Met trustbox B2C brengt GS1 productinformatie digitaal van producent naar consument

Met trustbox B2C brengt GS1 productinformatie digitaal van producent naar consument

Vanaf 1 september 2013 geldt een nieuwe standaard voor nationale kortingsbonnen: GS1 en HighCo ontwikkelden de Coupon Data Pool om het couponsysteem gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken. Met de mobiele scanapplicatie trustbox B2C moet alle productinformatie bovendien duidelijk leesbaar en overzichtelijk ter beschikking stelt van de consument kunnen worden gesteld.

Coupon Data Pool maakt bonnetjes eenvoudiger

Nu de samenwerking met HighCo een feit is, kan GS1 de Coupon Data Pool (CDP) eindelijk uitrollen en zo de rompslomp bij het verwerken van coupons tegengaan. In die CDP wordt namelijk alle informatie met betrekking tot het product en de coupon samengebracht, wat meteen zorgt voor een snellere en efficiëntere verwerking.

 

De kassierster zal voortaan geen visuele controle meer moeten uitvoeren, omdat alles automatisch wordt geregistreerd. De informatie die zich in de CDP bevindt, is bovendien uit eerste hand ingevoerd door de fabrikanten zelf, wat de betrouwbaarheid ervan maximaliseert.

 

Pilootfase bij Delhaize en Carrefour

GS1 kreeg van zowel Delhaize als Carrefour de volledige medewerking om het nieuwe systeem uit te testen: Carrefour startte al ruim een jaar geleden met een pilootproject in het filiaal van Tervuren en is zo goed als klaar voor het uitrollen van het systeem. Delhaize voert op dit moment de noodzakelijke informatica-aanpassingen door en zal later dit jaar starten met een tweede pilootproject.

 

Op 1 september wordt de nieuwe standaard nationaal gelanceerd: concreet betekent dit dat bestaande streepjescodes vervangen worden door de nieuwe GS1 DataBar, die meer mogelijkheden biedt en meer informatie bevat dan de streepjescode die in het verleden werd gebruikt.

 

Een overgangsfase van een jaar moet er dan voor zorgen dat niet-gepersonaliseerde kortingsbonnen met oude streepjescode nog tot 31 augustus 2014 kunnen worden gebruikt. Daarna wordt definitief van het oude systeem afgestapt.

 

Eerste digitale kortingbon in de maak

GS1 en HighCo hebben niet alleen hard gewerkt aan de Coupon Data Pool, ze zijn ook in volle pilootfase voor de ontwikkeling van de standaard voor de eerste digitale kortingsbon. Er werd al lang uitgekeken naar een gedematerialiseerde bon, maar pas nu gaf de overheid groen licht om naast de aloude papieren kortingsbon (die trouwens geldt als juridisch bewijs van de toegekende korting) ook een digitale bon te lanceren. De eerste digitale kortingsbon zou nog dit jaar een feit moeten zijn.

 

Het paradepaardje: de trustbox B2C

Een nieuwe verordening over etikettering vanwege de Europese instanties bepaalt niet alleen dat de informatie op etiketten vanaf december 2014 een pak leesbaarder moet worden, maar verplicht daarnaast dat voor online aankopen alle informatie over producten digitaal ter beschikking moet gesteld worden van de consument. Naast ingrediënten en het land van oorsprong moet vanaf dan ook de aanwezigheid van allergene stoffen binnen handbereik van de consument liggen.

 

Met deze nieuwe verordening in het achterhoofd ging GS1 overleggen met instanties als Comeos, Fevia en BABM (Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten) met de bedoeling een systeem uit te bouwen dat zou toelaten data gemakkelijk van bij distributeurs tot bij consumenten te krijgen.

 

Scanapplicatie moet vertrouwen in voedsel herstellen

Het resultaat van dat overleg is de gloednieuwe trustbox B2C, een gebruiksvriendelijke mobiele scanapplicatie die ervoor zorgt dat de consument na het scannen van de streepjescode meteen over alle relevante productinformatie beschikt. Met de recente problemen in de voedingsindustrie, is nog maar eens duidelijk geworden dat de consument de vragende partij is om zoveel mogelijk informatie te krijgen over de producten die hij aankoopt.

 

De informatie wordt rechtstreeks door de fabrikanten ingevoerd en gevalideerd en is dus in principe niet alleen volledig, maar ook honderd procent betrouwbaar. Het nieuwe systeem gaat zelfs zover dat een klant in de applicatie kan vermelden of hij allergisch is voor bepaalde stoffen. Bij het scannen van de streepjescode krijgt hij dan meteen alle informatie over allergenen en weet hij dus ook meteen of hij het betrokken product al dan niet in zijn winkelmandje mag opnemen.

 

Huiswerk voor fabrikanten

Met dit nieuwe systeem zet GS1 voor het eerst de stap naar een B2C-omgeving, een spannend en ambitieus plan tegelijkertijd, vertelt CEO Jan Somers. "Trustbox B2C is A Box Full of Trust en een leuke, moderne manier om informatie ter beschikking te stellen van de consumenten" aldus Somers.

 

Bij de lancering van trustbox B2C, op 12 maart, weten fabrikanten meteen wat hen te doen staat: ze kunnen gratis alle informatie over hun producten opladen, zodat ze de consument de mogelijkheid geven om snel over productinformatie te beschikken. Vanaf december 2014 gaat de nieuwe verordening van kracht en zal duidelijke en uitgebreide productinformatie zowel op etiket als digitaal verplicht zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top