RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize lanceert nieuw Proxy-concept voor steden

icon
Food23 oktober, 2014

Proxy Manhattan is pilootwinkel

Voor zijn winkels maakt Delhaize een onderscheid tussen standaardwinkels (zo’n 75%) en stadswinkels (circa 25%). Voor eigenaars van Proxy-vestigingen in drukke binnensteden heeft de supermarktgroep daarom nu een nieuw concept ontwikkeld, dat als eerste te zien is in ‘Proxy Manhattan’ op de Bolwerklaan in Sint-Joost-ten-Node.

 

Op een oppervlakte van 700 m² vindt de consument er 10.000 à 12.000 referenties, waarvan meer dan de helft huismerken. Eigenaar van de vernieuwde vestiging is Ben Yaghlane, die onder andere ook de AD Delhaize op de Anspachlaan (de drukstbezochte Delhaize-vestiging van het hele land) bezit. Het nieuwe concept wordt vooral gekenmerkt door ruime gangpaden, sfeervolle verlichting, warm kleurgebruik en een aanbod dat gemak resoluut centraal wil stellen.

 

Gericht op hoog doorstroomtempo

Het lijkt een kleine oase van rust in de binnenstad, al benadrukken de verantwoordelijken wel dat het er op piekuren (’s morgens en op de middag) flink storm loopt. “Daarom zijn ruime gangen net zo belangrijk. Deze winkel moet grote mensenmassa’s op zeer snelle en overzichtelijke wijze kunnen opvangen. Zelfs op het drukste moment kan de klant hier binnen de twee minuten zijn boodschappen hebben gedaan”, aldus Delhaize-vicepresident Kris Volckaert.

 

Alles is er inderdaad op gericht om de klant in een mum van tijd te kunnen bedienen: zo zijn er liefst tien kassa’s in de winkel, waarvan zes zelfscankassa’s. Nieuw is dat aan deze zelfscankassa’s ook alleen met de bankkaart kan worden betaald, eveneens om de snelheid te bevorderen. Bovendien is gebruik gemaakt van een ‘queue buster’, wat betekent dat klanten één rij vormen vooraleer door te schuiven naar een vrijgekomen kassa.

 

Partner bereidt ter plaatse belegde pistolets

Verder zijn in de winkel twee delen voorzien, elk voor een bepaald type klant. De ‘on the go’-klant hoeft alleen in het voorste deel van de winkel te zijn, waar hij alles vindt voor zijn maaltijden gedurende die dag. Zo is er een ruim aanbod maaltijdsalades, gekoelde dranken en wordt bijzondere aandacht besteed aan sushi en internationale voeding.

 

Voor onmiddellijke consumptie is er ook een nieuwe toog waar belegde pistolets en croissants ter plaatse worden bereid. Voor het eerst is Delhaize hiertoe de samenwerking aangegaan met een partner, Château Blanc. “In plaats van de klassieke belegde broodjes, geeft dit een extra meerwaarde. Het aanbod aan broodjes wisselt ook elke maand en er zijn zowel warme als koude pistolets”, klinkt het.

 

Andere vloerkleur voor ‘koelkast’-deel

Het tweede deel is er meer voor de lokale bewoners, die de Proxy-winkel vaak als “hun koelkast” beschouwen, maar ook voor toeristen die er Belgische specialiteiten willen ontdekken. Voor hen is bijzondere aandacht besteed aan wijnen, gezondheidsvoeding, vegetarische producten, bieren en een ‘premium-assortiment’ fijne kruidenierswaren. De overgang tussen beide parcours is in de winkel expliciet aangeduid door een andere vloerkleur te gebruiken.

 

De interesse in het nieuwe concept is volgens Bart Van de Velde, directeur  van Proxy-concept, meteen groot en er staan reeds een aantal renovaties van andere Proxy-vestigingen op de agenda. Al is nog niet bekend hoeveel dat er precies worden, aangezien “de zelfstandige het ritme aan moet geven en zelf bepaalt of hij het concept implementeert”. Wel laat Van de Velde weten dat Delhaize Proxy ook voor 2015 vasthoudt aan een groeiritme van tien tot twintig nieuwe winkels per jaar.

 

Enkele impressies van het nieuwe concept:

FFDN

Fruit en groenten

sushi

Kassaruimte

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN