37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

In Nederland start binnenkort een project waarbij gratis draadloos internet wordt aangeboden aan shoppers in 37 stadscentra. BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties van de shoppers anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het bedrijf vindt het "een goede manier om consumenten weer naar de Nederlandse stadscentra te krijgen", maar in België loopt het allicht zo'n vaart niet.

Primeur in september

Het Nederlandse project gaat uit van een bedrijf in Tiel (Gelderland), waar ook de eerste zend- en ontvangstinstallaties komen. Vanaf 13 september moet het pilootproject operationeel zijn en vanaf volgend jaar moeten er ook bakjes binnen in de winkels komen.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gerichte advertenties en veel bruikbare data

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers, omdat ze toelaten om zeer gerichte reclames te sturen met bijvoorbeeld acties en kortingen. Die worden om de vijf minuten gestuurd in de vorm van een pop-up, die na drie seconden weer van het scherm verdwijnt.

 

Bovendien kunnen winkeliers de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen. Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

 

Gratis internet via Belfius

In België werden in de tweede helft van 2012 alle grote en middelgrote bankkantoren van de bank Belfius uitgerust met draadloos internet, dat gratis te gebruiken is voor zowel klanten als niet-klanten. Bovendien werden de kantoren op druk bezochte punten extra uitgerust met outdoor wifi. Hierdoor stelt Belfius niet alleen draadloos internet ter beschikking van de kantoormedewerkers en bezoekers, maar ook van alle voorbijgangers tot op ongeveer 200 meter afstand.

 

Om veiligheidsredenen dient iedere gebruiker zich eerst vooraf wel te registreren. Nadien kan de gebruiker onbeperkt surfen, mits aanmelding via gebruikersnaam en paswoord. Zowel het aanmelden als het registreren gebeuren op een landingspagina, waarop Belfius bannering en links naar haar homepage plaatst die vrij toegankelijk zijn. De bank hoopt op die manier haar mobiele toepassingen onder de aandacht te brengen.

 

Door deze en andere wifi-projecten is een uitbreiding van BullsEye naar België dan ook eerder onwaarschijnlijk, maar de gedachtengang erachter - shoppers naar de stadscentra lokken door hen extra services te bieden - zal ook hier met interesse worden opgevolgd...   (MR/JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top