37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi | RetailDetail

37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

37 Nederlandse stadscentra bieden shoppers gratis wifi

In Nederland start binnenkort een project waarbij gratis draadloos internet wordt aangeboden aan shoppers in 37 stadscentra. BullsEye wil de gegevens over het surfgedrag en de locaties van de shoppers anoniem doorverkopen aan de retailers in de betrokken steden. Het bedrijf vindt het "een goede manier om consumenten weer naar de Nederlandse stadscentra te krijgen", maar in België loopt het allicht zo'n vaart niet.

Primeur in september

Het Nederlandse project gaat uit van een bedrijf in Tiel (Gelderland), waar ook de eerste zend- en ontvangstinstallaties komen. Vanaf 13 september moet het pilootproject operationeel zijn en vanaf volgend jaar moeten er ook bakjes binnen in de winkels komen.

 

Om van het gratis internet te kunnen gebruikmaken, moeten de surfers eerst een app downloaden en zich akkoord verklaren met de voorwaarden. Die omvatten onder meer de toestemming om reclameboodschappen te sturen en surfers anoniem te volgen via een zogenoemd MAC-nummer. Zo kan BullsEye zien hoeveel mensen voor een etalage staan of hoe lang een klant binnen is in de winkel.

 

Gerichte advertenties en veel bruikbare data

De gegevens zijn erg interessant voor de winkeliers, omdat ze toelaten om zeer gerichte reclames te sturen met bijvoorbeeld acties en kortingen. Die worden om de vijf minuten gestuurd in de vorm van een pop-up, die na drie seconden weer van het scherm verdwijnt.

 

Bovendien kunnen winkeliers de locatiegegevens gebruiken om de etalage of de winkelinrichting aan te passen aan hoe consumenten bewegen. Daarnaast hopen de initiatiefnemers dat het gratis internet een reden is om consumenten aan te trekken naar de binnensteden.

 

Gratis internet via Belfius

In België werden in de tweede helft van 2012 alle grote en middelgrote bankkantoren van de bank Belfius uitgerust met draadloos internet, dat gratis te gebruiken is voor zowel klanten als niet-klanten. Bovendien werden de kantoren op druk bezochte punten extra uitgerust met outdoor wifi. Hierdoor stelt Belfius niet alleen draadloos internet ter beschikking van de kantoormedewerkers en bezoekers, maar ook van alle voorbijgangers tot op ongeveer 200 meter afstand.

 

Om veiligheidsredenen dient iedere gebruiker zich eerst vooraf wel te registreren. Nadien kan de gebruiker onbeperkt surfen, mits aanmelding via gebruikersnaam en paswoord. Zowel het aanmelden als het registreren gebeuren op een landingspagina, waarop Belfius bannering en links naar haar homepage plaatst die vrij toegankelijk zijn. De bank hoopt op die manier haar mobiele toepassingen onder de aandacht te brengen.

 

Door deze en andere wifi-projecten is een uitbreiding van BullsEye naar België dan ook eerder onwaarschijnlijk, maar de gedachtengang erachter - shoppers naar de stadscentra lokken door hen extra services te bieden - zal ook hier met interesse worden opgevolgd...   (MR/JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.