Zijn de discounters de winnaars van 2012?

Zijn de discounters de winnaars van 2012?

Colruyt heeft in de laatste negen maanden van 2012 een omzetstijging van ruim 6% weten te realiseren en is daarmee de absolute winnaar onder de ‘grote drie’ van de Belgische voedingsdistributie. Volgens Wim Biesemans, financieel directeur van de Halse prijsvechter, is het vooral een overwinning van de discount. Foodwatcher Chris Opdebeeck legt uit hoe dat komt.

Discount trekt aan

Nu ook Colruyt zijn cijfers voor 2012 uit heeft, kunnen de kaarten eens naast elkaar op tafel worden gelegd. Want dat de strijd om de consument ook het afgelopen jaar in alle hevigheid is gevoerd, mag geen twijfel over bestaan. Vraag is alleen wie er het beste uitgekomen is.

 

Dat zijn de discountwinkels, kopt De Tijd, die beweert dat de crisis de shopper in grote getale naar de soft discount (Colruyt), maar vooral ook naar de hard discount (Aldi en Lidl) heeft gestuurd. “De consument kiest steeds vaker voor goedkopere producten en komt dus ook sneller bij de prijsvechters uit”, verklaart Wim Biesemans, CFO van Colruyt, er de sterke groei van het genre.

 

Dat klopt, ziet ook Marketing Map-analist Chris Opdebeeck: “Alleen al door de toename in het aantal winkels is Lidl koploper wat betreft groei: vorig jaar opende de keten tien nieuwe winkels in België, Aldi drie. Aldi profiteert dan weer van de transformatie van zijn winkels naar een vernieuwd winkelconcept. Ook de toevoeging van meer en meer A-merken bij met name Lidl zorgt voor een stevige omzetduw.”

 

Duitsers genieten van de crisis

Nochtans vielen de klappen in de crisis van 2010 net bij de harddiscounters: Aldi – dat in tegenstelling tot rivaal Lidl wel jaarlijks zijn balans voor België neerlegt en dus omzetcijfers bekendmaakt – maakte toen een eerste dip in zijn geschiedenis in ons land mee en zag zijn omzet met 0,5% dalen.

 

Waarom de consument zich nu dan wel naar de discount keert en toen net het omgekeerde deed? “De recessie begint nu toch wel lang te duren. De reactietijd van de consument is dikwijls niet zo vlug, maar ondertussen voelen ze het wel echt in de portemonnee en houden ze de vinger op de knip. Kijk maar naar de enorm hoge spaarquota bij de Belgen in 2012”, meent Chris Opdebeeck.

 

In 2011 kon Aldi dan ook alweer aanknopen met een omzetgroei van 3%. Voor de precieze cijfers over 2012 is het nog wachten tot juli 2013, maar volgens de berekeningen van Marketing Map zou de autonome groei van Aldi vorig jaar 0,7% bedragen, terwijl Lidl met dank aan zijn forse expansie een autonome omzettoename van 3.2% zou hebben gegenereerd.

 

“Carrefour binnenkort weer tweede”

Toch is het gevaarlijk om al te kort door de bocht te gaan en de minder sterke groeiers meteen ook als verliezers te catalogeren. Ook de niet-discounters, met name Delhaize en Carrefour, timmeren ondertussen immers flink aan hun eigen weg.

 

Dat is althans zeker het geval voor Carrefour, die helemaal terug is van weggeweest: alles wijst er volgens Opdebeeck op dat Carrefour stilaan opnieuw de tweede plaats verovert in België, nog voor Delhaize. “Misschien had Delhaize toch niet moeten uitpakken met die bordjes waarop ze afficheerden welke producten goedkoper waren dan bij Aldi en Lidl. Het heeft zo te zien alleen maar de nieuwsgierigheid opgewekt bij hun klanten”, knipoogt Chris Opdebeeck nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top