RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“50% van het winkelontwerp wordt door de retailer gemaakt” (Jan Geysen, PUUR)

icon
Algemeen14 april, 2022

Belgische retailers uitdagen om de lat hoger te leggen: dat is de missie van interieurarchitect Jan Geysen van PUUR. “Onderschat de consument niet. Het mag best wat ambitieuzer.” Dat hebben Apple, Jumbo en Parfuma alvast gemeen.

 

Retailers toekomstbestendig maken

“Steve Jobs heeft er een heel jaar over gedaan om elke donderdag een volledige dag met een team van lichtspecialisten en designers de allereerste Apple-winkel te ontwerpen en te verbeteren. Ze bouwden zelfs een ‘mock-up’ op ware grootte in een industriële hal, voor de winkel op de markt ging. Dat blijft een fantastisch voorbeeld”, zegt Jan Geysen, de oprichter en hoofdontwerper van PUUR.

 

Hij tekende recent voor de Antwerpse parfumeriezaak Parfuma een winkel die in niets lijkt op de klassieke parfumerie. Het interieur kreeg een complexloos internationale look, om de retailer toekomstbestendig te maken. “Dat is onze ambitie: Belgische retailers een stap vooruit laten zetten, zodat ze zich kunnen meten met wat er internationaal gebeurt. Dat moeten wij als ontwerpers veroorzaken: we willen retailers uitdagen om de lat hoger te leggen. We willen er meer ambitie in stoppen. Dat kost niet meer tijd of budget: innovatief zijn hoeft niet duur te zijn, maar je moet wel die denkoefening durven maken.”

 

Sterke identiteit

Dat proces verloopt in co-creatie: “50% van het ontwerp wordt door de klant gemaakt. De kennis zit bij de retailer: we ontwikkelen samen een ‘future-proof’ concept. Daarbij nemen we de consument in gedachten: waarom zou je nog naar een winkel gaan, wanneer je alles vanuit je bed kan bestellen? Kijk naar de Apple-winkels: je kan die producten prima online bestellen of bij dealers, maar de winkels zijn hun identiteitsplekken.”

 

“Voor Parfuma hebben we een grondige analyse gedaan van internationale merken, winkels over de hele wereld bekeken, om samen te zoeken naar het beste concept. Dat is co-creatie: hun mening is even belangrijk als onze mening. Samen ontwierpen we een winkel met een sterke eigen identiteit. Dat geeft het bedrijf een boost, ook wanneer het onlineverhaal blijft groeien. Terwijl veel parfumeries een shop-in-shopverhaal zijn waarin de merken de winkel overnemen, is het hier omgekeerd: de merken passen in de Parfuma-stijl. We hebben rust gecreëerd, zodat de merken beter tot hun recht komen.”

 

Consument niet onderschatten

Als retailer wil je toch je merk neerzetten, denkt Geysen. Een flagshipstore speelt zijn rol. “Kijk naar wat Jumbo nu doet met zijn eerste City-winkel, op de Teniersplaats in Antwerpen: dat is uitpakken. Met de huurprijzen op die toplocatie krijgen ze het wellicht niet rondgerekend, maar het merk staat er wel, iedereen heeft het gezien.” Je mag de consument niet onderschatten: die reist, en die heeft toegang tot de hele wereld via de smartphone. “Maar van weinig winkels in België krijg ik een wow-gevoel. Dat we nu moeilijke tijden beleven, mag geen excuus zijn. Parfuma verkoopt kleine artikels. Zelfs in tijden van inflatie en oorlog willen mensen nog wel een nieuwe geur kopen.”

 

Hoe komt het dan dat Belgische retailers een zekere terughoudendheid tonen om samen te werken met externe ontwerpers? “Misschien hebben ze schrik dat de ontwerper een winkel tekent die er prachtig uitziet, maar die niet functioneert.” Maar zo werkt het niet, benadrukt hij: “Anno 2022 moet een winkel er niet alleen mooi uitzien, ook de identiteit en de functionaliteit moeten 100% kloppen. Retailers hebben zelf wel ideeën, maar ze weten die niet te vertalen naar een ruimtelijk ontwerp. Dat is ons vak. We vertrekken van een diepgaande analyse: waar staan jullie? Hoe werken jullie? Wie is jullie doelgroep? Hoe verloopt de flow in de winkel? Welke producten zetten het meeste om? Moet je die dan vooraan zetten of juist achteraan? Dat zijn boeiende gesprekken.”

 

Spiegel en klankbord

Ook voor retailers met een eigen interieurteam kan de visie van een externe partner verfrissend zijn. “Als extern bureau zijn we een spiegel of klankbord. Wat kan je als interne medewerker zeggen tegen je CEO? Hoe creatief kan en mag je zijn, als je in loondienst bent? Kijk je naar de internationale ontwikkelingen? Naar andere sectoren? Voor ons is zo’n intern team een heel interessante gesprekspartner. We worden graag uitgedaagd, we leggen de lat graag hoger. Eigenlijk zijn wij het beste in iets waar we nog niets van kennen: wanneer we er moeten in duiken met een soort frisse, naïeve blik.”

 

Hoe PUUR de uitdaging aangaat om retailers toekomstbestendig te maken, dat komt Jan Geysen vertellen op het RetailDetail Congress op 28 april in Antwerpen, in een duopresentatie met Caroline Breckpot van Parfuma. Het voorprogramma Retail Design presenteert ook nog cases van La Bottega, Xandres en het Retail Design Lab. Het plenaire programma ’s avonds brengt Rainpharma, Alibaba, Zalando en RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck met de voorstelling van zijn nieuwste boek The Future of Shopping: Re-Set Re-Made Re-tail. Tickets bestellen kan via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN