OKay en Red Market grote winnaars van GfK-zomerrapport

OKay en Red Market grote winnaars van GfK-zomerrapport
Na 27 overwinningen op rij is Colruyt zijn eerste plaats in het halfjaarlijkse supermarktenrapport van GfK Panel Services kwijtgespeeld aan zusterketen OKay. Makro vervolledigt het podium, wat ook alweer van de zomer van 2010 geleden was. Bij de ketens met een beperktere of eerder regionale penetratie zetten de 5.000 GfK-panelleden Red Market op één, net vóór Albert Heijn en Intermarché.

De jury: 5.000 GfK-panelleden

Tweemaal per jaar mogen de 5.000 panelleden van GfK Panel Services hun waardering uitspreken over de door hen bezochte winkels, van buurtwinkels tot hypermarkten. Zodra ze in een vooraf bepaalde week – dit keer weken 25 en 26, zijnde eind juni – geshopt hebben bij een keten, verschijnt er op hun scanningapparaat een vragenlijst rond zeven aspecten, gegroepeerd onder drie noemers:

 

  • aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen (samen 'Voordeel'),
  • netheid van de winkel, versafdeling, breed assortiment en kwaliteit (samen 'Uitstraling')
  • en tot slot 'Vriendelijkheid'.


Elk van die zeven aspecten krijgt eenzelfde gewicht in de totaalscore. Winkelformules waarvoor GfK minder dan 50 observaties noteert, worden niet in het rapport opgenomen. En om te voorkomen dat een retailer met weinig winkels het resultaat zou vertekenen – het is nu eenmaal makkelijker om goed te scoren met een handvol vestigingen dan met enkele honderden – giet het marktonderzoeksbureau de resultaten in twee hitparades: een voor de nationale enseignes en een voor de regionale ketens.

 

Het volledige rapport is te verkrijgen bij GfK Panel Services, wij vatten de belangrijkste krachtlijnen samen.

 

Colruyt en Red Market de" voordeligste"

Bij de nationale ketens voert laagsteprijzenkampioen Colruyt (score: 8,43)de rangschikking aan, vóór OKay (8,21) en Makro (8,02). Lidl en Aldi volgen op plaatsen vier en vijf met respectievelijk 7,98 en 7,87. Bij de kleinere spelers gaat Red Market (score: 8,62) op kop, gevolgd door Albert Heijn (8,43), Intermarché (7,52), Cora (7,10) en Champion (6,71).

 

Opvallend: de buurtwinkels boeken de sterkste vooruitgang voor dit criterium en wippen zelfs over de hyper- en supermarkten naar de derde plaats. Discounters en harddiscounters voeren bijna vanzelfsprekend de lijst aan, al moeten ze wel wat terrein prijsgeven in vergelijking met eerdere rapporten.

 

Beste "uitstraling" voor OKay en Albert Heijn

OKay is de beste voor drie van de vier deelaspecten: netheid, versafdeling (hiervoor wipt OKay zelfs van de vijfde naar de eerste plek!) en kwaliteit (nek-aan-nek met grote broer Colruyt). Voor assortiment gaat de beker naar Makro, vóór Colruyt en Delhaize.

 

Dat geeft volgende nationale top-5: OKay (8,52), Colruyt (8,36), Delhaize (8,34), AD Delhaize (8,28) en Makro (8,23).

 

Bij de regionale ketens is er ook één grote slokop: Albert Heijn haalt het voor netheid, versafdeling (nipt voor Spar) en assortiment (nipt voor Cora). Enkel als het op kwaliteit aankomt, wordt de Nederlandse uitdager afgetroefd door Red Market.

 

Voor uitstraling versiert Albert Heijn (8,53) dan ook de eerste plaats, gevolgd door Red Market (8,37), Cora (7,91), Intermarché (7,70) en Champion (7,58).

 

OKay en Red Market de "vriendelijkste"

Dat ze in Halle duidelijk kaas hebben gegeten van personeelsbeleid, wordt ook nu weer bewezen: voor vriendelijkheid staat OKay (score: 8,87) op één, Spar (8,80) op twee en Colruyt (8,74) op drie. Drie ketens van een en dezelfde groep staan dus op het podium. Tenminste, als we even vergeten dat ook de Spar-winkels van Lambrechts in dat resultaat vervat zitten, want voor de consument is er geen verschil. AD Delhaize en Delhaize vervolledigen de nationale top-5, met respectievelijk 8,51 en 8,45.

 

Bij de kleinere spelers gaat Red Market (9,08) met de eer lopen, vóór Albert Heijn (8,81), Champion (8,59), Intermarché (8,33) en Cora (8,14).

 

Al bij al verrassende winnaars

Na 27 overwinningen op rij moet Colruyt zijn OKay-zusje voor het eerst laten voorgaan. OKay (totaalscore: 8,48) gaat dan ook op bijna elk (deel)aspect vooruit – de keten zet scores neer die soms ver boven het sectorgemiddelde liggen, terwijl Colruyt (8,43) lichtjes terrein prijsgeeft. Toch behoudt de softdiscounter uit Halle een flinke voorsprong op de concurrentie, met Makro (8,14) op drie, AD Delhaize (8,07) op vier en Delhaize (8,06) op vijf.

 

Bij de kleinere spelers gaat Red Market (totaalscore: 8,54) aan de leiding, al voelt Red Market wel de hete adem van Albert Heijn in de nek (8,54). Intermarché (7,74), Cora (7,71) en Champion (7,48) volgen op een straatlengte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top