RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven ClubStandaard Boekhandel
  • Onderwerpen MarketingRetail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Standaard Boekhandel en Club sterker inzetten op beleving en klantdata

icon
Vrije tijd7 september, 2023
Guido De Smet (Standaard Boekhandel) & Emmanuel Rutsaert (Club)

In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends. Het winkelconcept evolueert en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven.

Slapende reuzen

“Standaard Boekhandel in Vlaanderen en Club in Wallonië zijn zeer bekende merken met een rijke geschiedenis, maar ook wel een beetje slapende reuzen die we nu weer wakker maken”, zeggen Guido De Smet (directeur retail en B2B bij Standaard Boekhandel) en Emmanuel Rutsaert (algemeen directeur van Club).

Hoe evolueert de boekenmarkt in digitale tijden? “In een jaar als 2022 zonder grote bestsellers zie je een licht dalende markt, zowel offline als online. We hebben bestsellers nodig om de trafiek naar de boekenwinkel of webshop te genereren: Lucinda Riley, Ilja Leonard Pfeijffer… Eens de mensen in de fysieke winkel of online zijn, kopen ze wel meer dan één product. 30% van de mensen die Lucinda Riley hebben gekocht, hebben er nog een product bij gekocht. Dat is geen cliënteel dat we elke week over de vloer krijgen, maar áls ze een boek kopen, dan komen ze naar ons, en als ze daar dan toch zijn, dan nemen ze nog een ander boek mee ook.”

De Smet en Rutsaert willen daarom meer doen met de kennis die Standaard Boekhandel en Club hebben over hun klanten: “Op basis van vijf à zes aankopen zie je welk type lezer je voor je hebt. Dan is het aan ons om uit de database van miljoenen boeken er net die naar boven te halen die jou zullen aanspreken. Zo stimuleer je groei. Denk aan de digitale wijnadviseurs die Colruyt recent introduceerde: we zouden met boeken net hetzelfde kunnen doen.”

Young adult trend

Standaard Boekhandel maakt nu snelheid, investeert in zijn winkels om de beleving te verhogen en speelt in op nieuwe trends. Tekenend is de #YA-Underground-afdeling die recent in Leuven opende. Literatuur voor ‘young adults’ blaast de boekenmarkt nieuw leven in, met dank aan de populaire hashtag #BookTok op TikTok.

“We zagen die trend al een jaar of twee aankomen. We zijn beginnen inspelen op die doelgroep en we hebben het aantal lopende meters in onze winkels verruimd. In samenwerking met bibliotheek De Krook in Gent zagen we op de mooiste lentedag in april duizend – vooral vrouwelijke – lezers toekomen op onze YA-Day. Toen hebben we beslist: daar moeten we meer mee doen.” In zes weken tijd stond het project er. “We gaan het nu testen, langs alle kanten bekijken, en dan waarschijnlijk op verschillende plaatsen de volgende stap zetten.”

Bij Club maakt het bedrijf overigens dezelfde oefening, ook al is de Franstalige markt anders: “Lucinda Riley verkoopt in Vlaanderen 30 à 40.000 boeken, in Wallonië slechts een paar duizend. De young adults-trend zien we wél in beide landsdelen.”

Samen met de ondernemers

Het merendeel van de winkels van Standaard Boekhandel wordt uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Die trekt de retailer mee in het bad: “We hebben ze laten deelnemen aan workshops over ons nieuw winkelconcept, samen met twee bureaus. Daar was niemand van de directie aanwezig, zodat ze vrijelijk hun rugzak met opmerkingen konden meegeven. In de concepten die we gaan introduceren zit er veel van hen. Het is niet ‘men heeft in Sint-Niklaas beslist dat…’ Nee, we hebben sámen beslist.”

Hoe het winkelconcept van Standaard Boekhandel en Club verder evolueert en welke vernieuwende projecten er nog in de pijplijn zitten, daarover vertellen Guido De Smet en Emmanuel Rutsaert meer op de Retail Marketing Day van RetailDetail, die plaatsvindt op 21 september in Antwerpen. Ook sprekers van Lunch Garden, Kruidvat, Impermo, Microsoft, Deloitte en Jacob’s Conceptstore komen er hun marketinginzichten delen. Bestel tijdig uw tickets via de link hieronder.

Ik bestel tickets voor de Retail Marketing Day
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

  • icon
    Vrije tijd18 november, 2025
    Amsterdam krijgt eerste Labubu-pop-up van Europa

    In de Bijenkorf opent Pop Mart zaterdag de eerste Europese pop-upwinkel voor zijn sterkmerk Labubu. Die zal tot 31 januari open blijven.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN