RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rodney Fitch: “Niemand staat dichter bij de samenleving dan de retailer”

icon
RetailDossier12 november, 2013

Uit een onderzoek dat u liet uitvoeren, bleek dat de Britse consumenten van alle instanties Tesco het meest vertrouwden, meer zelfs dan de eerste minister. Is dit vandaag nog zo, denkt u?

R.F.: “Nee, zeker niet. Ik heb dat onderzoek in 2008 uitgevoerd, dus net aan de vooravond van de financiële crisis. Wat dat vertrouwen in Tesco betreft, hebben vooral de voorbije voedselschandalen – met name het paardenvleesschandaal – veel kwaad berokkend. De mensen geloven Tesco niet meer zo gauw.

 

Het vertrouwen in andere retailers zal ondertussen echter wel gestegen zijn. Ik geloof nog steeds rotsvast dat men het meeste vertrouwen heeft in een retailmerk. Ten tijde van het onderzoek had men minst van al vertrouwen in premier Gordon Brown, vandaag zullen dat de banken zijn. Ik durf er in ieder geval om te wedden dat in de top vijf nog steeds minstens twee retailers zullen staan.

 

Waarom? Omdat men het gevoel heeft dat retailers voor de consument werken. Ze zijn er voor jou, als consument, en ze willen je helpen bij je dagelijkse levensonderhoud. Van welke andere instantie kun je zeggen dat ze er echt zijn voor jou? Politici, banken, …? Ik dacht het niet.”

 

Hoe creëren die distributeurs de perceptie er “echt voor de mensen te zijn”?

R.F.: “Mensen komen elke dag in contact met retail. Iedereen shopt, iedereen gaat naar de supermarkt. De vorige CEO van Tesco heeft ooit gezegd dat hij weet wanneer een vrouw zwanger is nog voor haar partner het weet. Hij bedoelde daarmee dat aan de hand van Tesco’s Club Card, de getrouwheidskaart van de keten, hij bijna meer weet over de Britse bevolking dan zij over zichzelf. Zowat 16 miljoen mensen hebben immers zo’n kaart in Groot-Brittannië.

 

Die schat aan informatie laat ook toe gepersonaliseerde aanbiedingen te doen, die als ze het goed aanpakken, het vertrouwen in het merk nog verder verhogen en klanten het gevoel geven dat ze een heuse band hebben met de retailer.

 

Retailers spelen ook als geen ander in op de behoeften van het volk: zo heeft Tesco bij het uitbreken van de crisis onmiddellijk zijn prijzen verlaagd en ook meteen een nieuwe budgetlijn gelanceerd. Een assortiment van 4.000 SKU’s basisproducten lag binnen luttele maanden nadat Lehmann Brothers over de kop ging (het faillissement dat algemeen gezien wordt als het startschot van de bankencrisis in 2008, nvdr.) in de rekken. En de mensen apprecieerden dat echt.”

 

Dat vertrouwen geeft retailbedrijven ook ontzettend veel macht. Is dat geen gevaarlijke positie?

R.F.: “Ja, dat is het wel. Er kan misbruik gemaakt worden van die positie. Kijk maar naar de banken: zij hadden ook die macht, en hebben er inderdaad misbruik van gemaakt. Maar nu worden ze ook gestraft. Het paardenvleesschandaal is er een ander voorbeeld van: in die kwestie hebben de grote distributiegroepen en hun leveranciers hun positie misbruikt. Het is natuurlijk mede de schuld van de producenten, maar toch hebben de mensen het gevoel dat het de verantwoordelijkheid is van de retailers. En dat is het ook, daar ben ik van overtuigd.

 

Ketens moeten hun producten natuurlijk wel ergens vandaan halen en ze hebben uiteraard enorm veel verschillende leveranciers, maar iemand moet toch de bewaker zijn van al die productie. Wanneer dus een gebouw in Bangladesh instort, wie moet je als consument met de vinger wijzen? Ik weet wel dat er corruptie heerste, dat het gebouw onveilig was, dat er wanbeheer was door slechtwillende uitbaters, … Maar aan het einde van de rekening is het de retailer die daartegen moet optreden. Hij is degene die het kan weten en die er iets aan kan doen.”

 

Een andere gewaagde uitspraak van u is dat shoppen het doel van het leven is. Hoe bedoelt u dat nou echt?

R.F.: “De beste manier die we tot nu toe hebben gevonden om de dingen te verkrijgen die we willen en waar we behoefte aan hebben, is door ze te gaan kopen. Maar we kopen niet enkel rationeel, we hebben daar ook emoties bij. Een geslaagde winkeluitstap geeft je een kick. Al eeuwenlang verzamelt men allerhande voorwerpen, louter voor het plezier om ze aan te schaffen.”

 

Draait het volgens u dan om het kopen of om het bezitten?

R.F.: “Ik denk dat het beide is. Het is voldoende aangetoond dat een succesvolle winkeluitstap je zelfvertrouwen een boost geeft. Het geeft je het gevoel dat je iets gedaan hebt, en dat je dat goed gedaan hebt. Daar voel je je goed door. Daarom vervult winkelen volgens mij een diepmenselijke behoefte.”

 

 

 

 

Wil u de presentatie van Rodney Fitch zelf meemaken op 28 november? Schrijf u dan snel in voor de RetailDetail Night! Wees er vlug bij, want vol is vol. Vorig jaar hebben we de inschrijvingen een week eerder moeten afsluiten wegens volzet, dit jaar gaat het nog sneller.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN