Ian McGariggle: "Het voelt alsof het wat positiever zal zijn"

Ian McGariggle: "Het voelt alsof het wat positiever zal zijn"

Van 7 tot 9 oktober vindt in Parijs het zevende World Retail Congress plaats. Inde  aanloop naar het congres spraken wij met Ian McGariggle, de bezieler en bestuurder van het World Retail Congress. Hij vangt her en der positieve signalen op over de nabije toekomst van de retailsector.

U bent duidelijk gepassioneerd door retail. Waar komt uw die passie vandaan?

I.M.: "Ik ben al ongeveer twintig jaar bezig met retail en ik schrijf er ook al heel lang over. Doorheen de jaren was ik altijd gefascineerd door hoe retail zich steeds wist aan te passen en hoe gepassioneerd de mensen binnen die wereld er mee bezig zijn.

 

Bedrijfsleiders binnen grote bedrijven hebben veel mensen die voor hen werken, maar ze werken ook zelf dag en nacht om van hun bedrijf een succesvol bedrijf te maken. Dat is dan ook de reden waarom ik zelf graag werk binnen die wereld en met de mensen die de retailwereld steeds willen verbeteren."

 

Waarom hebben jullie het World Retail Congress gecreëerd?

I.M.: "Toen we in 2007 begonnen met het eerste congres, was retail een meer globale business geworden. Ik hoopte om retailers van over heel de wereld samen te brengen, zodat ze hun ervaringen konden delen. Het is steeds verrassend om te zien hoe, zelfs binnen een competitieve wereld als retail, verschillende mensen toch problemen en oplossingen met elkaar willen delen. Retailers willen graag van elkaar leren. Dat is uiteindelijk de reden waarom we het congres hebben opgestart."

 

Wat denkt u dat de impact is van het congres op de retailwereld?

I.M.: "De impact zie je op verschillende plaatsen en op allerhande manieren. In 2008 bijvoorbeeld sprak één van onze sprekers, een econoom van de Financial Times, over hoe hij onweerswolken zag samenpakken boven de retailwereld en de economie in het algemeen, nog voor de echte crisis losbarstte. Een retailer vertelde me later dat hij na het congres zijn bedrijf had voorbereid op wat hij op het congres had gehoord.

 

Concreter zorgt het voor een invloed wanneer er contracten worden afgesloten tussen mensen die elkaar leerden kennen op het congres en begrepen dat ze nuttig konden samenwerken."

 

Sprekers zijn op dit soort evenementen heel belangrijk. Waar bent u naar op zoek, wanneer u op zoek gaat naar sprekers voor het World Retail Congress?

I.M.: "We proberen altijd te kijken naar wat ons publiek wil en over welke thema's zij willen praten. Dan gaan we kijken naar welke sprekers we moeten zoeken en wie het meeste over die thema's kan vertellen. We proberen altijd sprekers te vinden die voorbeelden kunnen geven uit het echte leven en die mensen kunnen inspireren.

 

Bovendien willen we ook zoveel mogelijk vertegenwoordiging hebben van de hele wereld. We zijn het World Retail Congress en dus moeten onze sprekers ook die ambitie van een wereldwijd congres vertegenwoordigen."

 

Welke zijn de belangrijkste thema's op het congres dit jaar?

I.M.: "We werken daarvoor op verschillende niveaus. We proberen altijd een achtergrond te creëren, waarbij we kijken naar de gehele economie en waar die naartoe gaat. Een ander groot thema dit jaar is transformatie en hoe retailers zich moeten aanpassen aan de nieuwe consumenten, die nu meer het heft in handen hebben dankzij de digitale wereld. Ook internationalisering en hoe je daar als retailer mee omgaat, is een thema op ons programma."

 

Jullie organiseren het congres voor de eerste keer in Parijs. Is er verder nog iets nieuw dit jaar?

I.M.: "De studentenwedstrijd die we elk jaar houden, is aangepast. Vroeger werkten ze op voorhand aan hun presentatie, die ze dan voorstelden op het congres. Nu krijgen ze hun laatste uitdaging pas wanneer ze in Parijs aankomen. Daarvoor zullen ze Parijs moeten intrekken om tot oplossingen te komen.

