"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers" | RetailDetail

"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers"

"Antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op eindverkopers"

België zakt weg op de ranglijst van landen met een goed antitabaksbeleid, wat de Stichting tegen Kanker ertoe leidde extra inspanningen te vragen aan de overheid. Buurtsuper.be is niet tegen, maar zegt dat de druk "te eenzijdig bij de winkeliers" ligt.

België pas dertiende

Landen die een goed antitabaksbeleid hebben drijven de prijzen van tabak fors op, hebben een uitgebreid reclameverbod en hebben gezondheidswaarschuwingen met foto's verplicht gemaakt op alle tabaksproducten. Dat blijkt uit de vijfde Tobacco Control Scale die vandaag wordt voorgesteld op de Europese Conferentie voor Tabak en Gezondheid.

 

In die internationale vergelijking staat ons land pas op de dertiende plaats en zakt het steeds dieper weg. Met name de veel te lage prijs voor roltabak en het veel te lage budget dat onze overheden uittrekken voor tabakspreventie, kosten ons land punten. De Belgische Stichting tegen Kanker wil de prijzen van tabak daarom fors opvoeren en pleit voor een uitgebreider reclameverbod en meer preventie.

 

Winkelier te vaak de klos

Unizo-dochter Buurtsuper.be deelt de visie van de Stichting wat het gebrek aan preventieve maatregelen betreft, maar volgens Luc Ardies is "het antitabaksbeleid te eenzijdig gericht op allerlei maatregelen die de eindverkopers treffen".

 

Hij wijst erop dat door dat eenzijdige antitabaksbeleid "het parallelle en illegale tabakscircuit elk jaar groeit. Dit gaat ten koste van het legale kanaal van vele duizenden buurtwinkels en hun zelfstandige zaakvoerders." Buurtsuper.be vraagt daarom "een evenwichtig en consequent antitabaksbeleid" dat bovenal "respect heeft voor ondernemers die op een legale manier hun kapitaal investeren in een tot nader order legaal product als tabak".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.