RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl stunt met bijzonder goedkope parfums voor Valentijn

icon
Schoonheid/verzorging30 januari, 2014

Wellicht synthetische ingrediënten

Voor alle duidelijkheid: Lidl zelf vermeldt de namen van de illustere parfums niet – kwestie van de consument niet bij de neus te nemen en eventuele rechtszaken te voorkomen – maar wijst er in zijn perscommunicatie wel op dat bij een test onder 150 vrouwen, negen op de tien “het Lidl-parfum boven het designermerk” verkiezen.


“Het grote verschil is te vinden bij de ingrediënten“, zegt voormalig beautyjournaliste Sofie Albrecht, die onlangs de blog Café Cosmétique lanceerde. “Door het opmerkelijke prijsverschil weet je dat de ingrediënten van Lidl niet kunnen tippen aan de kwaliteit van Chanel. Bovendien speelt ook de techniek een rol: wat Chanels huisparfumeur Jacques Polge met veel zorg creëerde, kan niet worden vergeleken met iets dat wordt nagebootst in een anoniem labo. Een niet-geoefende neus die het parfum niet kent, zal het verschil niet meteen opmerken, maar een geur moet ook evolueren en een goedkope kopie zal nooit even lang blijven hangen.”

 

Volgens KU Leuven-toxicoloog Jan Tytgat is het grote prijsverschil wellicht te verklaren door het gebruik van synthetische ingrediënten. “Als we er gemakshalve van uitgaan dat het effectief een gelijkaardig product is, dan veronderstel ik dat er meer synthetische producten inzitten. Dat maakt het niet slechter of niet gevaarlijk, maar wel goedkoper“, zegt hij in Het Belang van Limburg.

 

Zeker minder marketingkosten

Al speelt er nog iets mee. “Want uiteindelijk gaat maar zo’n 30 procent van de kostprijs naar de productie“, voegt Gino Van Ossel, professor marketing aan de Vlerick Business School, er in dezelfde krant nog aan toe. “Liefst 50 procent gaat naar de marketing. En dat is heel breed: van reclame tot de presentatie in de winkel.”

 

En dan is er nog de marge voor de parfumerie(keten): “Lidl verdient misschien heel weinig aan dit parfum, maar kan het gebruiken om mensen te lokken naar zijn winkels en andere producten aan de man te brengen. Parfumeries moeten leven van de opbrengsten van die parfums. Hier zijn de winstmarges dus veel groter”, besluit Gino Van Ossel.

 

“Schot voor de boeg”

Of de goedkope ‘varianten’ zullen aanslaan, valt af te wachten: “Het is een schot voor de boeg”, zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. “De drempel naar de discounter is fel verlaagd, dat weten we allemaal. Feestmaaltijden worden nu zonder probleem hier gekocht. Of de consument ook dit soort cadeaus voor zichzelf of anderen gaat kopen, zal moeten blijken. 14 februari wordt in elk geval een goede test”, zegt hij in Het Laatste Nieuws.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN