5 miljoen euro compensatie voor Bancontact-panne

5 miljoen euro compensatie voor Bancontact-panne

Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer in ons land regelt, gaat zo'n 5 miljoen euro 'investeren' als compensatie voor de panne die haar betaalnetwerk op 23 december vorig jaar 2,5 uur plat legde.

Geen directe financiële compensatie

Net op één van de drukste koopdagen van het jaar, de dag voor kerstavond, lag het elektronisch betaalverkeer van Wordline bijna overal in het land zo'n 2,5 uur lang plat. Een regelrechte ramp voor de winkeliers natuurlijk, en dus eisten alle handelsorganisaties meteen overleg en een schadevergoeding.

 

Bijna vier maanden en ettelijke gespreksrondes later is er een vergelijk gevonden, dat door de handelsorganisaties als 'passend' en 'billijk' wordt omschreven. Toch krijgen de getroffen handelaars geen rechtstreekse financiële compensatie uitgekeerd. Wel moeten handelaars de zaterdagen voor Kerstmis 2014 en 2015 geen transactiekosten betalen voor Bancontact-MisterCash.

 

"Daarnaast kunnen ook kleine handelaars gebruik maken van het TINA-systeem, een soort back-upsysteem voor betaalterminals. Het eerste jaar zal dat gratis zijn, daarna kunnen de handelaars kiezen of ze een abonnement nemen", zegt Karel Van Eetvelt van Unizo.

 

TINA, voluit Temporary Interruption of Application, is een applicatie die het mogelijk maakt om in geval van panne (specifiek bij Worldline of, algemeen, bij problemen met de internetverbinding) tot 400 betalingen in het geheugen op te slaan. Eens het netwerk opnieuw operationeel is, worden al die betalingen verwerkt, zodat noch de consument noch de winkelier schade ondervindt.

 

"Bovendien krijgen handelaars na dat gratis jaarabonnement aanzienlijke kortingen op een TINA-abonnement via de ondernemersorganisaties. Ze betalen dan 2,66 euro per maand aan abonnementskosten in plaats van de maandelijkse 5,33 euro", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

Extra garanties 'zwart op wit'

De handelsorganisaties eisten ook dat Worldline maatregelen zou nemen om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Met succes: "Worldline garandeert zwart op wit dat het zal investeren in zijn betaalnetwerk om zulke pannes in de toekomst onmogelijk te maken. Dat was een zeer belangrijke eis", klinkt het bij het NSZ.

 

Zo gaat Worldline het engagement aan om bij panne binnen de 20 minuten over te schakelen naar een reserve-server. "Is er een panne, dan ondervinden handelaars maximum 20 minuten hinder", klinkt het in een gezamenlijk communiqué van Unizo, UCM en Comeos.

 

Alles samen 5 miljoen euro

De hele regeling kost Worldline zo'n 5 miljoen euro. Alleen al het niet-aanrekenen van de transactiekosten op de zaterdag voor Kerstmis in 2014 en 2015 vertegenwoordigt een waarde van 1,6 miljoen euro. De andere afgesproken maatregelen kosten Worldline om en bij de 3,4 miljoen euro. 

 

Christine Mattheeuws van het NSZ vindt dat alvast een billijke regeling: "De compensaties die we uit de brand hebben kunnen slepen voor alle getroffen handelaars zijn billijk", ook al had het NSZ de schade destijds geraamd op 51 miljoen euro.

Tags: