Retailapps: de toekomst?

Retailapps: de toekomst?

De smartphone en mobiel internet verwerven aan een hoog tempo greep op de consument. Met de smartphones duikt ook een bijzondere nieuwe toepassing op, voor en door retailers: de retailapp. Hoewel retailapps in het buitenland reeds een groot succes zijn, blijft het in België merkwaardig stil rond applicaties voor retail. Onder meer Boxolino wil die stilte doorbreken. Deze applicatie werd gisteren op het GS1 Forum 2011 aan de professionele gebruikers voorgesteld.

 

Retail gaat mobiel

Vandaag zou volgens sommige bronnen één op vijf Belgen al in het bezit zijn van een eigen smartphone. Op dit moment heeft volgens studies 2,8% van de mensen toegang tot mobiel internet. Een percentage dat in eerste instantie niet zoveel lijkt, maar maandelijks aan een indrukwekkende snelheid toeneemt. Naar schatting zal zo goed als de helft van de Belgen in 2013 namelijk een smartphone gebruiken. Zij zullen allen toegang hebben tot mobiel internet, en daar natuurlijk eveneens gretig gebruik van maken.


Smartphones en mobiel internet brengen dan ook een enorme nieuwe markt met zich mee. De opkomst van mobiel internet is daarom bijzonder interessant, niet in het minst voor retailers. Op Cyber Monday, een uitverkoopdag speciaal voor e-commerce, noteerde eBay bijvoorbeeld een omzetstijging van 146% onder mobiel shoppende klanten. Mobiele verkopen zullen bij eBay in 2010 goed zijn voor maar liefst 1,6 miljard dollar, om slechts één voorbeeld te noemen.


Om de consument mobiel beter te dienen, worden tegenwoordig dan ook volop retailapps ontwikkeld. De applicaties bestaan in de meest uiteenlopende vormen en soorten, maar de grootste gemene deler is dat een retailapp het winkelen gemakkelijker maakt. Het meest succesvol is een retailapp als het de online en offline belevenis van een winkel combineert en als het klanten helpt om de winkelervaring zo efficiënt mogelijk te maken.

Puur Belgische retailapp op komst

Veel retailers zijn bezig met het bouwen van mobiele apps en sites, omdat ze beseffen dat ze hun klanten ook via het mobiele kanaal moeten bereiken. Concrete realisaties laten jammer genoeg wel vaak op zich wachten. Zeker België hinkt achterop in deze mondiale evolutie. Sinds een tweetal weken zijn er twee nieuwe spelers op de markt : MyShopi, een Belgische applicatie dat toelaat boodschappenlijstjes op je iPhone te maken, en Boxolino.

Deze laatste is een Belgische retailapp in volle ontwikkeling, die twee onderdelen bevat. In eerste instantie gericht op de supermarktklant, is de essentie van Boxolino net zoals bij MyShopi zoals een boodschappenlijstje. De retailapp biedt een boodschappenlijst waaraan je producten kan toevoegen door ze zelf in te geven (zoals de meeste andere lijstjes dat doen) of door het product te scannen, iets wat ShopSavvy en Appie ons eerder al leerden.


Daar waar MyShopi slechts 1.300 producten voorgeprogrammeerd in zijn database bevat, zijn dat er bij Boxolino weliswaar 90.000. Bovendien biedt de barcodescanner van Boxolino de consument extra gebruiksgemak. Met een klik worden de gezochte producten zo herkend en opgeslagen.


Het tweede onderdeel van Boxolino is een overzicht van promoties. Als gebruiker kan je scrollen doorheen de promoties uit verschillende folders van alle retailers, die je dan ook weer op een lijstje kan toevoegen of doormailen. Steeds kan men met de applicatie ook het dichtstbijzijnde winkelpunt opzoeken.


Bijzonder aan Boxolino is dat de applicatie de gegevens van verschillende winkelketens verzamelt. Op die manier overkoepelt de applicatie de individuele retailers en positioneert het zich als een tussenspeler. De gebruiker krijgt een allesomvattende applicatie voor al zijn winkelnoden. Boxolino is zo de eerste app in België die hetzelfde doet als wat het erg succesvolle ShopSavvy in de Verenigde Staten realiseert, zij het enkel met vergelijking van promotieprijzen en niet van vaste prijzen.


