RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Investeer in digitale tijden in de fysieke winkel”

icon
RetailDossier10 juni, 2014

De fysieke winkel van de toekomst

De ‘stenen’ winkel blijft razend belangrijk, maar dan moet die wel in een bredere marketingstrategie kaderen waarbij met alle kanalen rekening wordt gehouden. Geen winkels zonder internet en geen internet zonder winkels. Dat getuigen twee retailers van eigen bodem op de eerste sessie van het Vlerick Retail Platform 2014 op 26 juni aanstaande.

Met name Koen Leicher, marketing manager, en shopdesigner Ludo Wieme van Colora (Boss Paints), evenals Ronald Boeckx, CEO, en Katrien De Cannière, marketing manager, van e5 mode komen er vertellen over hoe zij de toekomst van de fysieke winkels zien en hoe ze die concreet plannen te realiseren.


E5 mode: groei van 30% dankzij nieuw concept

Dat beide retailers met die toekomst al volop bezig zijn, bewijst Ronald Boeckx van e5 mode alvast. Nog vorige week vertrouwde Boeckx RetailDetail immers toe dat het vernieuwde winkelconcept van de keten reeds de eerste vruchten afwerpt. De modeketen test een nieuw concept uit in zijn recent geherlokaliseerde winkels van Herstal en Sint-Denijs-Westrem. Met zichtbaar succes, want de omzet groeide er in de voorbije maanden tot 30 procent.

“Voor Sint-Denijs-Westrem hadden we een groei van 30% vooropgezet. In de periode maart-april-mei hebben we die ook gehaald”, vertelt Boeckx. Het nieuwe concept zal nu dan ook stelselmatig verder worden uitgerold: tegen begin 2015 staan acht winkels op het programma, tegen de zomer komen er nog eens acht bij.

De vernieuwde winkels kregen daarbij een nieuwe gevel, een verfrist logo en ook de beeldcommunicatie van de retailer ging een metamorfose door. Zonder weliswaar de digitalisering van de retailsector uit het oog te verliezen, want een belangrijke nieuwigheid in het aangepaste winkelconcept is de ruimte om goederen af te halen die online werden besteld.

CEO Ronald Boeckx ambieert dat in de winkels zowel artikelen die zijn besteld in de eigen webshop van e5 mode als goederen die werden gekocht via alliantiepartners in de baanwinkels van de keten kunnen worden opgepikt. Onder meer zo wil de modeketen in haar winkels meer service bieden aan klanten.


Online en offline hand in hand

Ook pure webverkoop schuwt e5 mode echter niet. Boeckx ziet beide kanalen niet als een bedreiging voor elkaar, wel als wederzijds versterkend. Om zijn aanwezigheid op het internet verder te versterken, nam Shopinvest, de holding boven e5 mode, in het najaar van 2013 bijvoorbeeld nog online shopping club Outlet-Avenue over.

Zoals Boeckx eerder in RetailDetail Magazine zei: “Daarmee hebben we zowel voor ons klassiek aanbod als voor onze outlet een fysiek én een online verkoopkanaal. Je moet rekenen dat we, net als andere kledingketens, na het seizoen met zo’n 10% onverkochte artikelen blijven zitten. Die kan je ofwel terug opnemen in je verkoop – maar dan meng je die – ofwel via outlets van de hand doen. Bij e5 gaat het toch om zo’n 350.000 stuks op jaarbasis.”


Luidop dromen van de binnenstad

Bovendien zorgt het online kanaal ook voor meer klanten op de winkelvloer. Zo haalt van de online kopers bij e5 mode de helft zijn bestelling in de winkel af. Omdat de baanwinkelketen zijn winkels aanduidt als ruilpunten, voelen klanten zich vrij om hun pakketjes ter plaatse op te pikken en eventueel te passen. Het bewerkstelligt ook een sterke daling van het aantal retours: slechts zo’n 10% van de webaankopen keert terug.

Reden genoeg dus om te blijven geloven in fysieke winkels. De keten gaat dan ook nog volop voor expansie: e5 mode telt nu 70 winkels in België, maar daar komt alvast nog een verkooppunt in het Dansaert Retail Park in Groot-Bijgaarden bij en voor begin 2015 staat al een nieuwe zaak in Rijkevorsel op het programma. Topman Boeckx durft zelfs luidop van winkels in de binnensteden te dromen, al zal dat nog meteen voor morgen zijn.

 

Wil je erbij zijn op de eerste sessie van het Vlerick Retail Platform op 26 juni 2014? RetailDetail mag vier lezers gelukkig maken met vrijkaarten! Maak kans door voor woensdag 11/06 om 13u te mailen naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN