RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Inhaalbeweging brengt België bij Europese e-tailsubtop

icon
RetailDossier16 april, 2013

Acht op tien heeft internetaansluiting

Inmiddels heeft volgens de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie acht op de tien Belgische gezinnen minstens één computer in huis. Het aantal internetaansluitingen loopt ongeveer gelijk met het computerbezit: 78 procent van de gezinnen heeft een internetaansluiting.

 

Hoewel het surfen via een pc in België nog zachtjes stijgt, valt die groei toch in het niet bij de stijging die smartphones en tablets doormaken. Inmiddels gebruikt 33 procent van de gezinnen de smartphone al om op het internet te gaan, 14 procent doet dit met de tablet.

 

Online shoppen in de lift

Ook online shoppen blijkt nu toch ook bij ons in de lift te zitten: in 2012 bestelde niet minder dan 45 procent van de Belgen een product of dienst online. Concreet betekent dit dat in vijf jaar tijd het aantal online shoppers meer dan verdubbeld is, waardoor België de achterstand met de buurlanden kon verkleinen en tegelijkertijd het Europese gemiddelde (44 procent) lichtjes overschreed.

 

De jaaromzet van de Belgische e-tailers ging er in 2012 dan ook flink op vooruit: met een stijging van 11,8% tegenover 2011 kwam die uit op 1,52 miljard. Een mooie stijging, ook al ligt die heel wat lager dan de gemiddelde groei van 22 procent die in heel Europa werd opgetekend.

 

Vertrouwen in de toekomst

Toch hebben de Belgische online handelaars het volste vertrouwen in de toekomst van online shoppen: niet minder dan negentig procent van hen is ervan overtuigd dat het aantal elektronische aankopen in 2013 verder zal stijgen en ervoor zal zorgen dat online bedrijven hun groei kunnen voortzetten.

 

Becommerce-voorzitter Patricia Ceyssens zei onlangs nog in een interview dat de online handel langzaam maar zeker evolueert tot een volwaardige tak van de Belgische economie. Belangrijk gevolg van deze evolutie is dat online bedrijven nu ook meer personeel in dienst nemen. Vooral IT’ers en online marketeers staan bovenaan de lijst van aan te werven krachten.

 

Uit een onderzoek dat BeCommerce uitvoerde bleek dat de Belgische webshops drie keer meer verkopen registreerden via een smartphone of een tablet in vergelijking met een jaar eerder. Retailers investeren dan ook steeds meer in gespecialiseerde applicaties: bijna negentig procent van hen heeft dan ook een aparte website voor mobiele surfers.

 

Online-shopper steeds vaker ook online-verkoper

Een belangrijk bijverschijnsel van elektronisch winkelen is dat steeds meer consumenten ook zelf als verkoper optreden. Veiling- en zoekertjessite 2dehands.be, sinds 2010 marktleider in België, kon in het eerste kwartaal van dit jaar een stijging van dertig procent noteren in het aantal bezoekers.

 

“Terwijl internetgebruikers vroeger vooral passief consumeerden, verhandelen ze nu steeds meer zelf via het internet“, aldus de zoekertjessite. 2dehands.be gaf ook aan dat vroeger vooral technologische apparatuur werd verhandeld, terwijl vandaag vooral de rubrieken “huis en meubelen”, “kind en baby” en “kleding” tot de drukst bezochte behoren.

 

Eerste mobiele shoppingcenter

Hoe dan ook, het einde van revolutionaire ontwikkelingen in de wereld van e- en m-commerce is nog lang niet in zicht. Om klanten op hun wenken te bedienen en online shoppen steeds makkelijker en aantrekkelijker te maken, zullen online bedrijven nieuwe applicaties blijven ontwikkelen en hun aanbod de komende jaren nog aanzienlijk uitbreiden.

 

Zo werd onlangs het allereerste mobiele winkelcentrum gelanceerd, dat de naam Tinyview meekreeg. Het gaat om een mobiele site en applicatie die vijftig online retailers samenbrengt. Raj Lalwani, die de applicatie ontwikkelde, maakt het op deze manier mogelijk om uitgebreid en makkelijk in verschillende winkels te shoppen. Amazon, Wal-Mart, Target, Abercrombie & Fitch, Macy’s, Nordstrom, Forever 21 en Urban Outfitters hebben allemaal een eigen stek in Tinyview.   (MR/GDW)

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN