Apple meest waardevolle merk ter wereld

Apple meest waardevolle merk ter wereld
Apple is en blijft de meest waardevolle merknaam ter wereld, vóór Coca-Cola en Google. Dat blijkt uit de ranglijst die merkenbureau Eurobrand elk jaar opstelt. In de merkentop-100, die wordt gedomineerd door ICT- en internetbedrijven, duiken ook acht retailers op.

Apple dubbel zoveel waard als Google

Het merk Apple is vandaag zo'n 110 miljard euro waard, zo becijferde het Weense merkenbureau Eurobrand. Dat is net het dubbele van internetbedrijf Google, dat met 55 miljard euro op drie staat. Tussen beide giganten in vinden we Coca-Cola, dat een merkwaarde heeft van 67 miljard euro.

 

Opvallend: de top-10 bestaat zo goed als volledig uit Amerikaanse bedrijven, met onder meer nog Microsoft (op 4), McDonald's (op 6) en Procter & Gamble (op7). Enige 'vreemde' eend in de bijt is telecomreus China Mobile uit Hongkong (op 10).

 

En nog een opmerkelijke vaststelling: van de tien 'duurste' merken moesten er slechts twee aan waarde inboeten in vergelijking met vorig jaar. IBM (op 5) verloor 2,40% en is nu nog 51,35 miljard euro waard, terwijl tabaksconcern Philip Morris 3,10% aan merkwaarde inboet en nu nog 46,8 miljard euro waard is, goed voor een achtste plaats.

 

LVMH en Nestlé op kop in Europa

De sterkste merkenportefeuille van een Europees bedrijf is die van LVMH. De Franse luxegroep staat voor een merkwaarde van 39,34 miljard euro (+14,70%) en haalt daarmee wereldwijd de twaalfde plaats. Het Zwitserse Nestlé is Europa's nummer twee: het voedingsconcern stijgt 25,1% tot 34,36 miljard euro, goed voor een vijftiende stek. De Britse telecomreus Vodafone is de Europese nummer drie, met een waarde van 28,93 miljard euro (+1,20%, op 18).

 

En de merken dichter bij huis? De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft een merkwaarde van 28 miljard euro, goed voor de vierde plaats in Europa en het nummer 19 wereldwijd. Het meest waardevolle merk van Nederland, Heineken, vinden we terug op plaats 39. Heineken zag zijn merkwaarde 6,80% stijgen tot 17,37 miljard euro.

 

Acht retailers in top-100

In het klassement van meest waardevolle merken vinden we ook acht retailers terug. Het Amerikaanse Walmart staat als primus op 14. De Amerikaanse distributiereus heeft een merkwaarde van 34,8 miljard euro, net geen anderhalf procent minder dan vorig jaar. Internetwarenhuis Amazon valt net buiten de top-20. De Amerikaanse etailer moet tevreden zijn met plaats 21 en is volgens Eurobrand zo'n 24 miljard euro waard (+7,89%).

 

Voor het nummer drie, Tesco, moeten we al afzakken naar plaats 56 in de top-100. Het Britse warenhuis is 14,19 miljard euro waard (-8,20%). Dan volgen het Amerikaanse warenhuis Target op 74 (11,35 miljard euro, +2,30%) en het Zweedse woonwarenhuis Ikea op 75 (11,27 miljard euro, +4,90%).

 

De ook al Zweedse modegigant H&M komen we tegen op 78 (10,8 miljard euro, +7,10%), net één plaatsje beter dan eeuwige rivaal Inditex. De Spaanse moeder van onder meer Zara is 10,76 miljard euro waard (+1,30%). Het Duitse Rewe haalt nog net de top-100: het supermarktconcern strandt dit jaar op plaats 99 (9,64 miljard euro, +0,10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top