Apple meest waardevolle merk ter wereld | RetailDetail

Apple meest waardevolle merk ter wereld

Apple meest waardevolle merk ter wereld
Apple is en blijft de meest waardevolle merknaam ter wereld, vóór Coca-Cola en Google. Dat blijkt uit de ranglijst die merkenbureau Eurobrand elk jaar opstelt. In de merkentop-100, die wordt gedomineerd door ICT- en internetbedrijven, duiken ook acht retailers op.

Apple dubbel zoveel waard als Google

Het merk Apple is vandaag zo'n 110 miljard euro waard, zo becijferde het Weense merkenbureau Eurobrand. Dat is net het dubbele van internetbedrijf Google, dat met 55 miljard euro op drie staat. Tussen beide giganten in vinden we Coca-Cola, dat een merkwaarde heeft van 67 miljard euro.

 

Opvallend: de top-10 bestaat zo goed als volledig uit Amerikaanse bedrijven, met onder meer nog Microsoft (op 4), McDonald's (op 6) en Procter & Gamble (op7). Enige 'vreemde' eend in de bijt is telecomreus China Mobile uit Hongkong (op 10).

 

En nog een opmerkelijke vaststelling: van de tien 'duurste' merken moesten er slechts twee aan waarde inboeten in vergelijking met vorig jaar. IBM (op 5) verloor 2,40% en is nu nog 51,35 miljard euro waard, terwijl tabaksconcern Philip Morris 3,10% aan merkwaarde inboet en nu nog 46,8 miljard euro waard is, goed voor een achtste plaats.

 

LVMH en Nestlé op kop in Europa

De sterkste merkenportefeuille van een Europees bedrijf is die van LVMH. De Franse luxegroep staat voor een merkwaarde van 39,34 miljard euro (+14,70%) en haalt daarmee wereldwijd de twaalfde plaats. Het Zwitserse Nestlé is Europa's nummer twee: het voedingsconcern stijgt 25,1% tot 34,36 miljard euro, goed voor een vijftiende stek. De Britse telecomreus Vodafone is de Europese nummer drie, met een waarde van 28,93 miljard euro (+1,20%, op 18).

 

En de merken dichter bij huis? De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev heeft een merkwaarde van 28 miljard euro, goed voor de vierde plaats in Europa en het nummer 19 wereldwijd. Het meest waardevolle merk van Nederland, Heineken, vinden we terug op plaats 39. Heineken zag zijn merkwaarde 6,80% stijgen tot 17,37 miljard euro.

 

Acht retailers in top-100

In het klassement van meest waardevolle merken vinden we ook acht retailers terug. Het Amerikaanse Walmart staat als primus op 14. De Amerikaanse distributiereus heeft een merkwaarde van 34,8 miljard euro, net geen anderhalf procent minder dan vorig jaar. Internetwarenhuis Amazon valt net buiten de top-20. De Amerikaanse etailer moet tevreden zijn met plaats 21 en is volgens Eurobrand zo'n 24 miljard euro waard (+7,89%).

 

Voor het nummer drie, Tesco, moeten we al afzakken naar plaats 56 in de top-100. Het Britse warenhuis is 14,19 miljard euro waard (-8,20%). Dan volgen het Amerikaanse warenhuis Target op 74 (11,35 miljard euro, +2,30%) en het Zweedse woonwarenhuis Ikea op 75 (11,27 miljard euro, +4,90%).

 

De ook al Zweedse modegigant H&M komen we tegen op 78 (10,8 miljard euro, +7,10%), net één plaatsje beter dan eeuwige rivaal Inditex. De Spaanse moeder van onder meer Zara is 10,76 miljard euro waard (+1,30%). Het Duitse Rewe haalt nog net de top-100: het supermarktconcern strandt dit jaar op plaats 99 (9,64 miljard euro, +0,10%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak zet z’n opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.