Mooi vierde kwartaal redt Belgische retail in 2012

Mooi vierde kwartaal redt Belgische retail in 2012

De Belgische retailsector heeft het jaar 2012 alsnog afgesloten met een positieve eindbalans: op jaarbasis noteert GfK Retail & Technology een groei van 0,8% ten opzichte van 2011. Dat heeft de sector volgens GfK grotendeels te danken aan het vierde kwartaal, waarin vooral mobiele toestellen en e-commerce het goed deden.

Mobiele toestellen en e-commerce als redders

Na een tegenvallend eerste en vooral derde trimester, berekende GfK in zijn nieuwste Retail Report voor dat de Belgische retailmarkt zich in het vierde kwartaal goed heeft weten op te trekken: de sector bereikte een index van 102,3 tijdens het vierde kwartaal, wat op jaarbasis toch nog een toename van 0,8% betekende ten opzichte van een jaar eerder.

 

Volgens GfK is dat vooral te danken aan de aanhoudende groei in tabletverkopen en de daarbij horende accessoires. Ook de markt van de smartphones zorgde voor een enorme groei. Samen vertegenwoordigden deze twee productgroepen in 2012 bijna een half miljard euro extra omzet in België.

 

Daarnaast vormde ook e-commerce een duidelijke groeipool: de markt van online en mobiele retailverkopen groeide het afgelopen jaar met meer dan twintig procent. Deze sterke groei is trouwens merkbaar bij zowel de ‘pure players’ als bij de retailers die ‘clicks’ en ‘bricks’ combineren, maar gaat duidelijk ten koste van de fysieke winkelpunten, die een lichte daling vertonen ten opzichte van verleden jaar.

 

2012 in mineur voor boeken en papierwaren

Nieuw is dat onderzoeksbureau GfK in deze editie van zijn Retail Reports ook een update over de markten van de doe-het-zelf, ‘stationery’ en de boekenverkoop brengt. Opmerkelijke waarnemingen zijn daar onder andere dat de boekenmarkt in 2012 voor het eerst sinds 2006 een lichte daling op jaarbasis noteerde. Ook ‘stationery’ (papierwaren en kantoormaterialen) stelde wat teleur tijdens het afgelopen kwartaal, traditioneel nochtans een vrij goed kwartaal voor de verkoop van zulke producten.

 

De doe-het-zelfbranche zag daarentegen enerzijds zijn verkoopvolume dalen, maar slaagde er anderzijds in de omzet ten opzichte van vorig jaar stabiel te houden. De consument blijkt daarbij vooral te kiezen voor producten die de test van gebruiksgemak en duurzaamheid doorstaan.

 


GfK Retail Reports is een kwartaaluitgave van GfK Retail and Technology en biedt een inzicht in actuele ontwikkelingen binnen de grootste non-food markten in de Belgische en Nederlandse retail. Deze publicatie is zowel online beschikbaar via de website, als offline in pdf-formaat. Benieuwd naar een update over het vierde kwartaal van 2012? Klik hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top