"Meer omzet? Maak winkelstraten autovrij!"

"Meer omzet? Maak winkelstraten autovrij!"

Terwijl veel Vlaamse handelaars blijven denken dat hun beste klanten de automobilisten zijn, bewijst recent Amerikaans onderzoek dat ze het helemaal bij het verkeerde eind hebben. Fietsers en voetgangers zijn de 'big spenders' en zijn bovendien een pak trouwer dan zij die met de wagen gaan winkelen. De net gestarte UNIZO-actie 'Met belgerinkel naar de winkel' wil die fietsende groep winkelaars nu extra in de bloemetjes zetten. En dat kunnen de handelaars ook maar beter doen...

VS: "Fietsers spenderen 13% meer"

Het was de Portland State University in het Amerikaanse Oregon die eind vorig jaar een studie uitvoerde en daarvoor bijna tweeduizend consumenten ondervroeg. Dat fietsers en voetgangers een autoluwe omgeving een pak aangenamer vinden om te winkelen, zal niemand verbazen.

 

Wat wel verraste, was het feit dat die zachte weggebruiker maar liefst dertien procent meer spendeert dan een automobilist. Minder wagens in de winkelstraten is dus niet alleen aangenaam voor de winkelaars, maar is bovendien een stuk rendabeler voor (de meeste) handelaars.

 

Brusselse peiling en Beverse praktijk bevestigen

Handelaars klaagden - en klagen - meestal nochtans steen en been bij plannen om koning auto de toegang tot de stad een pak moeilijker te maken of zelfs te verbieden. Reden daarvoor is dat winkeliers dénken dat het grootste deel van hun klanten met de wagen komt en bovendien het meest uitgeeft. Niets is echter minder waar.

 

Ook in België gaf een soortgelijke peiling aan dat Brusselse winkeliers dachten dat de helft van hun klanten met de wagen komt, terwijl bleek dat in werkelijkheid niet minder dan veertig procent met het openbaar vervoer was gekomen en nog eens veertig procent te voet of met de fiets... van een zware misvatting gesproken dus.

 

Dat is niet de enige misvatting: van fietsende consumenten werd in het verleden gedacht dat ze een kleiner budget te spenderen hebben dan mensen die met de wagen uit winkelen gaan. Ook deze stelling gaat echter al lang niet meer op: fietsers hebben een meer dan behoorlijk budget, om te beginnen al dankzij de uitgespaarde benzine en parkeertickets.

 

In Beveren kunnen ze daarvan meepraten: sinds het winkeldorp (vooral de Vrasenestraat) autovrij gemaakt is, fleurde de buurt weer helemaal op. Paul Claes van de middenstandsvereniging Winkeldorp Beveren bevestigt: "Moest men zeggen dat er weer auto's door de straat zouden gaan, komt er gegarandeerd protest langs alle kanten."

 

In Groningen zelfs +30%

Ook in Nederland kwamen onderzoekers tot dezelfde vaststelling als de Portland State University, namelijk dat fietsers meer spenderen dan automobilisten. Dankzij een betere infrastructuur voor fietsers en voetgangers steeg het aantal shoppers dat langer dan twee uur in de Groningse binnenstad bleef, in drie jaar tijd van 35 naar 46 procent - zowat een derde meer dus. Als kers op de taart steeg het aantal arbeidsplaatsen meteen mee van 17.300 tot 18.400.

 

Dat handelaars het aandeel van hun fietsende klanten al zo lang onderschatten, heeft grotendeels te maken met het 'laadvermogen' van automobilisten. Zij kunnen immers een veel groter volume aankopen dan hun fietsende tegenhangers, die het vaak met een sober boodschappenmandje moeten doen.

 

Wat daarbij dikwijls vergeten wordt, is dat de fietsende klant veel vaker boodschappen doet, terwijl de auto-klant houdt het bij één of twee keer per week. En als je de eindafrekening maakt, heeft de fitte fietser blijkbaar altijd meer gespendeerd.

 

Fietsende klant is trouwe klant

"De fietser of voetganger heeft op het einde van de reis niet alleen meer gespendeerd, maar blijkt ook nog eens een bijzonder trouwe klant te zijn: ze gaan heel dikwijls naar dezelfde bakker of groenteboer", aldus Benedicte Swennen van de Bond Beter Leefmilieu.

 

Opvallend is dat ook Unizo deze opvattingen deelt, zoals blijkt naar aanleiding van de actie "Met belgerinkel naar de winkel". "Fietsend winkelen levert een winwin op voor iedereen. Handelaars zien de files voor hun handelszaak afnemen, klanten moeten niet zoeken naar een parkeerplaats en bewegen is sowieso gezond", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

 

Het kan een vruchtbare les zijn voor de handelaars die vandaag misschien nog huiverachtig staan tegenover autoluwe initiatieven in de buurt van hun winkel. Ook al is het altijd even wennen om minder wagens in de straat te zien, op termijn brengt het alleen maar gelukkigere en trouwere klanten op die zich met de fiets of te voet verplaatsen en die bovendien een mooi budget te spenderen hebben.

 

Iedereen op de fiets

Wanneer een stad aandacht heeft voor fietsers en voetgangers en daar ook de nodige voorzieningen voor treft, die dikwijls een pak goedkoper zijn en minder leefruimte opeisen dan voorzieningen voor wagens, wordt het ook voor oudere mensen en gezinnen met kinderen aantrekkelijker om de wagen op stal te laten.

 

Zaterdag werd de campagne 'Met belgerinkel naar de winkel' van start getrapt, waarbij fietsende winkelaars extra in de bloemetjes worden gezet door handelaars die hen naar waarde weten te schatten. De actie loopt tot 8 juni aanstaande en is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, Unizo en de CM en krijgt de steun van de Gezinsbond en de Fietsersbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top