RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veritas innoveert en verjongt

icon
Mode26 september, 2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

Continu vernieuwen

Al 125 jaar bedient Veritas modebewuste actieve vrouwen: vandaag koopt één op twee vrouwen in België bij de keten. Een mooi succesverhaal, dat gebouwd is op continue vernieuwing. Ook vandaag, want het koopgedrag van de modeconsument is sterk veranderd. 

 

“Tot voor enkele jaren waren de modetrends duidelijk. Shoppers wisten wat ze konden verwachten en ze zochten hun winkels uit”, vertellen marketingdirecteur Nathalie Goubau en CEO Ulrik Vercruysse. “Intussen zijn de modetrends enorm versnipperd en de consument bepaalt bij welke trends ze aansluiting vindt. Dat is veel moeilijker. Onze inkopers moeten dus zelf mee gaan nadenken: wat is actueel, waar kunnen we onze accenten leggen? Het is veel complexer geworden dan tweemaal per jaar je leveranciers bezoeken en stofjes bestellen. Het klassieke patroon van zomer- en wintercollecties werkt niet meer. Je moet je dus voortdurend afvragen waar de consument écht mee bezig is. Het gaat meer dan ooit om relevantie.”

 

Meer creativiteit

Het wordt bovendien steeds moeilijker om klanten in de winkels te trekken. De concurrentie is groot en de modemarkt staat onder druk. Ook de bestedingen zijn immers versnipperd: mensen geven meer geld uit aan reizen, vrijetijd, sport… En zo blijft er dus minder budget over voor kledij.

 

“Wij spelen daarop in met nieuwe assortimenten en meer creativiteit. Dat wordt goed onthaald, we merken een positieve tendens. Wij zijn bijvoorbeeld gestart met een reiscollectie, die van juli tot einde augustus in de winkels lag. Daar beginnen we vanaf april volgend jaar opnieuw mee, het sloeg aan. Sinds september ligt er meer ‘active wear’ in de rekken, een sportieve collectie. We zijn begonnen met regen- en fietsaccessoires. Dat doen andere retailers ook, maar wij pakken het aan op de Veritas-manier, meer ‘fashionable’, met unieke accenten. De resultaten zijn bemoedigend.”

 

“Wij verkopen ideeën”

Personaliseren en individualiseren, daar ligt de focus van Veritas. “We helpen vrouwen om zich uniek te voelen, door creatieve details of afgewerkte accessoires toe te voegen aan hun kledij. Veritas gaat over ‘customizen’, pimpen. Dat maakt ons uniek.”

 

Het draait daarbij niet enkel om de producten: in dit Pinterest-tijdperk zijn mensen voortdurend op zoek naar inspiratie. Ze zijn wel creatief, maar willen ook niet van nul vertrekken, ze hebben een zetje nodig. “Wij verkopen ideeën. Dat doen we onder andere via workshops, magazines, sociale media… We zijn actief op YouTube, Pinterest, Facebook, Instagram. Mensen gaan elkaar taggen, ideeën met elkaar delen. Voor meer creatieve producten publiceren we ’tutorials’ op YouTube. Video wordt online sowieso belangrijker.”

 

Van inspiratie naar verkoop is ook online maar een kleine stap. “De ‘ingrediëntenlijst’ voor een creatief idee kunnen mensen in één klik bestellen in onze webshop. Die onlinewinkel trekt vier miljoen bezoekers per jaar. Hij komt dit jaar in de top vijf van onze winkels, en volgend jaar moet het de grootste winkel worden. We hopen online nieuwe klanten aan te trekken.”

 

Jongere doelgroep

Wie is eigenlijk de Veritasklant? “Ons publiek is representatief voor de Belgische bevolking: van alle leeftijden en uit alle lagen. Enkele van onze winkels worden uitgebaat door mensen met een migratieachtergrond en een divers klantenpubliek vindt zijn gading in onze leuke accessoires en kleurrijke sjaaltjes. Dat gaan we zeker niet uit de weg.” Wel werkt de retailer aan een verjongingsoperatie: vijftigplus-vrouwen kennen het merk uiteraard al zeer goed, en “Idealiter mikken we nu meer op de actieve vrouw tussen 25 en 40. Jonge gezinnen, mensen die aan het begin van hun loopbaan staan. Vooral met Atelier Veritas spreken we deze jongere doelgroep aan.”

