37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

In Nederland start binnenkort een project waarbij gratis draadloos internet wordt aangeboden aan shoppers in 37 stadscentra. BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties van de shoppers anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het bedrijf vindt het "een goede manier om consumenten weer naar de Nederlandse stadscentra te krijgen", maar in België loopt het allicht zo'n vaart niet.

Primeur in september

Het Nederlandse project gaat uit van een bedrijf in Tiel (Gelderland), waar ook de eerste zend- en ontvangstinstallaties komen. Vanaf 13 september moet het pilootproject operationeel zijn en vanaf volgend jaar moeten er ook bakjes binnen in de winkels komen.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gerichte advertenties en veel bruikbare data

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers, omdat ze toelaten om zeer gerichte reclames te sturen met bijvoorbeeld acties en kortingen. Die worden om de vijf minuten gestuurd in de vorm van een pop-up, die na drie seconden weer van het scherm verdwijnt.

 

Bovendien kunnen winkeliers de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen. Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

 

Gratis internet via Belfius

In België werden in de tweede helft van 2012 alle grote en middelgrote bankkantoren van de bank Belfius uitgerust met draadloos internet, dat gratis te gebruiken is voor zowel klanten als niet-klanten. Bovendien werden de kantoren op druk bezochte punten extra uitgerust met outdoor wifi. Hierdoor stelt Belfius niet alleen draadloos internet ter beschikking van de kantoormedewerkers en bezoekers, maar ook van alle voorbijgangers tot op ongeveer 200 meter afstand.

 

Om veiligheidsredenen dient iedere gebruiker zich eerst vooraf wel te registreren. Nadien kan de gebruiker onbeperkt surfen, mits aanmelding via gebruikersnaam en paswoord. Zowel het aanmelden als het registreren gebeuren op een landingspagina, waarop Belfius bannering en links naar haar homepage plaatst die vrij toegankelijk zijn. De bank hoopt op die manier haar mobiele toepassingen onder de aandacht te brengen.

 

Door deze en andere wifi-projecten is een uitbreiding van BullsEye naar België dan ook eerder onwaarschijnlijk, maar de gedachtengang erachter - shoppers naar de stadscentra lokken door hen extra services te bieden - zal ook hier met interesse worden opgevolgd...   (MR/JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top