Volgens de initiatiefnemers wil Boxolino vooral “slim” zijn, door zoveel mogelijk mogelijkheden aan de applicatie toe te voegen die het gebruiksgemak van de consument verbeteren. In het huidige retailapp-landschap zijn dat nog vaak te zeldzame features, zoals het volgende overzicht van de beschikbare retailapps aantoont.

Prijsvergelijkers

In het buitenland zijn er zoals gezegd reeds een aantal sterke voorbeelden van retailapps te vinden. Vooral in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben de applicaties al een vaste plek weten te veroveren in het retaillandschap. Een greep uit het aanbod…


ShopSavvy (VS)

Als één van de pioniers van de retailapp leverde ShopSavvy baanbrekend werk op het gebied van barcodescanners voor smartphones.  Sinds zijn lancering in 2008 voor zowel iPhone als Android is ShopSavvy al 2,15 miljoen keer gedownload.


De applicatie is een rasechte prijsvergelijker. Eerst scant een gebruiker de barcode van een product naar keuze in met behulp van de fotofunctie van zijn mobiele telefoon. ShopSavvy doorzoekt vervolgens automatisch een uitgebreide database van zowel online als offline retailers.


Het programmaatje toont een gedetailleerde lijst met alle resultaten, meer bepaald waar je het gezochte product allemaal kunt kopen en aan welke prijzen. Tot slot verwijst ShopSavvy je door naar de retailer met de beste prijs, waar je indien mogelijk onmiddellijk online kunt bestellen.


In november 2010 werd overigens een update gelanceerd die ShopSavvy linkt aan sociale netwerken en de app nog gebruiksvriendelijker maakt. Aan de gretigheid waarmee de vernieuwde app ook nu wordt gedownload te zien, zullen tijdens de komende feestdagen heel wat Amerikanen op ShopSavvy vertrouwen om de beste prijs voor hun kerstcadeautjes te vinden.


RedLaser (VS)

RedLaser is een soortgelijke barcodescanner als ShopSavvy. De twee applicaties beconcurreren elkaar dan ook al sinds het prille begin. Wellicht zal aan de RedLaser app echter binnenkort een nieuwe dimensie worden toegevoegd.


eBay kocht eerder dit jaar RedLaser van de originele makers Occipital. Afgelopen week kondigde de veilingsite aan eveneens de productzoekmachine Milo te hebben overgenomen. Milo is een zoektool die de up-to-date voorraden en prijzen van zowat 50.000 Amerikaanse winkels bevat en kan doorzoeken. Het bedrijf kent continu de prijzen en voorradigheid bij een fenomenale hoeveelheid offline retailers.


RedLaser had tot nu toe enkel toegang tot zoekmachines als Google en webshops om aan prijsinformatie te geraken. Als eBay dadelijk beide toepassingen combineert, belooft RedLaser een wel bijzonder krachtige retailapplicatie te worden.


Supermarkt+ en Aanbieding (Nl)

We hoeven echter niet helemaal naar de Verenigde Staten van Amerika te trekken om retailapps te vinden. Ook bij onze noorderburen geraken mobiele prijsvergelijkers steeds meer ingeburgerd.


Met name Supermarkt+ is een knap exemplaar in zijn genre. Supermarkt+ doorzoekt de promoties van grote Nederlandse retailers en houdt de prijzen tevens bij ter vergelijking. De app is helaas niet voorzien van een barcodescanner, een tekort dat Boxolino op de Belgische markt wil opvangen.


Supermarkt+ heeft er bovendien een kersverse concurrent bij. De gloednieuwe Nederlandse app Aanbieding laat net zoals Boxolino toe een boodschappenlijst samen te stellen. Aanbieding toont nadien welke supermarkten de benodigde producten – of producten die in het lijstje “passen” – op dat moment in promotie aanbieden.


Apps onder eigen retailmerk

Naast de prijsvergelijkers bestaan er ook een heleboel apps die van retailers zelf afkomstig zijn. In de categorie food zijn de voorbeelden van Lidl en Appie bekend. Bij de non-food retailers waren Franse hypermarktketen E. Leclerc, IKEA en de Belgische parfumerieketen Parfuma er als de kippen bij om op de mobiele trend in te spelen.


Appie en Lidl

Albert Heijns Appie is zonder twijfel de ster aan het retailapp-firmament. Naar schatting 300.000 klanten zouden de gratis applicatie tot nu toe hebben gedownload.


