Ketens verhuizen van stadscentra naar baanwinkels

Ketens verhuizen van stadscentra naar baanwinkels

Maar liefst één op de drie grote retailers sloot de afgelopen zes maanden één of meerdere winkels. Dat cijfer was nooit hoger, zegt vastgoedmakelaar CBRE. In 2011 deed nog maar één op de vijf ketens dat. Vooral in de binnenstad worden verkooppunten gesloten; langs de invalswegen van de grote steden is dat beduidend minder het geval.

"Optimalisering, geen afslanking"

“Het gaat niet meteen om een afslanking van het winkelnetwerk”, zegt Patrick Tack van CBRE. “Vaak wordt een verkooppunt gesloten om er elders een te openen. We moeten dan ook veeleer spreken van een optimalisering.” Vooral in de stadskern sneuvelden verkooppunten, minder langs de invalswegen. “Dat komt omdat bereikbaarheid almaar aan belang wint. Ook voor de mogelijkheid om gratis te parkeren, wordt de consument gevoelig.”

 

De bevraging leert CBRE dat de retailsector ondanks de crisis globaal gezien toch nog steeds blijft zoeken naar expansiemogelijkheden. Nagenoeg drie op de vier winkelketens speuren naar nieuwe locaties, al is dat wel een daling tegenover de tachtig procent die vorig jaar nog werd gehaald.

 

Voedingsketens en warenhuizen blijven het actiefst op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden: bij negen op tien van hen is de zoekfunctie ingeschakeld. Deze twee deeltakken zijn ook het minst gevoelig voor schommelingen in de economische conjunctuur. Anders is het met de ketens die actief zijn in sport en ontspanning: hier bergt meer dan de helft van de ketens zijn expansieplannen op. Ook ketens rond huis en tuin hebben veel meer last van de crisis.


Antwerpen is de favoriete retailstad

Het liefst trekken de winkelketens trouwens naar Antwerpen. Al sinds het begin van het onderzoek is de Scheldestad de favoriet, met nu 49% van de stemmen. Brussel krijgt als tweede niet eens de helft (22%). Dat heeft onder meer te maken met de waardering van de ketens voor de inspanningen die Antwerpen doet voor stadsmarketing en voor het aantrekken van een toeristenpubliek. 

 

Toch halen de ketens hun grootste rendement in Brussel. “Brussel heeft nog altijd een groter kooppubliek. Onderschat de impact niet van de mensen die in de hoofdstad werken: zij doen er tijdens de middag hun inkopen. Van maandag tot vrijdag is Brussel dan ook de winkelplaats, op zaterdag trekt men naar Antwerpen”, aldus nog Tack.

 

Bij de regionale koopcentra krijgen Gent, Luik, Kortrijk, Leuven en Mechelen goede punten van de ketens. Werkpunten kennen ze toe aan Charleroi, Turnhout en Mortsel. Bij de winkelcentra scoort het Antwerpse Wijnegem het best: voor 31% van de retailers is het de favoriet. Woluwe is een mooie tweede met 25%, voor Shopping Waasland met 15% en L’Esplanade in Louvain-La-Neuve met 12%.


Toplocaties duurder

Inzake huurprijzen die de ketens moeten betalen, ziet CBRE een uiteenlopende trend: “Globaal gezien is er een stagnatie, maar op de toplocaties blijven de prijzen aantrekken. Op de Antwerpse Meir en de Brusselse Nieuwstraat wordt vandaag 1850 euro per vierkante meter per jaar betaald voor panden van 200 m². In Wijnegem en Woluwe moet tot 1400 euro per vierkante meter per jaar worden neergeteld.”

 

Steeds meer keten beginnen de gevolgen van de crisis te ondervinden: nog slechts 34% van de retailers verwacht stijgende omzetcijfers over de komende twaalf maanden. Dat is het laagste aantal sinds de start van het onderzoek in 2006. De meeste retailers gaan uit van stagnerende resultaten.

 

CBRE haalt de cijfers uit zijn jaarlijkse rondvraag bij 120 nationale en internationale retailers die actief zijn in ons land. De enquête werd afgenomen in augustus en september, op een ogenblik dat de eurocrisis weer een opstoot kende.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top