RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Na Black Friday nu ‘Make up your mind Monday’

icon
Algemeen9 december, 2019

Black Friday heeft er nog een nieuwe spin-off bij: ‘Make up your mind Monday’, de dag met de meeste retours van koopjesjagers die spijt hebben. Retours kosten retailers tijdens de feestdagen ettelijke miljarden.

 

140% meer retourzendingen

Nu de koopjesgekte van Black Friday (en de ondertussen ellenlange lijst van afgeleide koopfeestdagen) gaan is liggen, krijgen veel consumenten spijt van hun impulsieve aankopen. Vandaag, maandag 9 december, is volgens onderzoek de dag waarop het hoogste aantal bestellingen wordt teruggestuurd. 

 

Britse retailers mogen vandaag liefst 140% meer online geregistreerde retouren verwachten dan op een gemiddelde doordeweekse dag, berekende retourenplatform ReBound Returns. De dag krijgt daarom zelfs een eigen naam: ‘Make Up Your Mind Monday’, schrijft FashionUnited.

 

Steeds vaker bestellen shoppers tijdens de koopjeswoede van Black Friday en Cyber Monday zonder er al te veel bij na te denken, en pas achteraf beslissen ze thuis wat ze willen houden. Onmiddellijk na Black Friday begint dan ook de onvermijdelijke retourstroom op gang te komen, een stroom die piekt op ‘Make up your mind Monday’ maar ook daarna nog verder doorloopt.

 

Drie miljard aan retourkosten

Verhoogde retouractiviteiten zullen volgens ReBound Returns nog tot ver in het nieuwe jaar aanhouden, met 85% meer terugzendingen in januari dan in een gemiddelde maand. Zelfs op Cyber Monday waren al bijna twee keer (96%) meer retouren dan op een gemiddelde weekdag, op dinsdag 3 december daags nadien 116% meer.

 

Consumenten sturen ook meer terug dan ooit: in het Verenigd Koninkrijk alleen al zouden de retours tijdens de eindejaarperiode retailers 2,6 miljard pond (3 miljard euro) kosten, 10% meer dan in 2018. In dat bedrag zitten de kosten voor het ontvangen, het verwerken en het terugbetalen van alle pakketjes verrekend, net als de verliezen die de handelaars oplopen als ze de artikelen later met korting moeten doorverkopen. Een tip van ReBound Returns is daarom de retours zo snel mogelijk te verwerken, zodat ze nog voor de januari-solden opnieuw in de verkoop kunnen.

 

Voor wie volledig mee wil zijn, de data voor volgend jaar zijn:

  • 27 november: Black Friday (voor alle kortingen)

  • 28 november: Small Business Saturday (voor lokale, kleine bedrijfjes)

  • 29 november: Super Sunday

  • 30 november: Cyber Monday (voor e-commerce)

  • 1 december: Giving Tuesday (voor goede doelen)

  • 7 december: Make up your mind Monday (voor retours)

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN