen te organiseren. Dat hoeft niet per se groots te zijn, het kunnen ook workshops of animatie zijn. Maar zorg dat er iets te beléven valt,” aldus Herman Konings nog.

 

Vintage bij de slager

Goede voorbeelden vindt hij terug in co-commerce, het samenwerken met andere commerciële organisaties. Shop-in-shops zijn er een uiting van, maar het kan ook veel breder of net kleinschaliger zijn dan dat. “Waarom nodigt men niet eens een ambachtsman uit in zijn winkel? Een ambachtelijke kaasboer kan bijvoorbeeld gerust in een slagerij. Je kan zelfs food en non-food combineren? Op dit moment is ‘vintage’ een enorme trend. Wel, zelfs een assortiment retrospulletjes kan een slagerij perfect opleuken.”

 

In ieder geval gelooft Herman Konings dat de retail nog veel kan leren, niet het minst van de horeca. ‘Hospitology’ is volgens hem een cruciale trend in de komende periode: “Als je de filosofie en perspectieven van de gastvrijheid uit de horeca vertaalt naar de retail, gaat er nog een nieuwe wereld open!”

 

 

Herman Konigs spreekt op 13 september op RetailDetails inspiratieplatform RetailPodium. Voor inschrijvingen en meer informatie, ga naar www.retailpodium.be.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN