RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce breekt nu ook door bij 40-plussers

icon
RetailDossier6 juni, 2013

2.040 euro per klant per jaar

Liefst zes Belgen op tien kochten al online; drie op de vier internetgebruikers zijn klant bij webwinkels. Dat is een stijging van 8% in vergelijking met vorig jaar. Vooral in de groep vanaf 44 jaar is de stijging opvallend: in 2011 kocht 45% van de 44- tot 59-jarigen online, in 2013 was dat al 56%. “De leeftijdverschillen vallen weg, en we hebben definitief de stap gezet naar de late majority” zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

Dat blijkt ook uit het feit dat mensen nu vaker online kopen: zo is het aantal mensen dat maandelijkse aankopen doet, gestegen van 16 naar 24%. Tegelijk geven ze ook meer uit: gemiddeld 170 euro per maand. “Op jaarbasis is dat 2.040 euro, of 30% meer dan bij onze eerste enquête, twee jaar geleden”, aldus nog de Comeos-topman. De internetverkoop vertegenwoordigt intussen al 3% van de totale handelsomzet in ons land.

 

Kleding en schoenen het populairst

Voor het eerst is ook het klassieke lijstje van meest populaire aankopen grondig dooreen geschud (grafiek). “Belgen kopen nu vooral kleren en schoenen online”, zegt Dominique Michel. “Hotels, reizen en boeken blijven populair, en ook schoonheidsproducten zitten in de lift.” De digitale muziek en cd’s verliezen dan weer aan populariteit, vooral de opkomst van streamingdiensten zorgt hier voor een mindere verkoop.

 

“Het succes van de online verkoop van schoenen en kleren hebben we te danken aan de opkomst van pure online spelers, en vooral de reactie van de klassieke handelaars daarop”, zegt Michel. “We merken dat onze handelaars hun online inspanningen hebben opgedreven. En de klanten volgen duidelijk, van zodra er een interessant aanbod is.”

 

Alles wat met reizen te maken heeft, van hotelovernachtingen tot tickets, wordt bovendien meestal maar één of twee keer per jaar aangekocht. Voeding is de populairste recurrente aankoop: 52% van de online klanten kocht meer dan vijf keer voeding via het internet. “Wie online boodschappen doet, doet dat dus steeds vaker.”

 

Prijs voor het eerst doorslaggevend

Wie tot nu toe op het internet kocht, deed dat naar eigen zeggen vooral omwille van de tijdwinst en het gemak. “De tijdwinst en het gemak blijven belangrijke factoren, maar de prijs is nu voor het eerst de hoofdreden geworden”, zegt Dominique Michel.

 

Naar de reden van die verschuiving is het volgens de Comeos-topman niet ver zoeken: “Wanneer de markt volwassen wordt, zullen de klanten van het eerste uur nu ook meer tijd uittrekken om de goedkoopste producten te zoeken. Het vertrouwen in de webwinkels stijgt, de levering vormt geen probleem meer – dus wint de kostprijs aan belang.”

 

Al is dat prijsbelang toch enigszins sectorgebonden: “In sectoren zoals voeding primeert het gemak nog altijd boven de prijs, in sectoren als elektro en entertainment is de prijs wél van doorslaggevend belang.”

 

“Tegelijk stellen we ook vast dat mensen bereid zijn te betalen voor een stipte levering, en voor een snelle levering zelfs opvallend méér willen betalen”, zegt Michel. Hoewel 26% van de klanten gratis levering wenst, is 48% toch bereid een bedrag tot 7,5 euro te betalen. Maar de overgrote meerderheid – 70% – verkiest wél thuislevering (10% meer dan vorig jaar), 82% zelfs tussen 9 en 18 uur.

 

Bankkaart breekt door

De populariteit van betalen met kredietkaarten neemt af (van 46 naar 40%), terwijl het aantal mensen dat online betaalt met zijn bankkaart toeneemt (van 12 naar 22%). “Dat het vertrouwen in betalingen met kredietkaarten dit jaar is afgenomen, kan ten dele te wijten zijn aan de hogere leeftijd van de klanten”, denkt Dominique Michel: “Ouderen hebben niet allemaal een kredietkaart en zijn sowieso meer vertrouwd met de thuisbankier-omgeving”.

 

Goed om te weten: de helft van de online shoppers verkiest nog altijd een webwinkel die ze kennen. Hetzij uit de winkelstraten, hetzij omdat het een gevestigde naam is in de internetwereld.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN