Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

Ahold verstevigt marktaandeel in zijn belangrijkste landen

De Nederlandse retailer Ahold heeft zijn marktaandeel in zijn belangrijkste landen verstevigd. Dat blijkt uit de kwartaalupdate die het concern deze ochtend bekendmaakte. In de marge daarvan bevestigde de groep ook een stevig inkoopprogramma van eigen aandelen.

Ahold groeit dankzij expansie

Ahold zag zijn omzet het voorbije kwartaal met 4,4% stijgen tot 10,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat daalde met ruim 16% tot 345 miljoen euro, als gevolg van een nieuw pensioenakkoord waarvoor Ahold een last heeft genomen van 63 miljoen euro. Onderliggend bleef het resultaat status quo op 416 miljoen euro. De nettowinst klokte af op 1,95 miljard euro, waarvan 1,75 miljard uit de verkoop van ICA.

 

Topman Dick Boer liet in een toelichting weten dat Ahold marktaandeel heeft weten te winnen in zijn belangrijkste markten, de VS op kop. In die markt, goed voor meer dan de helft van de omzet, stegen de opbrengsten 3,4%. De overname van 15 Genuardi-winkels zit daar voor veel tussen.

 

In Nederland (inclusief België) was er een groei van 7,5% dankzij de omzet van bol.com, de flinke uitbreiding in België (er kwamen het voorbije jaar negen vestigingen van Albert Heijn bij) en de inbreng van voormalige C1000/Jumbo-winkels. Op vergelijkbare basis groeide de omzet 1,8%. Tsjechië en Slovakije presteerden minder goed: daar daalde de omzet met 5,1%. De btw-verhoging in Tsjechië en de moeilijke economische omstandigheden spelen Ahold daar parten.

 

Over het volledige jaar blijft Ahold "terughoudend": concrete cijfers werden niet gegeven.

 

Turbo voor inkoopprogramma

In de marge van de kwartaalupdate heeft Ahold ook bevestigd wat we gisteren al schreven: Ahold gaat zijn lopende inkoopprogramma ter waarde van 500 miljoen euro serieus opdrijven. De holding boven onder meer supermarktketen Albert Heijn en onlinewarenhuis bol.com wil voor eind 2014 een slordige twee miljard euro aan eigen aandelen inkopen, wat betekent dat Ahold bijna een zesde van zichzelf koopt.

 

Voor de beleggers is dat in elk geval een goede zaak: zo'n ingreep drijft doorgaans de koers op en toekomstige dividenden moeten over een pak minder aandeelhouders worden verdeeld. Tegelijk daalt de kans op een grote overname wel zienderogen. Sommige analisten zagen Ahold al als kandidaat-koper van de Amerikaanse retailer Harris Teeter (de koninklijke is in de Verenigde Staten al actief met ketens als Giant en Stop&Shop), maar dat lijkt nu verre van realistisch.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top