RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zijn de discounters de winnaars van 2012?

icon
RetailDossier29 januari, 2013

Discount trekt aan

Nu ook Colruyt zijn cijfers voor 2012 uit heeft, kunnen de kaarten eens naast elkaar op tafel worden gelegd. Want dat de strijd om de consument ook het afgelopen jaar in alle hevigheid is gevoerd, mag geen twijfel over bestaan. Vraag is alleen wie er het beste uitgekomen is.

 

Dat zijn de discountwinkels, kopt De Tijd, die beweert dat de crisis de shopper in grote getale naar de soft discount (Colruyt), maar vooral ook naar de hard discount (Aldi en Lidl) heeft gestuurd. “De consument kiest steeds vaker voor goedkopere producten en komt dus ook sneller bij de prijsvechters uit”, verklaart Wim Biesemans, CFO van Colruyt, er de sterke groei van het genre.

 

Dat klopt, ziet ook Marketing Map-analist Chris Opdebeeck: “Alleen al door de toename in het aantal winkels is Lidl koploper wat betreft groei: vorig jaar opende de keten tien nieuwe winkels in België, Aldi drie. Aldi profiteert dan weer van de transformatie van zijn winkels naar een vernieuwd winkelconcept. Ook de toevoeging van meer en meer A-merken bij met name Lidl zorgt voor een stevige omzetduw.”

 

Duitsers genieten van de crisis

Nochtans vielen de klappen in de crisis van 2010 net bij de harddiscounters: Aldi – dat in tegenstelling tot rivaal Lidl wel jaarlijks zijn balans voor België neerlegt en dus omzetcijfers bekendmaakt – maakte toen een eerste dip in zijn geschiedenis in ons land mee en zag zijn omzet met 0,5% dalen.

 

Waarom de consument zich nu dan wel naar de discount keert en toen net het omgekeerde deed? “De recessie begint nu toch wel lang te duren. De reactietijd van de consument is dikwijls niet zo vlug, maar ondertussen voelen ze het wel echt in de portemonnee en houden ze de vinger op de knip. Kijk maar naar de enorm hoge spaarquota bij de Belgen in 2012”, meent Chris Opdebeeck.

 

In 2011 kon Aldi dan ook alweer aanknopen met een omzetgroei van 3%. Voor de precieze cijfers over 2012 is het nog wachten tot juli 2013, maar volgens de berekeningen van Marketing Map zou de autonome groei van Aldi vorig jaar 0,7% bedragen, terwijl Lidl met dank aan zijn forse expansie een autonome omzettoename van 3.2% zou hebben gegenereerd.

 

“Carrefour binnenkort weer tweede”

Toch is het gevaarlijk om al te kort door de bocht te gaan en de minder sterke groeiers meteen ook als verliezers te catalogeren. Ook de niet-discounters, met name Delhaize en Carrefour, timmeren ondertussen immers flink aan hun eigen weg.

 

Dat is althans zeker het geval voor Carrefour, die helemaal terug is van weggeweest: alles wijst er volgens Opdebeeck op dat Carrefour stilaan opnieuw de tweede plaats verovert in België, nog voor Delhaize. “Misschien had Delhaize toch niet moeten uitpakken met die bordjes waarop ze afficheerden welke producten goedkoper waren dan bij Aldi en Lidl. Het heeft zo te zien alleen maar de nieuwsgierigheid opgewekt bij hun klanten”, knipoogt Chris Opdebeeck nog.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN