Aantal marktkramers stijgt sterk | RetailDetail

Aantal marktkramers stijgt sterk

Aantal marktkramers stijgt sterk

Het aantal mensen dat een vergunning voor ambulante handel heeft aangevraagd om als marktkramer actief te kunnen zijn, is de voorbije vijf jaar gestegen van 5.473 naar 7.659. Dat blijkt uit cijfers die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft opgevraagd bij de FOD Economie.

Wetgevingen en ouderlingen stuwen markten vooruit

Volgens het NSZ heeft de stijging met 40% te maken met drie factoren: de verbeterde mogelijkheden voor ambulante handelaars, de toenemende vraag naar lokale artisanale producten en het blijvend sociaal karakter van de markten.

 

Zo mag sinds 2006 het toekennen van een staanplaats op markten niet langer op een arbitraire wijze gebeuren, wat meer rechtszekerheid geeft. Hetzelfde geldt voor de uitsluiting van een marktplaats. Ook zijn sindsdien markten op privéterrein toegelaten, mogen de marktkramers gedurende korte periodes extra personeel aanwerven en mag hij ook meer dan zes werknemers in dienst hebben.

 

Daarnaast is er de toenemende vraag naar lokale en artisanale producten waarbij de verkoop in de nabijheid het meest aangewezen is. Ten slotte speelt het sociale aspect, zeker door de toenemende vergrijzing. "Een markt is eigenlijk een 'one stop shop', maar dan in open lucht. Senioren vinden er alle producten op wandelafstand en bovendien is het ideaal om sociale contacten te onderhouden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.