RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Experience marketing’ beleeft zijn tweede jeugd

icon
RetailDossier27 augustus, 2013

Onderscheidend vermogen ten opzichte van het internet

Vandaag is ‘experience marketing’ absoluut een ‘hot topic’: merken openen ‘brand stores’ grotendeels voor de show, shop-in-shops worden heuse ontdekkingswerelden en marketeers houden vurige pleidooien voor meer beleving. Nochtans is ‘experience marketing’ niet nieuw: onderzoekers Pine en Gilmore schreven er immers al in 1998 een opgemerkt artikel over in de Harvard Business Review.

 

“Het concept beleeft een tweede jeugd. Er is in het verleden al aandacht voor geweest, maar met de opkomst van e-commerce is die weer helemaal terug. Het achterliggende idee is dat het internet voor sommigen een ideale oplossing lijkt te zijn voor functionele aankopen: het aanbod is enorm en in de perceptie is het ook goedkoop. Als je die redenering volgt, moet offline zich als tegenpool gaan profileren, dus op het vlak van ‘funshopping’”, legt Gino Van Ossel uit.

 

Sfeer, daar draait het om

Eén dimensie van ‘experience marketing’ die helemaal terug is van weggeweest, is bijgevolg winkelbeleving. Vroege vogels zoals AS Adventure, dat in België als één van de eerste zijn winkelconcept rond beleving liet draaien, hadden het al eerder begrepen, maar vooral vandaag is men het er over eens: sfeer, daar draait het om bij het winkelen.

 

“Tegenwoordig zijn er heel wat nieuwkomers op de markt, die een enorm belang aan winkelbeleving hechten. Abercrombie & Fitch is een notoir voorbeeld, maar zelfs een complex als Uplace noemt zich een belevingsconcept,” aldus professor Van Ossel. Ook de zet van een mode-icoon als Karl Lagerfeld om meer en meer flagshipstores te openen, moet volgens de marketingexpert in dat licht worden gezien.

 

Daar draait het ook om in de tweede dimensie van ‘experience marketing’, met name merkbeleving. “Merken kunnen de gewenste beleving niet altijd in multimerkenwinkels kwijt. Het is daarom dat zelfs merken als Samsung met eigen winkelpunten beginnen. Een pionier op dat vlak was Nike, die zo’n 20 jaar geleden al ‘Niketowns’ opende, die het merk in alle glorie moesten vertegenwoordigen.”

 

Weg van kartonnen dozen in het rek

Hetzelfde gebeurt ook steeds meer met productbeleving, omdat dit net dé manier is waarop fysieke shops zich van hun online tegenhangers kunnen onderscheiden: offline kan je producten vastpakken en uitproberen, wat online vanzelfsprekend niet kan.

 

Wie dit voordeel goed gebruikt, kan heel wat verder gaan dan het voor de hand liggende passen in kledingwinkels. Zo plaatste AS Adventure een heus parcours om wandelschoenen te testen in de winkels en ontwikkelde onder meer Nike installaties om een loopschoen precies op maat te krijgen.

 

Terwijl marketeers lang klaagden dat producten te veel in kartonnen dozen het rek in vlogen, is de aandacht voor beleving de voorbije jaren in een stroomversnelling gekomen. Gino Van Ossel merkt bijvoorbeeld op dat retailers zelf ook belevingswerelden beginnen te creëren, los van de ‘branded’ shop-in-shops van weleer.

 

Per categorie en over de merken heen, introduceert Makro bijvoorbeeld belevingsuniversums in zijn warenhuizen. “Op die manier krijg je als het ware een winkel-in-winkelbeleving, die de productbeleving én de merkbeleving ten goede komt,” observeert Van Ossel.

 

Wie in de juiste sfeer zit, koopt meer en duurder

Het dient allemaal om zich zowel te onderscheiden ten opzichte van de concurrerende retailers als ten opzichte van e-commerce. “Met ‘experience marketing’ bouw je aan een imago, voor de winkel, voor het product, voor het merk, maar ook voor de consument zelf. Denk maar aan AS Adventure, waar de consument zich haast onvermijdelijk een beetje avonturier voelt”, vervolgt Van Ossel.

 

Bovendien voelen retailers de gunstige effecten ook echt in de kassa, want onderzoek wijst uit dat de conversiegraad hoger ligt als men kan shoppen in de juiste sfeer én dat er in een aangenaam kader ook duurder wordt gekocht.

 

Wel geeft Van Ossel toe dat als je, zoals veel merken, grote flagshipstores met veel toeters en bellen neerpoot in grote winkelcentra of andere toplocaties, het soms moeilijk is ze rendabel te krijgen, zoals bijvoorbeeld Sony met zijn eigen winkels al heeft ondervonden.

 

Niets boven “the real thing”

Toch is het fenomeen in alle sectoren zichtbaar: de klant oriënteert zich in toenemende mate online, maar wil nog graag de producten zien, en dus bouwen merken fysieke ‘showcases’ voor hun koopwaar die steeds meer in de vorm van zinnenprikkelende winkels komen.

 

“Het is niet meer dan logisch, aangezien online niet dezelfde mate van beleving kan bieden als offline. Een website kan per definitie maar op twee zintuigen inspelen, maar we hebben er vijf. In een winkel kan je die alle vijf uitspelen. Aan ‘the real thing’ kan het digitale toch nooit tippen”, aldus Gino Van Ossel.

 

“Natuurlijk werken sommige online spelers ook wel heel sterk aan hun gebruikerservaring. Net-à-porter zegt bijvoorbeeld dat het zo’n 50% van zijn website als webshop gebruikt, de andere 50% als een heus lifestyle-magazine. Maar een slimme winkel kan dat ook doen. Wat het internet kan, kan de winkel ook. Wat de winkel kan, kan het internet niet per se.”

 

 

Op het Vlerick Retail Platform op 12 september 2013 delen Tom Lambert, verkoopdirecteur bij AS Adventure, en Peter Van de Voorde, operationeel directeur bij Makro, hoe zij ‘experience marketing’ concreet hebben ingezet in hun ketens.

 

Wil je erbij zijn? RetailDetail geeft 4 gratis toegangskaarten weg. Mail voor vrijdag 30 augustus 10u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een gratis ticket.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN