Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen | RetailDetail

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

De Nederlandse retailer Ahold heeft zijn marktaandeel in zijn belangrijkste landen verstevigd. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het concern deze ochtend bekendmaakte. In de marge daarvan bevestigde de groep ook een stevig inkoopprogramma van eigen aandelen.

Ahold groeit dankzij expansie

Ahold zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 4,4% stijgen tot 10,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met ruim 16% tot 345 miljoen euro, als gevolg van een nieuw pensioenakkoord waarvoor Ahold een last heeft genomen van 63 miljoen euro. Onderliggend bleef het resultaat status quo op 416 miljoen euro. De nettowinst klokte af op 1,95 miljard euro, waarvan 1,75 miljard uit de verkoop van ICA.

 

Topman Dick Boer liet in een toelichting weten dat Ahold marktaandeel heeft weten te winnen in zijn belangrijkste markten, de VS op kop. In die markt, goed voor meer dan de helft van de omzet, stegen de opbrengsten 3,4%. De overname van 15 Genuardi-winkels zit daar voor veel tussen.

 

In Nederland (inclusief België) was er een groei van 7,5% dankzij de omzet van bol.com, de flinke uitbreiding in België (er kwamen het voorbije jaar negen vestigingen van Albert Heijn bij) en de inbreng van voormalige C1000/Jumbo-winkels. Op vergelijkbare basis groeide de omzet 1,8%. Tsjechië en Slovakije presteerden minder goed: daar daalde de omzet met 5,1%. De btw-verhoging in Tsjechië en de moeilijke economische omstandigheden spelen Ahold daar parten.

 

Over het volledige jaar blijft Ahold "terughoudend": concrete cijfers werden niet gegeven.

 

Turbo voor inkoopprogramma

In de marge van de kwartaalupdate heeft Ahold ook bevestigd wat we gisteren al schreven: Ahold gaat zijn lopende inkoopprogramma ter waarde van 500 miljoen euro serieus opdrijven. De holding boven onder meer supermarktketen Albert Heijn en onlinewarenhuis bol.com wil voor eind 2014 een slordige twee miljard euro aan eigen aandelen inkopen, wat betekent dat Ahold bijna een zesde van zichzelf koopt.

 

Voor de beleggers is dat in elk geval een goede zaak: zo'n ingreep drijft doorgaans de koers op en toekomstige dividenden moeten over een pak minder aandeelhouders worden verdeeld. Tegelijk daalt de kans op een grote overname wel zienderogen. Sommige analisten zagen Ahold al als kandidaat-koper van de Amerikaanse retailer Harris Teeter (de koninklijke is in de Verenigde Staten al actief met ketens als Giant en Stop&Shop), maar dat lijkt nu verre van realistisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.