 

Atelier Veritas is niet alleen het huismerk van de creatieve afdeling, maar ook het ‘DIY-concept’ van de keten. Dat concept bestaat nu in een twintigtal winkels als shop-in-shop, en heeft één aparte winkel, in de Antwerpse Nationalestraat. Een test: “Atelier Veritas wil mensen advies en inspiratie bieden, onder andere met workshops, magazines, en online. De shop-in-shops bieden een uitgebreider creatief assortiment, vaak in samenwerking met makers die wat meer ‘out of the box’ denken.”

 

Scandinavische toets

De winkels krijgen een update: het filiaal in Mechelen werd grondig verbouwd naar het nieuwste winkelconcept, zoals dat eerder al in het buitenland werd geïntroduceerd. Het heeft een wat meer eigentijdse, Scandinavische toets gekregen, met gebruik van hout en een wat warmere belichting. “We gaan dit concept evalueren en verder uitrollen in ons land.”

 

Met nu 122 winkels in België, is de markt grosso modo gedekt. “Wel zijn er nog enkele regio’s waarvan we vinden dat onze penetratie er te laag is. Daarom openden we twee winkels in het centrum van Brussel: aan de Wolvengracht en in winkelcentrum Docks. Onze recentste opening was in winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi. We kijken naar opportuniteiten, maar we gaan uiteraard geen vijftig winkels meer openen.”

 

Buitenlands avontuur

En in het buitenland? De retailer heeft nu zes winkels in Luxemburg, drie in Frankrijk en twee in Duitsland. De drie Franse winkels zijn gevestigd in winkelcentra in de regio Ile-de-France: “Het zijn locaties met veel bezoekers en een relevant publiek voor Veritas. Ook bevinden ze zich binnen een straal van 400 kilometer rond ons distributiecentrum. We willen nu wel kijken naar de mogelijkheden op perifere locaties of in binnensteden.”

 

Het buitenlandse avontuur bevindt zich nog steeds in een testfase, maar Veritas toont zich tevreden over de resultaten. “De klanttevredenheid is groot. We zien wel erg grote verschillen met de Belgische markt. Ons concept is volstrekt nieuw voor die landen, voor de klanten is het een ontdekking en een aangename verrassing. Maar doordat we niet dezelfde bekendheid en historiek hebben als in België, moeten we grotere inspanningen leveren om te communiceren. Klanten moeten ons verhaal nog leren kennen. Ook de productmix passen we aan. In Frankrijk is het aandeel accessoires veel groter dan bij ons. We zien wel een duidelijke behoefte. Het traditionele aanbod aan creatieve materialen is immers gedaald.”

 

Welke ambitie koestert Veritas over de grenzen? Daar wil de retailer geen concrete aantallen of bedragen op plakken. “Maar het is ons echt wel te doen om een uitrol. De aanzienlijke middelen die we daarvoor nodig hebben, zullen we ook vrijmaken.”

 

Inzetten op differentiatie

Waar liggen, tot slot, de prioriteiten voor het managementteam? “Eerst en vooral vieren we volgend weekend feest in alle winkels, met sfeerdecoratie en een cadeautje voor de klanten. 125 jaar kunnen vieren als Belgische keten is toch uniek.”

 

En verder: “Blijven vernieuwen. We willen onze klanten blijven uitdagen en inspireren. We zetten in op differentiatie. Hoe maken we het verschil? Dat is een uitdaging voor alle modespelers. We geloven sterk dat we daarin slagen. Vooral willen we nog sterker op het netvlies komen van onze ‘gewenste’ klant, de jongere generaties. Dat is een uitdaging. Zij shoppen meer vanuit de zetel en zijn erg actief op sociale media. Met welke content spreken we hen het best aan?”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN