RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Action-topman ziet groeimogelijkheden in grote steden

icon
Algemeen12 juli, 2021

Action telt vandaag 198 winkels in België, maar toch ziet CEO Sander van der Laan nog groeikansen in ons land. Hij wil meer focussen op grote steden en overdekte winkelcentra.

 

Een winkel in elke gemeente van Brussel

Nog dit jaar wil Action zijn 200ste winkel openen in België. Er is immers nog genoeg ruimte voor groei, verzekert van der Laan, die sinds 2015 aan het hoofd staat van de koopjesketen. Het bedrijf is zich wel meer gaan richten op de grote steden, zoals Antwerpen, Brussel en Charleroi. Daarnaast opent Action sinds kort ook nieuwe filialen in winkelcentra. “Dat zouden we tien jaar geleden niet gedaan hebben”, zegt de topman aan Trends Tendances. “Overigens zouden die winkelcentra ook geen rekening met ons gehouden hebben.”

 

Action wil zijn waar de klanten zijn. Het betekent onder meer dat de winkelketen in elke gemeente van de Brusselse regio aanwezig wil zijn. Dat het duurder uitvalt en op logistiek vlak gecompliceerder is, neemt de retailer er dan maar bij. “Aangezien we al bijna 200 winkels hebben, is het tijd om ons dichter bij de stadscentra te vestigen als we er nog een paar willen toevoegen.” Dat de huurprijzen de laatste tijd snel gedaald zijn, is uiteraard een meevaller.

 

In totaal wil Action dit jaar liefst 300 nieuwe verkooppunten te openen in negen landen. Door de crisis liep de uitrol in Noord-Italië en Tsjechië wel wat vertraging op, maar “we zijn er nu. En begin volgend jaar openen we onze eerste winkel in Spanje, in Catalonië.” De meeste nieuwe winkels zullen dan ook vooral in die landen komen. Tegelijkertijd zal de retailer een nieuw distributiecentrum openen in Bratislava, dat zal instaan voor de bevoorrading van de Oostenrijkse en Tsjechische filialen.

 

Complementaire webshop

Mede door de coronacrisis zette de discounter ook zijn eerste stappen online. Het begon met click & collect en shoppen op afspraak tijdens de tweede lockdown. Vorige maand lanceerde Action zelfs een heuse webshop in Nederland, een proefproject met enkele duurdere artikelen die niet in de winkels te vinden zijn. Terwijl de gemiddelde artikelprijs in de winkel 1,75 euro bedraagt, gaat het online om producten van twintig tot vijftig euro.

 

Voorlopig zijn er geen plannen om het volledige assortiment online te verkopen. “Wij denken dat het zinvoller is om een assortiment aan te bieden dat complementair is aan dat van de winkels”, zegt de topman. Of er ook in andere landen vergelijkbare webshops zullen komen, is nog niet beslist. “Het project is net gelanceerd en we moeten het eerst evalueren.”

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN