'Sterke webshops hebben sterke logistiek'

'Sterke webshops hebben sterke logistiek'

Logistiek voor e-commerce (of in het mooi Nederlands: e-fulfilment) moet helemaal anders dan logistiek voor fysieke retail. Het lijkt voor de hand liggend, maar het is dat in de praktijk nog allesbehalve. Meer zelfs: logistiek is een duidelijk pijnpunt voor online leveranciers. Zo blijkt althans uit de studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat vandaag in Brussel het rapport  ‘Logistiek op maat van de online klant’ voorstelde.

Webshops vallen of staan met logistiek

De conclusie van het onderzoek van het VIL is duidelijk: wie een goede online retailer wil zijn, heeft een sterk logistiek systeem nodig. Uit de praktijk blijkt namelijk dat succesvolle webshops worden gekenmerkt door excellente logistiek.

 

Het VIL ondervond dat aan de hand van een studie die bestond uit een bevraging van zowel consumenten als webwinkeliers en uit de opstelling van een aantal reële proefprojecten voor e-fulfilment. Het onderzoeksproject ‘E-commerce/E-fulfillment’ startte begin dit jaar op vraag van de e-commercesector zelf en ging samen met negen bedrijven op zoek naar welke verbeteringen er nodig zijn bij de logistieke afwikkeling van e-commercebestellingen.

Met logistiek kosten drukken

Voor elke webwinkelier is het onder controle houden van de kosten de belangrijkste succesfactor en logistiek vormt hierin een niet te onderschatten onderdeel. Bovendien biedt logistiek ook belangrijke kansen om het verschil te kunnen maken.


“Door de sterke concurrentie en prijzendruk is efficiënte logistiek, op maat van de klant, zeer belangrijk voor de e-commercesector. Het komt erop aan innovatief te zijn, zowel op het vlak van productaanbod, service als logistieke afwikkeling”, verduidelijkte Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce en van de Commissie Economie en Innovatie in het Vlaams Parlement, op de voorstelling van de onderzoeksresultaten op 15 december.

‘Klassieke’ logistiek voldoet niet voor online

Simpel te realiseren is dat echter niet, want één van de andere hoofdbevindingen van het onderzoek is dat logistiek voor e-commerce een heel andere zaak is dan traditionele logistiek voor offline retail. “E-fulfilment is moeilijker en veelomvattender dan het lijkt”, meent het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

 

Externe marktfactoren, zoals technologische mogelijkheden, drukken heel sterk hun stempel op e-fulfilment en zorgen voor een bijzondere snelle evolutie in dit domein. Uit het onderzoek kwam echter ook duidelijk naar voren dat de consumentenbehoeften de logistieke invulling mee bepalen: thuislevering, keuze uit aflevermogelijkheden en zaterdaglevering zijn enkele van de must-haves voor een e-shop. Volgens het VIL is dit zelfs een beslissende factor voor de online shopper.

70% van e-shoppers verkiest thuislevering

Om te weten wat die consument juist verwacht, startte het project met een uitgebreide consumentenbevraging. Uit deze bevraging blijkt dat 70% van de online kopers verkiest om zijn bestellingen aan huis geleverd te krijgen, bij voorkeur op zaterdag. De consument wil daarnaast wel de keuze hebben uit een waaier aan aflevermethoden, zoals afhaalpunten, winkelpunten of pakketautomaten.

 

Er is echter weinig bereidheid bij de klant om te betalen voor verzending:  meer dan de helft van de bevraagden haakt af door verzendkosten. De bevraging toont verder aan dat betrouwbare levering grote voorkeur geniet op snelle levering: 76% vindt de mogelijkheid het aflevertijdstip te kunnen kiezen (zeer) belangrijk – 65% verkiest het kunnen kiezen van het aflevermoment zelfs boven een (extra) snelle levering.

Afhaalpunten en keuze van aflevermoment

Samen met de deelnemende partijen testte het VIL vervolgens een aantal e-fulfilmentoplossingen in de praktijk uit. Zo lanceerden twee van de participerende bedrijven, Unigro en Mondial Relay, een proefproject waarbij een afhaalpunt (tegen een goedkoper tarief) als alternatieve leveroptie werd aangeboden voor zware en grote goederen. De interesse hiervoor was groot, vooral in een cirkel tot 10 km rond het afhaalpunt. Afhaling op zaterdag bleek bovendien het meest populair.

 

Een ander deelnemend bedrijf, Krëfel, startte op zijn beurt met de klant de mogelijkheid te bieden zelf de gewenste afleverdag en -tijd te kiezen. Ook deze verhoogde klantenservice leidde direct tot een positief resultaat.

Deelnemende bedrijven

De negen bedrijven die deelnamen aan het VIL-project waren bpost, Fiege, Mondial Relay en Plus Logistics als logistieke dienstverleners en de Colruytgroup, Krëfel, Neckermann, P&G en Unigro als online verkopers. Het project werd ondersteund door BeCommerce en de beroepsverenigingen FEBETRA en Transport en Logistiek Vlaanderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top