Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons | RetailDetail

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons

Auping misleidde consument rond diervriendelijke dons
Shutterstock

Volgens de Nederlandse Reclame Code Commissie heeft beddenfabrikant Auping een misleidend beeld gecreëerd rond de diervriendelijkheid van de gebruikte dons. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights, die het probleem aankaartte, reageert tevreden.

 

Geen garantie op welzijn eenden

Auping gebruikt voor zijn dons het keurmerk Responsible Down Standard en claimt daarom dat de eenden waarvan de dons wordt gebruikt een goed leven hebben. Volgens Animal Rights is dat niet het geval, omdat de voorwaarden voor dat keurmerk bijzonder laag liggen, en het krijgt nu gelijk van de Reclame Code Commissie. “Wanneer een eendenfokker eenmaal een certificaat heeft dan mag een overtreding wel 60 dagen duren, voordat er een schorsing plaatsvindt. Bovendien worden 95 procent van alle controles van tevoren aangekondigd”, zegt Robert Molenaar, directeur van Animal Rights.

 

De commissie stelt in de uitspraak dat het keurmerk het welzijn van de eenden niet garandeert en dat de consument dus wordt misleid wanneer Auping stelt dat dit wel het geval is. “We zijn blij met de uitspraak. We zullen andere fabrikanten aanschrijven met het dringende verzoek om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. Verantwoord dons is een illusie”, aldus Molenaar.

 

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak wel nog niet gepubliceerd, omdat Auping nog enkele weken heeft om in beroep te gaan. Momenteel is het nog niet duidelijk of het dat zal doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.