RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AVA
  • Onderwerpen DigitaliseringMarketingRetailDetail Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe AVA de winkelervaring optimaliseert op basis van online zoekgedrag

icon
Vrije tijd19 april, 2023

Online-analyses helpen AVA om het historisch gegroeide assortiment te optimaliseren. “We luisteren beter naar onze klanten door hun zoekgedrag te analyseren.” Dat doet de retailer in nauwe samenwerking met specialisten van Hybrid.

25.000 referenties

Categorie-onduidelijkheid is een grote uitdaging voor AVA, zegt marketingdirecteur Laurens Sanders. “We merken dat het voor onze klanten niet meer 100% duidelijk is wat AVA allemaal aanbiedt, doordat het assortiment historisch is blijven groeien. Er zijn maar weinig klanten die kunnen opsommen wat je bij ons allemaal kan vinden.” De retailer herbekijkt daarom de indeling van zijn 25.000 producten.

Dat doet de keten door het online zoekgedrag van klanten te analyseren: “Welke nood probeert de klant te vervullen en hoe gaat die klant dan op zoek naar de producten die deze noden vervullen? Via welke weg komen klanten naar product X? Op basis van inzichten uit Google-analyses, maar ook oefeningen met klanten, kunnen we zowel categorieën als producten beter omschrijven.”

Opportuniteiten detecteren

Verkoopdata van de fysieke winkels zeggen immers niet alles: producten die een betere plek in de schappen krijgen, verkopen doorgaans beter, zeker in grote winkels zoals die van AVA. ‘In-store’ analyses filteren dat onvoldoende uit. Door zoekgedrag te analyseren, achterhaal je wat er in de toekomst zou kunnen werken. “En als je producten omschrijft op de manier waarop klanten ernaar op zoek gaan, heb je op vlak van SEO een gigantische streep voor. Op basis van opportuniteiten die we online gedetecteerd hebben zijn er ook al producten toegevoegd of verwijderd in de winkels.”

Voor die analyses doet AVA een beroep op ‘performance marketing’-bureau Hybrid. “Normaal zou je zo’n agentschap pas betrekken bij het opzetten van de campagnes, maar wij halen hen al eerder aan boord, en dat heeft ons veel opgeleverd de voorbije jaren.”

De war for talent samen winnen

“We zijn bij AVA mee aan boord gekomen toen de webshop op het punt van lancering stond, nog voor de eerste lockdowns”, zegt Bart De Ceulaer van Hybrid. “De retailer had toen slechts één persoon op digitale marketing. Het is voor een retailer niet altijd evident om vier à vijf specialisten aan te trekken en te houden. En die mensen moeten dan ook nog bij blijven met de snel veranderende materie. Kijk naar de recente impact van AI, bijvoorbeeld. Wij zijn een aanvulling op het interne team. Er is een sterke wisselwerking, we leren van elkaar.”

Het aantrekken en ontwikkelen van talent is een grote uitdaging voor retailers. Het hybride ‘team as a service’-model van Hybrid ontzorgt hen op dat vlak: “Misschien willen er mensen van ons wel een tijdje volledig in huis werken bij AVA, gefocust op één merk. Omgekeerd hebben mensen van AVA op een bepaald moment mogelijk nood aan andere expertises of een nieuwe uitdaging. Zo kunnen we meer carrièrepaden aanbieden. Die vraag kregen we ook al van andere retailers. We kunnen de war for talent samen winnen!”

Laatste tickets

Op het RetailDetail Congress, op 20 april in Antwerpen, komen Laurens Sanders en Bart De Ceulaer meer vertellen over hun nauwe samenwerking en wat die allemaal oplevert. Ze treden ’s middags aan in het voorprogramma ‘Gamechangers”, samen met sprekers van Les Soeurs, GoFluo, Bike Republic, SKM, Dobit, US, Eye Security en Callant.

Op het hoofdpodium ’s avonds zijn er presentaties door Daria Krivonos van het Copenhagen Institute for Future Studies, Giane Van Landuyt van CASA International, Carla Velghe van Hema en Agnė Vezbergienė van Deloitte.

Klik hier voor meer info en tickets
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd5 december, 2025
    Lot e-bikemerk Cowboy hangt af van gedupeerde crowdfunders

    De geplande overname van het Brusselse e-fietsmerk Cowboy gaat een kritieke fase in. De eindmeet zou nu in zicht zijn, maar alleen als bijna 8.000 kleine beleggers ermee akkoord gaan dat hun eigen inbreng in rook opgaat.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN