"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers"

"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers"

België zakt weg op de ranglijst van landen met een goed antitabaksbeleid, wat de Stichting tegen Kanker ertoe leidde extra inspanningen te vragen aan de overheid. Buurtsuper.be is niet tegen, maar zegt dat de druk "te eenzijdig bij de winkeliers" ligt.

België pas dertiende

Landen die een goed antitabaksbeleid hebben drijven de prijzen van tabak fors op, hebben een uitgebreid reclameverbod en hebben gezondheidswaarschuwingen met foto's verplicht gemaakt op alle tabaksproducten. Dat blijkt uit de vijfde Tobacco Control Scale die vandaag wordt voorgesteld op de Europese Conferentie voor Tabak en Gezondheid.

 

In die internationale vergelijking staat ons land pas op de dertiende plaats en zakt het steeds dieper weg. Met name de veel te lage prijs voor roltabak en het veel te lage budget dat onze overheden uittrekken voor tabakspreventie, kosten ons land punten. De Belgische Stichting tegen Kanker wil de prijzen van tabak daarom fors opvoeren en pleit voor een uitgebreider reclameverbod en meer preventie.

 

Winkelier te vaak de klos

Unizo-dochter Buurtsuper.be deelt de visie van de Stichting wat het gebrek aan preventieve maatregelen betreft, maar volgens Luc Ardies is "het antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op allerlei maatregelen die de eindverkopers treffen".

 

Hij wijst erop dat door dat eenzijdige antitabaksbeleid "het parallelle en illegale tabakscircuit elk jaar groeit. Dit gaat ten koste van het legale kanaal van vele duizenden buurtwinkels en hun zelfstandige zaakvoerders." Buurtsuper.be vraagt daarom "een evenwichtig en consequent antitabaksbeleid" dat bovenal "respect heeft voor ondernemers die op een legale manier hun kapitaal investeren in een tot nader order legaal product als tabak".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top