 

Ook bij de World Retail Awards hebben we enkele nieuwe categorieën toegevoegd, om de veranderingen in de retailwereld weer te geven. Best Retail Launch is een categorie die het meest internationaal is qua finalisten. Die komen uit een aantal landen die nog nooit eerder voor een award in aanmerking kwamen. Het versterkt het idee van hoe de retailwereld echt internationaal is geworden en dat vind ik fantastisch."

 

Is er iets dat u dit jaar had willen doen, maar niet hebt gedaan of kon doen?

I.M.: "Nee, niet echt. Elk jaar proberen we het congres zo goed mogelijk te organiseren en proberen we topnamen te strikken als sprekers. Het programma ziet er heel goed uit. Hoe het uiteindelijk verloopt, hangt af van de mensen die aanwezig zijn.

 

Alle elementen werken nog altijd goed en er zijn kleine tekens aan de wand dat de retail er terug bovenop begint te komen. We kijken dus uit om naar Parijs te gaan en de verhalen te horen van retailers die terug het goede pad zijn opgegaan. Het voelt aan alsof het allemaal wat positiever zal zijn dit jaar, het lijkt alsof we een hoek zijn omgeslagen. Zelf leunen we ook nooit achterover. We zoeken altijd naar wat we beter kunnen doen voor ons publiek."

 

Wanneer zou u spreken van een succesvol World Retail Congress?

I.M.: "Dat is een vraag die we ons ook stellen wanneer we het programma samenstellen. We hopen dat er één of twee sprekers zijn die op de een of andere manier weergeven wat mensen moeten horen of voor welke uitdagingen ze staan.


We hopen toch op een paar sprekers die de bezoekers als het ware uit hun comfortzone halen. Vorig jaar hadden we zo een aantal sprekers die inspirerend werkten en dat is waar je naar op zoek bent in een succesvol event."

 

Door de jaren heen verandert retail steeds. Zijn er trends – goed of slecht – die volgens u de nabije toekomst van retail drastisch gaan veranderen?

I.M.: "Ik denk dat de grootste wijzigingen het internet en mobile zijn. Consumenten hebben nu veel meer toegang tot computers en smartphones en andere mobiele communicatie. Dat is de grootste vernieuwing die we in de volgende jaren zullen zien en wat die zal betekenen voor retail.

 

Iedereen leeft tegenwoordig met zijn smartphone en consumenten kiezen waar en wanneer ze iets willen. Mobile is niet langer een extra voor retail, het is een noodzakelijke service geworden. Retailers beginnen te beseffen dat ze te veel fysieke ruimte hebben, meer dan nodig. De vraag die veel retailers nu hebben is "wat doe ik met die fysieke ruimte?". Meer en meer zal die omgevormd worden naar een showroom voor online en mobiele bestellingen."

 

Bent u verrast over hoe snel consumenten en nu ook retailers zich aanpassen aan online en mobile shopping?

I.M.: "Ja, absoluut. Het is vooral mobile dat door consumenten vroeg is aanvaard. Vooral in de laatste twee jaar zie je dat de groeicijfers en het belang ervan enorm zijn en het blijft maar groeien. Dus ja, ik ben verbaasd. Het lijkt ook te werken op zowat elke markt, over de hele wereld. Veel opkomende markten hebben het razendsnel opgepikt, omdat er in die landen vaak niet voldoende fysieke ruimte is voor klassieke retail en ze zo die kanalen kunnen omzeilen."

 

 

 

Het World Retail Congress vindt op 7, 8 en 9 oktober plaats in het CNIT in Parijs. Onder de belangrijkste sprekers zitten de chiefs van o.a. Carrefour, Kingfisher, Rakuten en Tesco Zuid-Korea. Lezers van RetailDetail kunnen 15% korting op de toegangsprijs bekomen, simpelweg door de code 'DETAIL' in te geven tijdens het bestelproces.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top