RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ketens verhuizen van stadscentra naar baanwinkels

icon
RetailDossier6 november, 2012

“Optimalisering, geen afslanking”

“Het gaat niet meteen om een afslanking van het winkelnetwerk”, zegt Patrick Tack van CBRE. “Vaak wordt een verkooppunt gesloten om er elders een te openen. We moeten dan ook veeleer spreken van een optimalisering.” Vooral in de stadskern sneuvelden verkooppunten, minder langs de invalswegen. “Dat komt omdat bereikbaarheid almaar aan belang wint. Ook voor de mogelijkheid om gratis te parkeren, wordt de consument gevoelig.”

 

De bevraging leert CBRE dat de retailsector ondanks de crisis globaal gezien toch nog steeds blijft zoeken naar expansiemogelijkheden. Nagenoeg drie op de vier winkelketens speuren naar nieuwe locaties, al is dat wel een daling tegenover de tachtig procent die vorig jaar nog werd gehaald.

 

Voedingsketens en warenhuizen blijven het actiefst op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden: bij negen op tien van hen is de zoekfunctie ingeschakeld. Deze twee deeltakken zijn ook het minst gevoelig voor schommelingen in de economische conjunctuur. Anders is het met de ketens die actief zijn in sport en ontspanning: hier bergt meer dan de helft van de ketens zijn expansieplannen op. Ook ketens rond huis en tuin hebben veel meer last van de crisis.


Antwerpen is de favoriete retailstad

Het liefst trekken de winkelketens trouwens naar Antwerpen. Al sinds het begin van het onderzoek is de Scheldestad de favoriet, met nu 49% van de stemmen. Brussel krijgt als tweede niet eens de helft (22%). Dat heeft onder meer te maken met de waardering van de ketens voor de inspanningen die Antwerpen doet voor stadsmarketing en voor het aantrekken van een toeristenpubliek. 

 

Toch halen de ketens hun grootste rendement in Brussel. “Brussel heeft nog altijd een groter kooppubliek. Onderschat de impact niet van de mensen die in de hoofdstad werken: zij doen er tijdens de middag hun inkopen. Van maandag tot vrijdag is Brussel dan ook de winkelplaats, op zaterdag trekt men naar Antwerpen”, aldus nog Tack.

 

Bij de regionale koopcentra krijgen Gent, Luik, Kortrijk, Leuven en Mechelen goede punten van de ketens. Werkpunten kennen ze toe aan Charleroi, Turnhout en Mortsel. Bij de winkelcentra scoort het Antwerpse Wijnegem het best: voor 31% van de retailers is het de favoriet. Woluwe is een mooie tweede met 25%, voor Shopping Waasland met 15% en L’Esplanade in Louvain-La-Neuve met 12%.


Toplocaties duurder

Inzake huurprijzen die de ketens moeten betalen, ziet CBRE een uiteenlopende trend: “Globaal gezien is er een stagnatie, maar op de toplocaties blijven de prijzen aantrekken. Op de Antwerpse Meir en de Brusselse Nieuwstraat wordt vandaag 1850 euro per vierkante meter per jaar betaald voor panden van 200 m². In Wijnegem en Woluwe moet tot 1400 euro per vierkante meter per jaar worden neergeteld.”

 

Steeds meer keten beginnen de gevolgen van de crisis te ondervinden: nog slechts 34% van de retailers verwacht stijgende omzetcijfers over de komende twaalf maanden. Dat is het laagste aantal sinds de start van het onderzoek in 2006. De meeste retailers gaan uit van stagnerende resultaten.

 

CBRE haalt de cijfers uit zijn jaarlijkse rondvraag bij 120 nationale en internationale retailers die actief zijn in ons land. De enquête werd afgenomen in augustus en september, op een ogenblik dat de eurocrisis weer een opstoot kende.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN