RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Greet De Wilde
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Offline retailers nog steeds in het voordeel tegenover pure online players"

icon
RetailDossier13 november, 2014

Technologische revolutie op kruissnelheid

Dat de technologie ons de laatste jaren met een sneltreinvaart in een andere wereld deed belanden, staat als een paal boven water. Toen Bill Gates er in 1973 van droomde dat elk gezin ooit over een eigen computer zou kunnen beschikken, geloofde niemand dat die droom ooit realiteit zou worden.

 

Vandaag werd die droom al lang gerealiseerd en staan we zelfs nog veel verder, met smartphones, 3D-printers of robots die je wagen parkeren. “Wie vandaag digitaal goed bezig is, kan voorlopig nog het verschil maken tegenover de concurrenten. Binnen vijf jaar echter moet iederéén digitaal goed bezig zijn, anders hebben ze de boot gemist”, aldus Van Belleghem, die in het voorprogramma “Game changers” van de RetailDetail Night zijn nieuwe boek zal komen toelichten.

 

Menselijk contact wordt schaarser

Toch vinden we menselijk contact allemaal nog steeds heel waardevol en het is een aspect dat bedrijven, hoe goed ze digitaal ook bezig zijn, niet uit het oog mogen verliezen. Online pure players zoals Zalando en Amazon zijn unieke spelers die de focus op prijs en efficiëntie leggen, offline bedrijven moeten daar vooral de menselijke manier tegenover stellen waarop ze hun klanten benaderen.

 

De technologie mag dan een grote evolutie hebben doorgemaakt en de manier waarop we winkelen helemaal hebben veranderd, er is nog nooit een computer in geslaagd om een slimmere computer uit te vinden, laat staan een computer die empathisch, gepassioneerd en creatief is. Computers kunnen wel voorspellen wat mensen willen, maar ze kunnen niet verrassen – en we worden allemaal toch nog graag eens verrast.

 

Computers doen exact wat je hen vraagt, maar mensen kunnen een stap verder gaan – en je daarbij een glimlach schenken. Wat dat betreft, vindt Van Belleghem, “zijn er nog veel te veel bedrijven die vergeten dat die glimlach een krachtig instrument is”.

 

“Een klop op onze kop kunnen geven”

Van Belleghem steekt daarbij zijn waardering voor de strategie van Coolblue niet onder stoelen of banken: de e-tailer houdt bewust de offline poot van het bedrijf in leven “omdat boze klanten de kans moeten krijgen om ons een klop op onze kop te verkopen”, aldus oprichter Pieter Zwart.

 

Coolblue doet er bovendien alles aan om de mensen achter het bedrijf naar voor te schuiven, zelfs meer dan offline spelers dat doen. Precies daarom vind je op de Coolblue-website talloze filmpjes waarin echte mensen je helpen bij technische problemen.

 

De juiste keuzes

Vandaag komt het er als bedrijf op aan om goed na te denken over wat geautomatiseerd kan worden en waar een ‘human touch’ noodzakelijk is. Van Belleghem geeft als voorbeeld het baanbrekende concept dat door hotelketen CitizenM werd gelanceerd: daar gebeurt inchecken automatisch (wat tijdswinst oplevert), maar je kan er op essentiële momenten rekenen op de persoonlijke service van een hotelmedewerker.   

 

Dat is precies de oefening die bedrijven moeten maken: hoe gaan ze ervoor zorgen dat ze de unieke emo-momenten met de klant goed benutten? Wat gaan ze doen opdat hun mensen datgene waar ze goed in zijn, nog beter kunnen doen door datgene wat geautomatiseerd kan worden, door computers te laten oplossen?

 

Dat geldt ook voor andere sectoren dan de retail: “Laat ons er in de gezondheidssector voor zorgen dat verpleegkundigen nog meer kunnen doen waar ze goed in zijn, het contact met hun patiënten, en laat de rest van hun taken over aan computers”, vindt Van Belleghem. “Sommigen zijn bang dat jobs zullen verloren gaan door digitalisering en automatisering, maar volgens mij zullen onze jobs er alleen maar interessanter op worden”.

 

 

Steven Van Belleghem zal zijn boek “When digital becomes human: klantrelaties in transformatie” komen voorstellen op de RetailDetail Night op 27 november. Wie voor 17 november zijn plaats boekt, krijgt dit inspirerende boek – én dat van de drie andere ‘game changers’ Wouter Torfs, Jo Caudron en Herman Konings – helemaal gratis! Wees er snel bij, want de inschrijvingen lopen binnen!

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN