RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

7 Belgen op 10 kopen milieubewust (en willen daar best meer voor betalen)

icon
Food29 maart, 2011

Liefst 69% van de Belgen heeft zijn koopgedrag ‘vergroend’, zo blijkt uit de nieuwste duurzaamheidsbarometer van C-Change. En dat is goed nieuws voor het bedrijfsleven, want die Belgen zijn bereid meer te betalen voor producten die respectvol omgaan met de 3 M’s: Mens, Maatschappij en Milieu.

 

Twee stromingen

C-Change, het marktonderzoeks- en marketingbureau rond duurzame productinnovatie en -branding, ziet twee grote stromingen binnen de Belgische bevolking. Een eerste grote groep (van 38%) gaat resoluut voor duurzaamheid. Zij hebben de middelen en de kennis om hun gedrag aan te passen en doen dit om ideologische redenen. Deze groep van ‘intrinsiek gemotiveerden’, zoals C-Change ze noemt, bestaat zelf uit twee subcategorieën: enerzijds de beter opgeleide Belg met een goed betaalde job en anderzijds de grote groep (bijna) gepensioneerde ‘babyboomers’, die behalve geld ook nog eens tijd hebben om zich met deze materie bezig te houden.

 

Een tweede grote groep van 31% heeft het financieel moeilijker, maar zal wel duurzaam kopen op voorwaarde dat het product ook eenzelfde prijs-kwaliteitverhouding biedt.

Effectief koopgedrag verdubbeld

Maar zeggen en doen is twee, natuurlijk. Ook op dit vlak ziet C-Change een grote kentering: het effectieve koopgedrag is bijna verdubbeld. Zo geeft 59% van de Belgen aan dat ze al minder en/of anders kopen (tegenover 39% vorig jaar), laat 60% van de Belgen een product of merk links liggen als ze het gevoel hebben dat het geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving (24% vorig jaar) en zegt 41% al van winkel of merk veranderd te zijn omwille van bedenkingen rond duurzaamheid. Dat laatste laat zich vooral merken in de voedingswereld en de financiële sector (banken en verzekeringen), aldus C-Change.

Meer betalen? Ja, maar…

Op de vraag of de Belgen bereid zijn meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu, antwoordt 69 procent volmondig ja. Daarmee valt een vaak gehoord excuus van bedrijven weg. Toch is de consument voldoende bij de pinken om ‘duurzame praatjes’ te doorprikken: 72% van de Belgische consumenten gelooft niet dat bedrijven zich echt fundamenteel bezig houden met duurzaamheid of het verschil gaan maken, terwijl 75% vindt dat merken hun verantwoordelijkheid nog niet even hard opnemen als de consument. Bovendien snakt de consument naar meer informatie: 35% koopt nog niet duurzaam omdat de effectieve impact op milieu niet duidelijk is en 34% omdat hij of zij niet weet of het merk/bedrijf eigenlijk wel duurzaam bezig is. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Colruyt in top-5

Vorig jaar kon nog maar 37% van de Belgen een ‘duurzaam merk/bedrijf’ noemen, vandaag is dat gestegen tot liefst 77%. De namen die de Belgen dit jaar spontaan het vaakst vernoemen zijn, in volgorde: Ecover, Oxfam, Max Havelaar, Miele en Colruyt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN