RetailDetail wenst u een inspiratievol en daadkrachtig 2014

RetailDetail wenst u een inspiratievol en daadkrachtig 2014

Eerst waren het de kerstcadeaus, nu zijn er de nieuwjaarsgeschenken, straks de soldendrukte en ondertussen zien we in de etalages al de eerste voorjaarsitems. Tijd om even stil te staan en uit te blazen, is nog niet aan veel retailers besteed. Sta ons daarom toe al even voor u vooruit te blikken.

‘Kritische massa’ bereikt

Wat brengt ons 2014? Het consumentenvertrouwen herneemt en de economie leeft langzaam maar zeker op. De consument blijft erg prijsbewust, maar is het wachten nu wel beu en heeft zin om zijn zuurverdiende centjes slim te gaan besteden. Dat betekent goed nieuws voor onder meer de woon-, doe-het-zelf- en elektronicahandelaars, zoals ook professor Gino Van Ossel aangeeft in zijn trendforecast in het januarinummer van RetailDetail Magazine.

 

2014 zal ook het jaar zijn waarin de laatsten zonder webshop overstag gaan en zich online wagen. Meer dan terecht, want consumentenpsycholoog Herman Konings wijst erop dat dit jaar de ‘kritische massa’ van 50% mobiele gebruikers bereikt wordt: meer dan de helft van de volwassen Belgen zal in 2014 mobiel surfen.

 

Geen woorden maar daden

Omnichannel is dus geen vage toekomstbelofte meer, maar absolute, dagelijkse realiteit. De tijd van loze woorden is voorbij, en  “Geen woorden maar daden” is dan ook de slogan van het RetailDetail Omnichannel Congres op 6 februari.

 

Tal van retailers, zoals Geert Schotte (Standaard boekhandel), Joeri De Waele (Fun/Fundoo), Luc Van Mol (ZEB) en Manu Bracke (FNG Group), zullen er hun praktijkervaringen brengen, zowel uit de back- als front-office en gaande van logistiek over ‘big data’ tot betalingen en winkelbeleving.

 

RetailDetail wil dit jaar – en alle volgende jaren – immers dé plek zijn om de retailer in zijn bestaansrecht te ondersteunen. Dat is zelfs letterlijk het geval met THE LOOP, het ‘retail experience center’ waar handelaars de nieuwste snufjes voor hun sector kunnen leren kennen en steeds up-to-date zullen worden gehouden over het winkelen van de toekomst. Vanaf februari kunt u er dagelijks terecht, en dat in The Retail House in hartje Antwerpen.

 

Save the dates

Ook wat evenementen betreft, staat er bij RetailDetail in 2014 nog heel wat op til. Op 24 april wordt de toekomst van de retail voor u blootgelegd op het jaarlijkse RetailDetail Congres, met internationale topsprekers Gunter Pauli (auteur van The Blue Economy en oprichter van Ecover) en Nils Müller (CEO Trendone) die voor het eerst in België hun visie komen delen.

 

Voor de tweede maal is er op 12 juni 2014 eveneens het Belgian Fashion Congress, met topsprekers uit de moderetail en de uitreiking van de award voor 'Belgian Fashion Personality of the Year', en rol de mouwen ook maar al op voor de sportieve retailchallenge RetailDetail Hercules Trophy op 15 juni. In deze sfeervolle krachtmeting komen we te weten wie het beste retailteam van het land heeft!

 

We hopen u in 2014 dus allen te mogen verwelkomen, om samen een geïnspireerde, creatieve en winstrijke retailtoekomst tegemoet te gaan.


21091bdDe allerbeste wensen – zowel professioneel als privé – voor het komende jaar vanwege het RetailDetail-team,


 
Jorg Snoeck

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top