RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Artificiële Intelligentie
  • Bedrijven Xplore
  • Onderwerpen DigitaliseringInnovatieRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“AI is nog het meest sexy als ze onzichtbaar is”

icon
Algemeen13 november, 2024

“Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen”, zegt AI-expert Olivier Van Duyse van Xplore-bedrijf US. Hij moedigt bedrijven aan om verder te kijken dan de ‘wow-factor’ en zich te concentreren op minder “sexy” toepassingen.

“Monkey tasks” eerst

“Ons doel is om mensen met praktische voorbeelden te laten zien hoe AI retailers in hun dagelijkse werkzaamheden kan ondersteunen”, licht managing partner Olivier Van Duyse van Xplore-dochter US toe wat hij op 21 november op de RetailDetail Night zal vertellen. De retailtechexpert zal concrete sjablonen aanreiken, maar ook inspiratie om verder te denken en AI op eigen bedrijfsvragen los te laten.

ChatGPT wordt op de werkvloer natuurlijk al gretig gebruikt, maar vaak zonder duidelijke kaders. “Als er geen bedrijfsafspraken zijn, gaat het snel alle richtingen uit. Je ziet problemen zoals inconsistente uitvoer, omdat er geen bedrijfsassistent is die de specifieke kennis en ‘tone of voice’ van het bedrijf begrijpt. Dan hoor je mensen zeggen dat die AI toch niet goed werkt, maar natuurlijk niet, je geeft het ook niet de juiste dingen om mee te werken.”

Van Duyse benadrukt dat AI enorm kan helpen met inefficiënte “monkey tasks”. “Neem het voorbeeld van productomschrijvingen. Dat is zeer repetitief werk waar geen enkele copywriter blij van wordt. Door het te automatiseren, besparen bedrijven tijd en kunnen ze medewerkers inzetten voor interessantere, creatievere taken.” Een concreet voorbeeld: “Een retailklant laat 200.000 producten volledig door AI beschrijven in vijf talen. Dit scheelt liefst vijf fulltime equivalenten. ChatGPT kan ook prima een volledige vacature uitschrijven.”

De kip of de hond

AI is beter in verbanden zien dan eender wie, dus ook voor klantsegmentatie en marketing is dat bijzonder interessant. “In een analyse van de meest gekochte producten, kwam een gekke link naar voor: een grote zak hondeneten en een zak kippeneten worden vaak samen gekocht. Ha ja, wie een grote hond heeft, heeft vaak een grote tuin – en een tuin wil vaak zeggen dat ze kippen hebben. Maar niemand had die producten ooit met elkaar in verband gebracht. Nu liggen die artikelen in de winkel dichter bij elkaar.”

De grootste opportuniteiten liggen vandaag nog altijd achter de schermen – ook al hoor je daar niemand over opscheppen of persconferenties houden – merkt Van Duyse. “De onzichtbare ingrepen zijn de belangrijkste. In de backoffice kan veel meer gebeuren met een grotere impact. Terwijl een AI fit guide voor kleding misschien sexy klinkt, hebben backoffice-verbeteringen, zoals geautomatiseerde productomschrijvingen, een veel grotere en directe impact op de business en het resultaat.”

Over de uitdagingen bij het implementeren van AI is Van Duyse resoluut: “Opleiding is een van de belangrijkste aspecten. Je hebt altijd early adopters in een bedrijf, maar er ontbreekt vaak ‘governance’ op bedrijfsniveau. Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen. Aan de andere kant heb je medewerkers die sceptisch zijn. Training is cruciaal om beide groepen mee te krijgen.”

Meer weten? Kom naar het voorprogramma AI in Retail tijdens de RetailDetail Night op 21 november, en geniet ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.

Klik hier voor informatie en tickets
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN