Tien Belgische winkels van GrandOptical maken een doorstart. Investeerder Standard Investment schat de Belgische optiekmarkt op 1,1 miljard euro en neemt daarom de beste locaties over.
De tien beste locaties
Zaterdag heropenen tien voormalige locaties van GrandOptical onder de nieuwe naam Opsin Optics. Het doek viel begin dit jaar over GrandOptical, nadat de keten van brillenwinkels in 2021 moest worden afgestoten na de fusie tussen moederbedrijf GrandVision en EssilorLuxottica. In 2022 zouden de 35 winkels een verlies van 9 miljoen euro hebben geleden, zowat een derde van de omzet.
Standard Investment herstart nu tien locaties, die het zelf de beste noemt. Het gaat onder meer om de vestigingen in de shoppingcentra van Woluwe en Wijnegem, en om panden in Leuven en Sint-Niklaas. Het vroegere personeel mag er aan boord blijven, volgens de overnemer nu met nog meer focus op kwaliteit en service. Er is ook geïnvesteerd in een vernieuwde merkidentiteit en het winkelinterieur is opgefrist.
Jaarlijks 3% groei
Standard Investment ziet veel potentieel in de Belgische optiekmarkt: vandaag is die zo’n 1,1 miljard euro groot en zal de komende jaren 2 tot 3% per jaar groeien, schat de investeringsmaatschappij. Vooral door de veroudering van de bevolking, toegenomen schermtijd en ‘premiumisering’ blijft de vraag naar brillen stijgen. Bovendien denkt de groep dat “het potentieel voor online beperkt blijft tot lenzen en zonnebrillen”, omdat de fysieke locaties voor oogmetingen cruciaal blijven.
Katrien Willems, die sinds 2023 al verantwoordelijk was om strategie voor België uit te werken, is gekozen als CEO voor de nieuwe formule. Anouar Melhaoui, vroeger actief bij The Fashion Society, wordt Finance & IT Director.