Eurocrisis maakt Belgisch koopgedrag creatiever

Eurocrisis maakt Belgisch koopgedrag creatiever

Dat de Eurocrisis ervoor zorgt dat consumenten de vinger op de knip houden voor grote uitgaven, wisten we al langer dan vandaag. Nu blijkt echter dat het koopgedrag van veel Europese burgers, vooral dan in Zuid-Europa, ook verandert wanneer het over basisproducten gaat. Niet alleen moeten merkproducten de duimen leggen voor goedkopere alternatieven, er wordt letterlijk minder geconsumeerd.

In België loopt het gelukkig zo'n vaart nog niet: de Belgische consument paste zich aan en vond manieren om, zelfs in tijden van crisis, toch niet minder te moeten consumeren. Desondanks daalde de algemene consumptie in ons land voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog.

 

Eurocrisis vermindert Europese consumptie

De Eurocrisis eist al enkele jaren zijn tol. Iedereen werd een pak zuiniger en elke euro wordt in vele gezinnen enkele keren omgedraaid alvorens hij wordt uitgegeven. Hoge werkloosheidcijfers en doorgedreven besparingsmaatregelen zorgden er vooral in Zuid-Europa voor dat consumenten minder aankopen.

 

Dat zagen grote multinationals zoals Nestlé, Coca-Cola en Carrefour weerspiegeld in hun Europese cijfers, waaruit blijkt dat de verkoop van voedings- en drankproducten stagneert of zelfs achteruitgaat.

 

Volgens Peter Vanden Houte, hoofdeconoom bij ING België, zijn alleen de Duitse consumenten positief over hun gezinsbestedingen voor volgend jaar. De rest van de Europeanen zijn sinds 2010 steeds pessimistischer geworden. Ook in België heeft het vertrouwen een deuk gekregen, maar het is hier nog niet zo erg gesteld als in de rest van Europa. Dat bleek ook uit de positieve Belgische cijfers die Nestlé en Carrefour gisteren bekendmaakten.

 

Belgen, zoals altijd, creatiever

Volgens Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van handelsfederatie Comeos, is er voorlopig geen reden tot paniek. De Belgische consument, en dus ook de handelaar, gaat creatief om met de crisis en zoekt naar alternatieven.

 

Merkproducten zijn de eersten die de duimen moeten leggen: huismerken waren vijftien jaar geleden goed voor 26 procent van de verkoop, vandaag is dat uitgegroeid tot 34 procent. Vele mensen kopen nu ook hun kleding tijdens de soldenperiode in plaats van aan het begin van het seizoen en klanten kiezen er vandaag voor om minder grote volumes te kopen, maar wel iets vaker naar de winkel te gaan.

 

Met andere woorden, de Belgische consument blijft goed eten en drinken en gaat nog steeds goed gekleed... alleen gebeurt dat vandaag op een veel prijsbewustere manier.

 

Stagnerende markt

In tegenstelling tot Zuid-Europa waar een deel van de markt gewoon verdwijnt door een verminderde consumptie, heeft België een stagnerende voedingsmarkt. Het zijn dan geen dramatische toestanden, toch blijft de Belgische handel op zijn hoede. Volgens Dominique Michel is de voedselverkoop sinds 2008 vrij stabiel, zonder groei of verlies. "Sinds het begin van de crisis, is het al de derde keer dat er géén groei is in volumes, en dat is in de dertig jaar ervoor niet gebeurd", aldus Michel.

 

Vorig jaar nam, voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog, de algemene consumptie in België af: gezinnen gaven namelijk 0,6 procent minder uit dan in 2011. Een dalend vertrouwen in de economie zet een Belgische consument eerder aan het sparen dan aan het consumeren. Met een consumentenvertrouwen dat vandaag op een dieptepunt zit, blijft de retailsector in moeilijkheden...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top