Apple meest waardevolle merk ter wereld

Apple meest waardevolle merk ter wereld
Apple is en blijft de meest waardevolle merknaam ter wereld, vóór Coca-Cola en Google. Dat blijkt uit de ranglijst die merkenbureau Eurobrand elk jaar opstelt. In de merkentop-100, die wordt gedomineerd door ICT- en internetbedrijven, duiken ook acht retailers op.

Apple dubbel zoveel waard als Google

Het merk Apple is vandaag zo'n 110 miljard euro waard, zo becijferde het Weense merkenbureau Eurobrand. Dat is net het dubbele van internetbedrijf Google, dat met 55 miljard euro op drie staat. Tussen beide giganten in vinden we Coca-Cola, dat een merkwaarde heeft van 67 miljard euro.

 

Opvallend: de top-10 bestaat zo goed als volledig uit Amerikaanse bedrijven, met onder meer nog Microsoft (op 4), McDonald's (op 6) en Procter & Gamble (op7). Enige 'vreemde' eend in de bijt is telecomreus China Mobile uit Hongkong (op 10).

 

En nog een opmerkelijke vaststelling: van de tien 'duurste' merken moesten er slechts twee aan waarde inboeten in vergelijking met vorig jaar. IBM (op 5) verloor 2,40% en is nu nog 51,35 miljard euro waard, terwijl tabaksconcern Philip Morris 3,10% aan merkwaarde inboet en nu nog 46,8 miljard euro waard is, goed voor een achtste plaats.

 

LVMH en Nestlé op kop in Europa

De sterkste merkenportefeuille van een Europees bedrijf is die van LVMH. De Franse luxegroep staat voor een merkwaarde van 39,34 miljard euro (+14,70%) en haalt daarmee wereldwijd de twaalfde plaats. Het Zwitserse Nestlé is Europa's nummer twee: het voedingsconcern stijgt 25,1% tot 34,36 miljard euro, goed voor een vijftiende stek. De Britse telecomreus Vodafone is de Europese nummer drie, met een waarde van 28,93 miljard euro (+1,20%, op 18).

 

En de merken dichter bij huis? De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft een merkwaarde van 28 miljard euro, goed voor de vierde plaats in Europa en het nummer 19 wereldwijd. Het meest waardevolle merk van Nederland, Heineken, vinden we terug op plaats 39. Heineken zag zijn merkwaarde 6,80% stijgen tot 17,37 miljard euro.

 

Acht retailers in top-100

In het klassement van meest waardevolle merken vinden we ook acht retailers terug. Het Amerikaanse Walmart staat als primus op 14. De Amerikaanse distributiereus heeft een merkwaarde van 34,8 miljard euro, net geen anderhalf procent minder dan vorig jaar. Internetwarenhuis Amazon valt net buiten de top-20. De Amerikaanse etailer moet tevreden zijn met plaats 21 en is volgens Eurobrand zo'n 24 miljard euro waard (+7,89%).

 

Voor het nummer drie, Tesco, moeten we al afzakken naar plaats 56 in de top-100. Het Britse warenhuis is 14,19 miljard euro waard (-8,20%). Dan volgen het Amerikaanse warenhuis Target op 74 (11,35 miljard euro, +2,30%) en het Zweedse woonwarenhuis Ikea op 75 (11,27 miljard euro, +4,90%).

 

De ook al Zweedse modegigant H&M komen we tegen op 78 (10,8 miljard euro, +7,10%), net één plaatsje beter dan eeuwige rivaal Inditex. De Spaanse moeder van onder meer Zara is 10,76 miljard euro waard (+1,30%). Het Duitse Rewe haalt nog net de top-100: het supermarktconcern strandt dit jaar op plaats 99 (9,64 miljard euro, +0,10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top