De toekomst van Ahold is online

De toekomst van Ahold is online

Waar Dick Boer een jaar geleden nog kon constateren dat zijn strategische koers 'Reshaping Retail @ Ahold' positief uitpakte, moet hij op dit moment erkennen dat het allemaal iets minder gesmeerd gaat.

Online houdt Ahold recht

Ahold USA heeft in het vierde kwartaal slecht gepresteerd en in Europa moet Ahold het vooral hebben van online omzetgroei bij Albert.nl en bol.com. E-commerce is echter 'tricky business', want het business model is nog niet bewezen.

 

Zowel in de Verenigde Staten als in Europa is er Ahold veel aan gelegen om de online toevoerketen goed op poten te krijgen: een efficiënt systeem waar de internetbestellingen in volledig geautomatiseerde distributiecentra worden klaargemaakt voor bezorging aan huis of – en dat heeft Ahold het liefst – het ophaalmoment in een van de afhaalpunten.

 

Automatisering en de klanten die zelf de bestellingen ophalen, zullen de angel uit de kostenstructuur van online moeten halen. Loonkosten en complexiteit hebben immers een funeste uitwerking op het rendement van online. Op het EFMI Najaarscongres in 2012 realiseerde Ahold-bestuurslid Sander van der Laan zich terdege dat online omzet nog geen online winst betekent, maar ook toen sprak hij zijn volste vertrouwen uit in het uiteindelijke succes van online.

 

Dat is voor Ahold van harte te hopen, want in de offline kernactiviteiten waait de tegenwind, al zijn door het succes van 'simplicity' – een van de strategische pijlers die voortdurende kostenefficiëntie inhoudt – de resultaten onder de streep nog net te compenseren. Hoewel Ahold volhoudt dat dit een structureel proces is, kan de retailer niet om het feit heen dat je op een gegeven moment meer effect sorteert door succes aan de opbrengsten-kant dan bij de kosten. Online ligt aan beide zijden van de Atlantische oceaan dan ook de grote uitdaging voor Ahold.

 

Europese reorganisatie

Ondertussen kondigt het bedrijf voor de Europese activiteiten een reorganisatie aan, waarbij de (vooralsnog) niet verkochte operatie in Tsjechië rechtstreeks onder supervisie van CEO Dick Boer komt en COO Sander van der Laan zich met zijn team helemaal kan richten op de uitbouw van het merk Albert Heijn in Nederland, België en Duitsland.

 

In Nederland staan de resultaten echter onder druk en woedt nog altijd de veenbrand in de relatie met de Albert Heijn-franchisers, een hardnekkig dispuut dat maar blijft voortwoekeren. Bovendien blijft de negatieve prijsperceptie van Albert Heijn de retailer parten spelen: net nu C1000 wordt uitgerangeerd, ontstaan er nieuwe luizen in de pels – waarvan Lidl de grootste is.

 

Duitsland is vooralsnog een experiment, maar in België – waar de formule een beter prijsimago heeft en meer voldoende ruimte voor verdere groei van de winkeloperatie – heeft Albert Heijn meer lucht. Het scenario voor Albert Heijn is, zoals Dick Boer zei in zijn toelichting op de herstructurering van Ahold Europe, dat de keten zal veranderen in een omnichannel retailbedrijf. Daarbij wordt de online business net zo belangrijk als de traditionele winkeloperatie. Uitdagend, maar ook riskant...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top