Apple meest waardevolle merk ter wereld

Apple meest waardevolle merk ter wereld
Apple is en blijft de meest waardevolle merknaam ter wereld, vóór Coca-Cola en Google. Dat blijkt uit de ranglijst die merkenbureau Eurobrand elk jaar opstelt. In de merkentop-100, die wordt gedomineerd door ICT- en internetbedrijven, duiken ook acht retailers op.

Apple dubbel zoveel waard als Google

Het merk Apple is vandaag zo'n 110 miljard euro waard, zo becijferde het Weense merkenbureau Eurobrand. Dat is net het dubbele van internetbedrijf Google, dat met 55 miljard euro op drie staat. Tussen beide giganten in vinden we Coca-Cola, dat een merkwaarde heeft van 67 miljard euro.

 

Opvallend: de top-10 bestaat zo goed als volledig uit Amerikaanse bedrijven, met onder meer nog Microsoft (op 4), McDonald's (op 6) en Procter & Gamble (op7). Enige 'vreemde' eend in de bijt is telecomreus China Mobile uit Hongkong (op 10).

 

En nog een opmerkelijke vaststelling: van de tien 'duurste' merken moesten er slechts twee aan waarde inboeten in vergelijking met vorig jaar. IBM (op 5) verloor 2,40% en is nu nog 51,35 miljard euro waard, terwijl tabaksconcern Philip Morris 3,10% aan merkwaarde inboet en nu nog 46,8 miljard euro waard is, goed voor een achtste plaats.

 

LVMH en Nestlé op kop in Europa

De sterkste merkenportefeuille van een Europees bedrijf is die van LVMH. De Franse luxegroep staat voor een merkwaarde van 39,34 miljard euro (+14,70%) en haalt daarmee wereldwijd de twaalfde plaats. Het Zwitserse Nestlé is Europa's nummer twee: het voedingsconcern stijgt 25,1% tot 34,36 miljard euro, goed voor een vijftiende stek. De Britse telecomreus Vodafone is de Europese nummer drie, met een waarde van 28,93 miljard euro (+1,20%, op 18).

 

En de merken dichter bij huis? De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft een merkwaarde van 28 miljard euro, goed voor de vierde plaats in Europa en het nummer 19 wereldwijd. Het meest waardevolle merk van Nederland, Heineken, vinden we terug op plaats 39. Heineken zag zijn merkwaarde 6,80% stijgen tot 17,37 miljard euro.

 

Acht retailers in top-100

In het klassement van meest waardevolle merken vinden we ook acht retailers terug. Het Amerikaanse Walmart staat als primus op 14. De Amerikaanse distributiereus heeft een merkwaarde van 34,8 miljard euro, net geen anderhalf procent minder dan vorig jaar. Internetwarenhuis Amazon valt net buiten de top-20. De Amerikaanse etailer moet tevreden zijn met plaats 21 en is volgens Eurobrand zo'n 24 miljard euro waard (+7,89%).

 

Voor het nummer drie, Tesco, moeten we al afzakken naar plaats 56 in de top-100. Het Britse warenhuis is 14,19 miljard euro waard (-8,20%). Dan volgen het Amerikaanse warenhuis Target op 74 (11,35 miljard euro, +2,30%) en het Zweedse woonwarenhuis Ikea op 75 (11,27 miljard euro, +4,90%).

 

De ook al Zweedse modegigant H&M komen we tegen op 78 (10,8 miljard euro, +7,10%), net één plaatsje beter dan eeuwige rivaal Inditex. De Spaanse moeder van onder meer Zara is 10,76 miljard euro waard (+1,30%). Het Duitse Rewe haalt nog net de top-100: het supermarktconcern strandt dit jaar op plaats 99 (9,64 miljard euro, +0,10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top