5 miljoen euro compensatie voor Bancontact-panne

5 miljoen euro compensatie voor Bancontact-panne

Worldline, het bedrijf dat het elektronisch betaalverkeer in ons land regelt, gaat zo'n 5 miljoen euro 'investeren' als compensatie voor de panne die haar betaalnetwerk op 23 december vorig jaar 2,5 uur plat legde.

Geen directe financiële compensatie

Net op één van de drukste koopdagen van het jaar, de dag voor kerstavond, lag het elektronisch betaalverkeer van Wordline bijna overal in het land zo'n 2,5 uur lang plat. Een regelrechte ramp voor de winkeliers natuurlijk, en dus eisten alle handelsorganisaties meteen overleg en een schadevergoeding.

 

Bijna vier maanden en ettelijke gespreksrondes later is er een vergelijk gevonden, dat door de handelsorganisaties als 'passend' en 'billijk' wordt omschreven. Toch krijgen de getroffen handelaars geen rechtstreekse financiële compensatie uitgekeerd. Wel moeten handelaars de zaterdagen voor Kerstmis 2014 en 2015 geen transactiekosten betalen voor Bancontact-MisterCash.

 

"Daarnaast kunnen ook kleine handelaars gebruik maken van het TINA-systeem, een soort back-upsysteem voor betaalterminals. Het eerste jaar zal dat gratis zijn, daarna kunnen de handelaars kiezen of ze een abonnement nemen", zegt Karel Van Eetvelt van Unizo.

 

TINA, voluit Temporary Interruption of Application, is een applicatie die het mogelijk maakt om in geval van panne (specifiek bij Worldline of, algemeen, bij problemen met de internetverbinding) tot 400 betalingen in het geheugen op te slaan. Eens het netwerk opnieuw operationeel is, worden al die betalingen verwerkt, zodat noch de consument noch de winkelier schade ondervindt.

 

"Bovendien krijgen handelaars na dat gratis jaarabonnement aanzienlijke kortingen op een TINA-abonnement via de ondernemersorganisaties. Ze betalen dan 2,66 euro per maand aan abonnementskosten in plaats van de maandelijkse 5,33 euro", zegt Christine Mattheeuws van het NSZ.

Extra garanties 'zwart op wit'

De handelsorganisaties eisten ook dat Worldline maatregelen zou nemen om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. Met succes: "Worldline garandeert zwart op wit dat het zal investeren in zijn betaalnetwerk om zulke pannes in de toekomst onmogelijk te maken. Dat was een zeer belangrijke eis", klinkt het bij het NSZ.

 

Zo gaat Worldline het engagement aan om bij panne binnen de 20 minuten over te schakelen naar een reserve-server. "Is er een panne, dan ondervinden handelaars maximum 20 minuten hinder", klinkt het in een gezamenlijk communiqué van Unizo, UCM en Comeos.

 

Alles samen 5 miljoen euro

De hele regeling kost Worldline zo'n 5 miljoen euro. Alleen al het niet-aanrekenen van de transactiekosten op de zaterdag voor Kerstmis in 2014 en 2015 vertegenwoordigt een waarde van 1,6 miljoen euro. De andere afgesproken maatregelen kosten Worldline om en bij de 3,4 miljoen euro. 

 

Christine Mattheeuws van het NSZ vindt dat alvast een billijke regeling: "De compensaties die we uit de brand hebben kunnen slepen voor alle getroffen handelaars zijn billijk", ook al had het NSZ de schade destijds geraamd op 51 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top