Alibaba claimt de eerste AI-Agent voor wereldwijde handel te hebben gelanceerd. Het gaat om een geavanceerde uitbreiding voor zijn B2B-zoekmachine Accio, die handelaars in staat stelt om het hele inkoopproces te automatiseren, tot prijsonderhandelingen toe.
Slimme AI-assistent
Met de introductie van de Accio-agent zet Alibaba International in op verdere automatisering en internationale groei. Het bedrijf positioneert zijn B2B-zoekmotor, die nu al meer dan twee miljoen gebruikers heeft, niet langer enkel als een hulpmiddel bij sourcing, maar als platform dat gebruikers actief ondersteunt bij het volledige aankoopproces op wereldschaal. 40% van de kleine en middelgrote ondernemingen wereldwijd wordt momenteel gerund door solo-ondernemers die worstelen met tijd, middelen en personeel, zegt Alibaba.
Uniek aan de nieuwe tool is de inzet van een virtuele agent, die zorgt voor meer efficiëntie en snelheid in transacties tussen bedrijven wereldwijd. De agent die getraind is op basis van een miljard producten en vijftig miljoen leveranciersprofielen, kan 70% van de traditioneel handmatige workflows automatiseren. Dat stelt bedrijven in staat om hun onderhandelingen, communicatie en aankoopprocessen nu direct te laten uitvoeren door een intelligente digitale assistent. Een anders wekenlange zoektocht wordt teruggebracht tot minuten, beweert Alibaba. Accio moet een essentiële schakel worden voor bedrijven die inzetten op automatisering en digitale efficiëntie binnen hun inkoopstrategie, zegt het bedrijf, dat fors wil investeren in verdere internationale uitrol.


