37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi | RetailDetail

37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

In Nederland start binnenkort een project waarbij gratis draadloos internet wordt aangeboden aan shoppers in 37 stadscentra. BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties van de shoppers anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het bedrijf vindt het "een goede manier om consumenten weer naar de Nederlandse stadscentra te krijgen", maar in België loopt het allicht zo'n vaart niet.

Primeur in september

Het Nederlandse project gaat uit van een bedrijf in Tiel (Gelderland), waar ook de eerste zend- en ontvangstinstallaties komen. Vanaf 13 september moet het pilootproject operationeel zijn en vanaf volgend jaar moeten er ook bakjes binnen in de winkels komen.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gerichte advertenties en veel bruikbare data

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers, omdat ze toelaten om zeer gerichte reclames te sturen met bijvoorbeeld acties en kortingen. Die worden om de vijf minuten gestuurd in de vorm van een pop-up, die na drie seconden weer van het scherm verdwijnt.

 

Bovendien kunnen winkeliers de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen. Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

 

Gratis internet via Belfius

In België werden in de tweede helft van 2012 alle grote en middelgrote bankkantoren van de bank Belfius uitgerust met draadloos internet, dat gratis te gebruiken is voor zowel klanten als niet-klanten. Bovendien werden de kantoren op druk bezochte punten extra uitgerust met outdoor wifi. Hierdoor stelt Belfius niet alleen draadloos internet ter beschikking van de kantoormedewerkers en bezoekers, maar ook van alle voorbijgangers tot op ongeveer 200 meter afstand.

 

Om veiligheidsredenen dient iedere gebruiker zich eerst vooraf wel te registreren. Nadien kan de gebruiker onbeperkt surfen, mits aanmelding via gebruikersnaam en paswoord. Zowel het aanmelden als het registreren gebeuren op een landingspagina, waarop Belfius bannering en links naar haar homepage plaatst die vrij toegankelijk zijn. De bank hoopt op die manier haar mobiele toepassingen onder de aandacht te brengen.

 

Door deze en andere wifi-projecten is een uitbreiding van BullsEye naar België dan ook eerder onwaarschijnlijk, maar de gedachtengang erachter - shoppers naar de stadscentra lokken door hen extra services te bieden - zal ook hier met interesse worden opgevolgd...   (MR/JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top