De app is dan ook uitgerust met een brede waaier aan mogelijkheden, zoals een boodschappenlijstje, een barcodescanner, promoties en desgewenst een overzicht van reeds gekochte boodschappen aan de hand van de klantenkaartgegevens. Sinds de laatste update heeft Appie zelfs een verlengde naar de website van Albert Heijn. Vanaf 2011 zal daar met de retailapp online besteld kunnen worden.


In navolging van de razend succesvolle Appie, is Lidl recent op de proppen gekomen met een eigen versie. Zoals eerder besproken bij RetailDetail dient de Lidl-app om winkels te lokaliseren en promoties te bekijken. Het aanbod aan promoties kan ook worden besteld met behulp van de app. Momenteel werkt de applicatie helaas enkel op Duits grondgebied.


E. Leclerc, IKEA en Parfuma

In Frankrijk heeft de hypermarktketen E. Leclerc als één van de eerste de waarde van de retailapp begrepen. Net zoals zijn collega’s in het buitenland biedt de applicatie van E. Leclerc de onderhand standaard geworden mogelijkheden om promoties, winkels en boodschappenlijstjes mobiel te bekijken.


De enige retailapps die in België desalniettemin van nut zijn, zijn die van IKEA en de Antwerpse parfumeriezaken Parfuma. IKEA heeft het idee opgevat om zijn integrale catalogus mobiel ter beschikking te stellen. Dat betekent weliswaar dat wie de applicatie wil, eerst het zware catalogusbestand moet downloaden. Afgezien daarvan weet de IKEA-app helaas amper zijn meerwaarde te bewijzen. Meer dan de catalogus aan de hand van zoektermen te doorzoeken, kan de gebruiker namelijk niet.


Parfuma staat als kleine lokale retailer daartegenover verrassend sterk met zijn app. Hoewel de applicatie op zich weinig om het lijf heeft, is het een goede marketing stunt van de cosmetica retailer. Gebruikers kunnen het productaanbod van de parfumeriezaak met de app bekijken en items toevoegen aan een winkelmandje. Om te bestellen wordt men doorgelinkt naar de webshop.


Parfuma toont zich over het algemeen overigens zeer verdienstelijk op het vlak van digitale en innovatieve retail. Het bedrijf met drie parfumeriezaken in Antwerpen heeft naast zijn fysieke winkels ook een uitgebreide webshop en de bovenvernoemde mobiele applicatie. Heel wat Belgische retailers kunnen hier ongetwijfeld een voorbeeld aan nemen.

Met retailapps de toekomst tegemoet

In het buitenland is de populariteit en de functionaliteit van retailapps al vaker bewezen. Als bijvoorbeeld Appie, de retailapp van Albert Heijn, alleen al in Nederland 300.000 gebruikers heeft, behoeft het verder geen tekening dat we de retailapps binnenkort niet meer weg kunnen denken uit retailland. De consument eist immers steeds meer gemak, snelheid en comfort. Virtuele boodschappenlijstjes, mobiele bestellingen en aanbiedingzoekers zijn een logische stap in die richting. Helaas is er een totnogtoe onopgelost belangenconflict. Enerzijds stijgt de vraag naar overkoepelende retailapps continu. Anderzijds staan retailers weigerachtig tegenover dat soort apps, omdat ze vaak toelaten prijzen te vergelijken tussen verschillende ketens.


Op het GS1-forum werd tijdens het onderwerp “datakwaliteit” weer heel duidelijk dat de mooie apps slechts een succes kunnen worden indien er een geharmoniseerd productenbestand aan de basis ligt, en dit is nu net het pijnpunt : noch de retailers, noch de fabrikanten lijken geneigd hun productdata ter beschikking te stellen... De ontwikkelaar van apps zit hiertussen gevangen, terwijl dringend een oplossing moet worden uitgedacht. Vooral de retailers moeten beseffen dat ze verplicht zullen zijn toenadering te zoeken, als ze aan de wensen van hun klanten willen tegemoetkomen.


In België merken we bovendien een opvallend gebrek aan retailapps. Boxolino wil die lacune opvullen. Het is een ambitieuze applicatie van eigen bodem die voor het eerst de individuele retailer overstijgt en hooggespannen verwachtingen schept. Ongetwijfeld zullen we in de nabije toekomst nog veel meer over de retailapp horen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top