"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers"

"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers"

België zakt weg op de ranglijst van landen met een goed antitabaksbeleid, wat de Stichting tegen Kanker ertoe leidde extra inspanningen te vragen aan de overheid. Buurtsuper.be is niet tegen, maar zegt dat de druk "te eenzijdig bij de winkeliers" ligt.

België pas dertiende

Landen die een goed antitabaksbeleid hebben drijven de prijzen van tabak fors op, hebben een uitgebreid reclameverbod en hebben gezondheidswaarschuwingen met foto's verplicht gemaakt op alle tabaksproducten. Dat blijkt uit de vijfde Tobacco Control Scale die vandaag wordt voorgesteld op de Europese Conferentie voor Tabak en Gezondheid.

 

In die internationale vergelijking staat ons land pas op de dertiende plaats en zakt het steeds dieper weg. Met name de veel te lage prijs voor roltabak en het veel te lage budget dat onze overheden uittrekken voor tabakspreventie, kosten ons land punten. De Belgische Stichting tegen Kanker wil de prijzen van tabak daarom fors opvoeren en pleit voor een uitgebreider reclameverbod en meer preventie.

 

Winkelier te vaak de klos

Unizo-dochter Buurtsuper.be deelt de visie van de Stichting wat het gebrek aan preventieve maatregelen betreft, maar volgens Luc Ardies is "het antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op allerlei maatregelen die de eindverkopers treffen".

 

Hij wijst erop dat door dat eenzijdige antitabaksbeleid "het parallelle en illegale tabakscircuit elk jaar groeit. Dit gaat ten koste van het legale kanaal van vele duizenden buurtwinkels en hun zelfstandige zaakvoerders." Buurtsuper.be vraagt daarom "een evenwichtig en consequent antitabaksbeleid" dat bovenal "respect heeft voor ondernemers die op een legale manier hun kapitaal investeren in een tot nader order legaal product als tabak".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top