RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Was 2012 wel echt zo erg voor de Belgische retail?

icon
RetailDossier31 december, 2012

Grote en kleine opstekers

Zo zijn er tal van buitenlandse ketens die dit jaar naar België kwamen, die hier fors uitbreidden in ons land of die aankondigden één van beide te zullen doen. Albert Heijn is uiteraard de bekendste, maar ook het artikel over de Franse ketens Picard (diepvries) en Belle-iloise (vis) konden op bijzonder veel aandacht rekenen.

 

De verovering ging echter ook de andere kant uit: zo breidde Bricoalliance zich uit naar o.a. Italië en Scandinavië en werd Ecover dankzij een Amerikaanse overname zelfs wereldleider in de markt van ecologische onderhoudsproducten. Bovendien werd ons landje eindelijk de grootste frietproducent ter wereld!

 

Ook van de supermarkten kwam vooral goed nieuws: de ‘grote drie’ gingen deze zomer op zoek naar 28.000 tijdelijke arbeidskrachten, Delhaize opende nog eens een Red Market en de onlangs nog zeer zwak presterende Belgische Carrefour-tak werd in geen tijd een van de sterkere afdelingen van de Franse gigant.

 

Verder noteerden we nog een recordverkoop van champagne (hoezo crisis?), e-tailer Coolblue die neerstrijkt in Wilrijk en Lochristi en een jubelend Action. Of de crisis dan bijlange niet zo erg is als de media wel beweren – of dat we net wel in zware tijden zoeken naar een sprankeltje goed nieuws, daar mag u zelf over oordelen.

 

Verrijzenissen en wonderbaarlijke voedselvermenigvuldigingen

Uiteraard was niet alle nieuws positief. Zo zaten onder de veel gelezen berichten ook het faillissement van Photo Hall, de (zons)ondergang voor “Mais il est où le soleil?” en de doodsteek voor O’Cool – hoewel die eerste en die laatste ook positief nieuws met zich meebrachten.

 

Ook het internet was weer alomtegenwoordig. Hoewel m-tail zijn eigen overzicht krijgt, waren er een aantal heel opmerkelijke berichten die in het ‘gewone’ Belgische nieuwsoverzicht niet mochten ontbreken, zoals de Europese primeur van Delhaize met zijn virtuele supermarkten in stations.

 

Toch zal 2012 op socialemediagebied vooral de geschiedenis ingaan als het jaar van de totaal uit de hand gelopen Twitter-actie van Lidl ten voordele van de voedselbanken en de Facebook-zwendel waarbij argeloze klanten van Colruyt en Albert Heijn opgelicht werden door middel van nep-vouchers.

 

Niet alleen de sociale media bleken echter gevaarlijk voor retailers. Zo kwam Wouter Torfs na een radio-interview ongewild in een mediastorm terecht, nadat één enkel zinnetje genadeloos uit zijn context gelicht werd.

 

Over Congressen en Nachten

Ook ons ‘intern’ nieuws werd veel gelezen: zo mocht het videoverslag van het retaildetail Congres van dit jaar rekenen op bijzonder veel kijkers, terwijl heel wat mensen deelden in de feestvreugde van Bel&Bo, Hubo, Wouter Torfs, ICI Paris XL en Coolblue op de retaildetail Night.

 

Daarnaast zijn we uiteraard ook trots op de resultaten van onze evenementen: zo werd de basis van de overname van Walter van Gastel door Hubo gelegd op de retaildetail Night van vorig jaar.

 

Het doet ons ook plezier dat onze diepgaandere analyses ook op een trouw publiek mogen rekeken. Zo waren dit jaar de populariteit van baanwinkels en de toegenomen competitie op de voedingsmarkt opvallende leescijfertoppers – naast de artikels die in het magazine verschenen, uiteraard.

 

Tot slot kregen ook onze interviews heel wat aandacht, met als toppers de discussie over de focus op kwaliteit van Delhaize, de estafetteloop van Jef en Frans Colruyt en de online-richting die Barbara Torfs uit wil.

 

We willen jullie als onze trouwe lezers, online én offline, uiteraard bedanken voor jullie aandacht, jullie leuke reacties en jullie aanwezigheid op onze evenementen. De voltallige redactie wenst jullie dan ook van harte een Gelukkig Nieuwjaar en hoopt jullie ook volgend jaar weer te kunnen voorzien van veel – en vooral goed – nieuws uit de retailwereld.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN