RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Online verkopers zullen hun goederenstromen moeten bundelen”

icon
RetailDossier10 april, 2014

Logistiek verschuift naar eenheidsniveau

Ze zal het daarbij hebben over de logistieke uitdagingen waarvoor de retailers staan om de verwachtingen van de klant op een verantwoorde manier te kunnen inlossen. “Als we een duurzame oplossing willen, zullen we goederenstromen moeten bundelen”, aldus de professor.

 

Intussen zit de e-commerce ook in België stevig in de lift. Heel wat klassieke ketens zijn al overgestapt naar een omnichannel-aanpak, merkt Macharis op. “Bij Torfs kan je in de winkel schoenen kopen en als je iets wil dat niet aanwezig is, kan je dat via een iPad in de winkel bestellen zodat je dit ’s avonds toch nog thuis geleverd kan krijgen. Want ketens die dit niet kunnen aanbieden, verliezen zaken. Als de klant het niet meteen vindt, zal hij het wel elders via het internet kopen.”

 

“Dit heeft voor gevolg dat je de logistiek moet gaan instellen op eenheidsniveau in plaats van op grote hoeveelheden. Als iedereen echter met kleine pakketjes blijft rondrijden, blijft je zitten met ontzettend veel ritten. Dat heeft zijn invloed op de kosten. Niet alleen die voor de distributeur, maar ook maatschappelijk.”

 

Verantwoorde oplossing nodig

“De e-commerce is in België trager op gang gekomen dan in veel andere Europese landen, maar ze ontwikkelt zich momenteel erg snel. Een keten als Torfs merkt een stijging van de verkoop via internet met 20 procent per maand. De oorspronkelijke achterstand heeft echter wel gevolgen gehad voor de uitbouw van de distributiecentra voor de gespecialiseerde e-commerce. Die bevinden zich nu veelal in Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar niet in België. Onze markten worden veelal van daaruit beleverd.”

 

“Daarom zullen we op een of andere manier goederenstromen moeten gaan bundelen. Ofwel gebeurt dat door bedrijven die gaan samenwerken, ofwel door externe ondernemingen die goederen van meerdere aanbieders verzamelen en ze dan bijvoorbeeld in de stad gaan distribueren met elektrische voertuigen”, aldus Cathy Macharis.

 

Logistieke dienstverleners zoeken dan ook volop hun plek in dit nieuwe landschap, observeert de de VUB-professor. “Een van de partijen die zich op die markt wil positioneren, is bpost. Die heeft het netwerk en de voertuigen, en is ook goed in het behandelen van grotere hoeveelheden. Koeriers als DHL en TNT zullen vaker worden ingezet voor het afleveren van kleinere eenheden op momenten dat de klanten het specifiek vragen, waardoor meteen ook een segmentatie ontstaat.”


De kost van retourzendingen

Ook het voorbeeld van het nieuwe ‘bpost op afspraak’ toont volgens Macharis aan dat er steeds meer wordt nagedacht over bundeling. Via dat project, waarbij wordt gemikt op drukke gezinnen, ouderen en zieken, worden immers boodschappen die bij een reeks lokale handelaars worden besteld aan huis geleverd.

 

Een belangrijk aspect van de online handel zijn bovendien de retourzendingen. “Soms lopen die op tot 50%, al is dat iets wat vaak wordt vergeten. Een aantal distributeurs zijn er ook al aan ten onder gegaan. Men mag dit dus niet uit het oog verliezen”, drukt Macharis retailers tot slot op het hart.

 

 

Cathy Macharis spreekt op het RetailDetail Congress van 24/04 op het voorprogramma ‘The Future of Logistics’. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN