Artis-Historia komt nog dit jaar terug | RetailDetail

Artis-Historia komt nog dit jaar terug

Artis-Historia komt nog dit jaar terug

Tien jaar nadat het bedrijf achter Artis-Historia failliet ging, verrijst het concept uit zijn as. Uitgeverij Concrea overlegt met supermarkten en merkproducenten.

"Klaar voor de feestdagen"

"Alles wat retro en nostalgisch is, doet het goed. Kijk maar naar de Panini-gekte", zegt Philip Gielkens van Concrea, de uitgeverij die eigenaar is van de merknaam en het concept achter Artis-Historia.

 

Gielkens maakt zich sterk dat het nieuwe Artis-Historia nog voor de feestdagen gelanceerd wordt. "We zijn nog volop aan het onderhandelen met grote Belgische bedrijven en winkelketens. We hebben er het volste vertrouwen in dat binnenkort kinderen, ouders en grootouders weer volop Artis-Historiapunten zullen verzamelen. In september beginnen we ermee om volledig klaar te zijn voor de feestdagen."

 

Net zoals Panini ook de nieuwe technologieën omarmt – het bedrijf achter de voetbalstickers bracht een app uit waarmee verzamelaars hun collectie vlot konden beheren – krijgt overigens ook Artis-Historia een digital luik, "maar daarover vertellen we binnen enkele maanden wel wat meer", houdt Gielkens de fans nog wat in spanning.

 

Terug van 10 jaar weggeweest

Miljoenen Belgen knipten van 1974 tot 2004 punten uit verpakkingen van spaghetti, koffie, wasmiddelen en meer, om die in te ruilen tegen prenten voor educatieve boeken over toerisme, kunst, geschiedenis en noem maar op. Begin deze eeuw was de rek er echter uit: toen het concept uiteindelijk niet langer rendabel bleek, verdwenen de punten, de boeken en de prenten in 2004 definitief van het toneel.

 

"Toen Artis-Historia stopte, had het nog steeds 1,25 miljoen gezinnen die actief spaarden. Dat is toch gigantisch? We willen die tijd graag terugbrengen", besluit Philippe Gielkens. Al wordt het afwachten of de gezinnen van toen 10 jaar later de draad opnieuw zullen oppikken...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.